NOVI ZAKON

Turistički djelatnici ogorčeni: ‘U najvećoj špici sezone dva datuma su problem, ništa neće raditi!‘

Direktor Hrvatske turističke zajednice ističe da i druge turističke zemlje u Europi već imaju takvu praksu

Turisti/Ilustracija

 Srecko Niketic/Cropix/Cropix

Trgovine neće moći raditi nijedan blagdan u godini, potvrdili su nam u Ministarstvu gospodarstva, pa će tako svi dućani, osim onih koji su propisani kao iznimke, biti zatvoreni usred špice sezone, primjerice, 5. kolovoza ili 15. kolovoza.

- Prodajni objekti zatvoreni su u dane blagdana, a ako blagdan, primjerice Uskrs, pada u nedjelju, tada se nedjeljom ne radi i ta nedjelja ne ulazi u iznimku od 16 radnih nedjelja - pojašnjavaju nam u Ministarstvu gospodarstva.

Turistički sektor većinom nije zadovoljan novim prijedlogom zakona o trgovini koji bi se ograničio rad trgovina nedjeljom i blagdanom jer bi to primjerice značilo da trgovine ne bi radile 5. i 15. kolovoza u špici sezone kada se masovno kupuje u supermarketima i drugim trgovinama. Naime, većina gostiju koja dolazi u Hrvatsku još uvijek je u privatnom smještaju te u kampovima koji po dolasku u destinaciju najprije odlaze u trgovine po živežne namirnice. A većina smjena gostiju je upravo vikendom. Smatraju da se rad djelatnika u trgovini treba na drugačiji način regulirati, primjerice prerasporedom radnih sati ili bolje plaćenim radom blagdanima i nedjeljom.

- Iz perspektive turizma svako ograničavanje rad usred sezone svakako ne može biti korisno, ali postoji neki širi okvir i širi društveni konsensus koji treba se urediti zakonima. Ako govorimo samo o turističkoj perspektivi, tada apsolutno bi trebalo dozvoliti rad nedjeljom kao što je bilo dosad. Zakonom o radu se treba regulirati način odmora. Striktnim praćenjem provođenja zakona o radu treba se voditi računa da svaki čovjek ima svoj zasluženi odmor. I naravno svakim plaćanjem svakog rada vikenda, nedjeljom, subotom i blagdana. Sasvim sigurno postoji dio ljudi kojima bi bilo u interesu da odrade za veći prihod vikendom i onda dobiju dva dana slobodno u tjednu. Dakle, u ozbiljnoj aktivnoj kontroli poštivanja maksimalnog broja radnih sati tjedna dok sam raspored radnog tjedna treba ostaviti poslodavcima, ali ne povećavati kvotu dnevnih radnih sati, kazao nam je direktor Turističke zajednice Šibensko-kninske županije Krešimir Šakić.

Dugogodišnji turistički radnik Đulijano Delise iz Malog Lošinja koji je dugi niz godina radio u hotelijerskoj tvrtki Jadranka koja ima i niz trgovina, smatra da će to biti jako negativno za imidž destinacija u koje dolaze.

- Gosti koji dođu ipak očekuju da imamo neku ponudu i da u kampovima i mjestima postoji neka trgovina gdje se mogu snabdjeti. A ako je taj dolazak subotom i ako u nedjelju ujutro se ne mogu snabdjeti namirnicama, to je za njih jako velik problem. Trebat će vremena da se gosti na to naviknu. Možda ne bi trebalo početi s primjenom zakona tako naglo, nego ići s time postepeno. I uvijek bi netko trebao biti dežuran u turističkom mjestu, neka od trgovina bi trebala raditi. Ako bude za svih, to će biti velik problem za turizam. Ili će se snabdjeti po putu gdje će im biti skuplje, mišljenja je ovaj turistički djelatnik.

- Blagdan nije toliki problem, koliko možda svaka nedjelja, smatra direktorica turističke zajednice Kvarnera Irena Peršić Živadinov. Veli da ako je Hrvatska turistička zemlja, onda se u sezoni treba prilagoditi onome od čega živi.

- Ako se to usvoji, svakako da će turisti morati imati tolerancije, ali ako govorimo o destinacijama treba se prilagoditi, posebno u doba špice sezone. Radi njih i radimo. Trgovine će sigurno izgubiti puno prometa, smatra ona.

S druge strane direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić ističe da zatvorene trgovine nedjeljom i blagdanom neće utjecati na reputaciju Hrvatske kao turističke zemlje jer i druge turističke zemlje u Europi već imaju takvu praksu.

- Ne mogu komentirati zakon jer ga nisam vidio, ali ovo što sam pročitao iz medija. Vidim da se ide u pravcu reguliranja rada nedjeljom u smislu da se 16 nedjelja u godini može raditi što se tiče trgovačkog sektora. To će iziskivati reorganizaciju distributivnog lanca u smislu bolje koordinacije među samim trgovcima. Ali ne vidim tu problem, ni negativan efekt na turističku ponudu. Dapače, kao i mnoge konkurentske zemlje poput Španjolske, Slovenije pa nadalje koji imaju već dugi niz godina neradne nedjelje, da će turisti imati istu razinu ponude i usluge - zaključuje Staničić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 06:30