MOĆNA GRUPACIJA

UDŽBENIKE ĆE NAM RADITI NIJEMCI Stvara se izdavački gigant, zlobnici ga zovu Pro-Klett

Profil je držao gotovo trećinu tržišta školskih knjiga i priručnika, a godišnji prihodi veći su od 150 milijuna kuna
 Boris Kovačev/CROPIX

Daniel Žderić, osnivač nakladničke kuće Profil, prodao je izdavačka prava školskih udžbenika i pripadajućih nastavnih sredstava jednom od najvećih europskih edukativnih izdavača, njemačkoj grupaciji Klett. Iako nam je potvrdio tu informaciju, Žderić o detaljima ne može govoriti jer je, kaže, vezan ugovornom klauzulom.

- Iznimno sam sretan da mogu predati moju tvrtku, izdavaštvo udžbenika i pripadajućih nastavnih sredstava Profila, Klett grupi. Izrazito dobro poznajem Klett grupu i siguran sam da će klijenti Profila, hrvatske učiteljice i učitelji, imati značajnu korist od ove promjene vlasništva - izjavio je za Jutarnji.

Probijanje monopola

Kako doznajemo, ugovor je potpisan prije mjesec dana, odmah nakon što je Žderić u siječnju registrirao tvrtku Profil udžbenici. Nakon njene prodaje, Žderiću ostaje u vlasništvu Profil knjiga (popularno izdavaštvo), sestrinska firma Fokus komunikacije, tiskara te, vjerojatno, udio u knjižnom lancu Algoritam-Profil-Mozaik.

Žderić je Profil osnovao 1991. godine, a četiri godine kasnije ulaskom na udžbeničko tržište prvi probija monopol Školske knjige kao jedinog izdavača školskih udžbenika. Profil se vrlo brzo pozicionirao na drugo mjesto po broju plasiranih udžbenika sa 30-ak posto. Procjene su da je 2010. ostvario prihode od ukupne prodaje u visini od 155 milijuna kuna. Vodeća Školska knjiga drži 47 posto tržišta, na trećem je mjesu Alfa sa 17 posto, dok ostatak dijele mali nakladnici. Prema neslužbenim procjenama, tržište školskih udžbenika vrijedno je oko 400 milijuna kuna, no tek u prvoj godini prodaje novih izdanja, jer zakon uvjetuje da udžbenici moraju biti u uporabi najmanje četiri godine.

Dozvola za ulazak

Zanimljivo je da je Žderić prodao Klett grupi i izdavačka prva u Srbiji, gdje je vjerojatno imao značajnije dobiti budući da se po tamošnjim zakonima udžbenici kupuju svake godine. To je, procjenjuju upućeni, bio dodatni “tizer” Nijemcima za ovaj poslovni potez.

Izdavačka grupa Klett Verlag, koja je dio Klett grupe, u Hrvatskoj postoji deset godina, no dosad nije uspjela ostvariti značajniji udio u izdavaštvu školskih udžbenika. Specijalizirani su za udžbenike stranih jezika u osnovnim i srednjim školama, no u posljednjem katalogu školskih udžbenika (popis dozvoljenih za uporabu u školi) imaju zastupljene samo udžbenike iz njemačkoga jezika. Pokušali su plasirati i one iz engleskoga (proteklih godina i još nekih predmeta), no nisu uspjeli proći zadani prag od 10 posto da bi dobili dozvolu za ulazak u škole.

Konkurencija šuti

- Ovaj tjedan ne možemo ništa komentirati jer još nismo dobili direktne upute, kaže Ivan Dugandžić, zamjenik direktorice izdavačke kuće Klett Verlag Maruše Kmet, uz obrazloženje da će o detaljima preuzimanja Profilovih izdanja moći govoriti idućeg tjedna.

Neslužbeno saznajemo da se kao novo ime tvrtke spominje Profil-Klett (domaći zlobnici su to skratili u Pro-Klett).

U Školskoj knjizi nisu željeli službeno komentirali novosti iz konkurentske kuće, uz napomenu da su im od Kletta daleko važniji novi školski kurikulumi, kao i pitanje koje će godine izdavati nove udžbenike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 07:05