CJELODNEVNA NASTAVA

U 50 škola uvodi se šest novih predmeta, neće biti zadaće, učiteljima i 108 tisuća kuna više!

Napokon smo doznali i kako će izgledati struktura cjelodnevne nastave, barem u prvoj fazi
 Zeljko Puhovski/CROPIX

Osnovne škole bit će otvorene i nakon 17 sati, a informacijske i digitalne kompetencije postaju obvezne za sve učenike od 1. do 8. razreda

Od jeseni i nove školske godine 2023./2024. u 50 osnovnih škola kreće eksperimentalni projekt cjelodnevne nastave u svim razredima od prvog do osmog, a djeca će, osim redovite nastave, u školi moći pisati zadaće, imati osiguranu prehranu, koja uključuje doručak i topli obrok (ručak), te sudjelovati u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima koje će se moći provoditi i iza 17 sati. Program cjelodnevne nastave i novosti koje donosi, kao i javni poziv školama koje u iduće četiri godine u njoj žele eksperimentalno sudjelovati, predstavio je u srijedu ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs sa suradnicima.

- Počinje projekt koji se dugo čekao. Pilotiranje u 50 odabranih škola u iduće četiri godine pomoći će da cjelodnevna škola bude što spremnija za uvođenje u sve osnovne škole od 2027./2028. Do tada ćemo osigurati i ostale preduvjete, poput izgradnje i dogradnje škola, kako bi sve osnovne škole mogle prijeći na rad u jednoj smjeni, što uključuje i izgradnju školskih kuhinja i školskih dvorana tamo gdje to bude potrebno - najavio je ministar Fuchs. Ukupna ulaganja u tom smislu do 2027. bit će u visini od 1,5 milijardu eura.

Financijske injekcije

Svaka od 50 osnovnih škola koja se uključi u eksperimentalnu provedbu cjelodnevne nastave od jeseni dobit će financijsku injekciju od 300.000 eura za nabavu opreme i ostale troškove. Rast će i plaće zaposlenika tih škola - fiksni mjesečni dodatak na plaću za sve zaposlenike iznosit će 4,5 posto, a ukupni mjesečni dodatak na plaću za učitelje, stručne suradnike i ostale koji budu aktivno sudjelovali u provedbi može iznositi i do 25 posto. To znači da, izračunali su u Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO), učitelji za vrijeme eksperimentalne provedbe projekta cjelodnevne nastave mogu zaraditi do 108.000 kuna više!

Napokon smo doznali i kako će izgledati struktura cjelodnevne nastave, barem zasad, u eksperimentalnoj fazi. Tako će obvezni dio cjelodnevne nastave za sve učenike trajati od osam sati ujutro do 15 ili 15.30 sati popodne. On uključuje redovitu nastavu (A1) koja će se za učenike razredne nastave (od 1. do 4. razreda) provoditi do 12.40 sati, a za one od 5. do 8. razreda do 13.15 sati.

image

Satnica nastavnog lana

Nakon ručka i potom nešto dužeg odmora, od 40 minuta (što je novost), nastavlja se također obvezni dio za učenike i nastavnike do 15 ili 15.30 sati, koji će se zvati program potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja (A2), a tijekom kojega će učitelji i suradnici pomagati učenicima u rješavanju domaćih zadaća ili dijelu gradiva koje im slabije ide. U razrednoj nastavi predviđeno je 210, a u predmetnoj 175 nastavnih sati potpore godišnje.

- To će pridonijeti smanjenju novčanih izdvajanja roditelja povezanih s obrazovanjem, da maknemo potrebu za instrukcijama i povećamo kvalitetu obiteljskog života i socijalizacije među učenicima. Manje vremena za domaće zadaće kod kuće omogućit će više vremena za obiteljska i druženja s vršnjacima - kaže Fuchs.

Obvezni dio nastave bit će isprekidan s nekoliko kraćih i dužih odmora. Novost je da će učenici nižih razreda imati nešto dulje odmore nego dosad, i to 10 umjesto pet minuta između predmeta, a svi učenici od 1. do 8. razreda imat će i takozvanu rekreacijsku pauzu koja će trajati 25 minuta za učenike nižih i 20 minuta za učenike viših razreda.

image

Radovan Fuchs

Vanesa Pandžić/CROPIX

Promjene satnice

Nakon isteka obveznog dijela cjelodnevne škole, iza 15 ili 15.30 sati vrijeme je za izborne aktivnosti, i to do 17 sati one izvannastavne (B1) koje su besplatne, a iza 17 sati izvanškolske aktivnosti (B2), koje mogu uključivati sportske treninge, glazbene aktivnosti i slično, što može biti sufinancirano iz nekih drugih izvora.

Kao što smo ranije najavili, u cjelodnevnoj školi doći će i do promjene satnice postojećih predmeta, ali i do koncepcijskih izmjena postojećih predmeta te uvođenja novih. Tako se za jedan školski sat tjedno povećava satnica hrvatskog jezika i matematike za sve učenike od 1. do 8. razreda.

image

Diego Ambasz, Stipe Mamić, Radovan Fuchs, Iva Ivanković i Josip Burušić

Vanesa Pandžić/CROPIX

Učenici od 1. do 4. imat će i nešto višu satnicu (0,5 sati tjedno) umjetničkih predmeta, likovne i glazbene kulture, a u 4. razredu OŠ i jedan sat više tjelesne i zdravstvene kulture. Iz MZO-a su potvrdili kako će, sukladno najavama, nastavu tjelesne kulture u nižim razredima od jeseni u eksperimentalnim školama provoditi magistri kineziologije.

Također, za učenike od 1. do 4. uvodi se novi predmet praktične vještine u trajanju od jedan sat tjedno. Dodajmo i kako je intencija cjelodnevne nastave jačanje tjelesne aktivnosti djece, pa je preporuka da se, nevezano za propisanu satnicu tjelesne i zdravstvene kulture, učenicima dnevno omogući najmanje jedan sat tjelesnih aktivnosti.

Poziv za pilot-program do 28. travnja

Ministarstvo znanosti i obrazovanja u srijedu je uputilo poziv svim osnovnim školama koje rade u jednoj smjeni da se uključe u pilot-program cjelodnevne nastave koji će se provoditi u iduće četiri godine. Javni poziv otvoren je do 28. travnja, a prije ljetne stanke predviđeno je i stručno usavršavanje učitelja za program cjelodnevne nastave.

Ministarstvo najavljuje kako će prilikom odabira škola voditi računa o geografskoj zastupljenosti, a namjera je i da podjednako budu zastupljene urbane i ruralne, kao i male i velike škole. Također, u javnu raspravu bit će upućen dokument o eksperimentalnom programu cjelodnevne škole.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. svibanj 2024 22:46