OBJAVLJENI RAD

USPJEH HRVATSKIH ZNANSTVENIKA Objasnili proces kojim se jajna stanica priprema za oplodnju

Biljana Gaurina / CROPIX

Skupina znanstvenika predvođenih dr. Petrom Svobodom s Praškog instituta Češke akademije znanosti i prof. Kristianom Vlahovičekom sa zagrebačkog Prirodoslovno-matematičkog fakulteta objavila je rad u jednom od najprestižnijih znanstvenih časopisa iz područja biologije i biomedicine -- The Cell.

Rad pod nazivom 'A retrotransposon-driven Dicer isoform directs endogenous siRNA production in mouse oocytes' prikazuje zanimljivo otkriće iz područja reproduktivne biologije kojim su češki i hrvatski znanstvenici na mišjem modelu objasnili jedan od osnovnih procesa kojim se jajna stanica priprema za oplodnju.

Praški i zagrebački tim otkrili su novi oblik staničnog proteina Dicer koji sudjeluje u postupku inaktivacije glasničke RNA, a nastao je slučajnom ugradnjom tzv. pokretnog genskog elementa, transpozona, unutar gena Dicer i time mu promijenio funkciju, ali samo u jajnoj stanici.

Dodatna vrijednost ovog istraživanja proizlazi iz činjenice da se radi o mehanizmu koji se događa isključivo kod miševa i štakora, a u isto je vrijeme jedan od fundamentalnih koraka za pripremu jajne stanice za oplodnju. To otvara sasvim nove obzore u istraživanju stanične reprodukcije u ostalim sisavcima, a pokazuje i način kojim nastaju nove funkcije gena.

Ovaj je rad plod dugogodišnje suradnje naše dvije istraživačke grupe -- izjavio je prof. Vlahoviček, voditelj grupe za bioinformatiku na zagrebačkom PMF-u -- i pokazuje primjer spoja eksperimentalne i računalne biologije čija je kombinacija dovela do ovog važnog otkrića.

Dr. Svoboda i ja smo obojica dobitnici prestižne uspostavne potpore istraživanju mladim znanstvenicima Europske organizacije za molekularnu biologiju (EMBO Young Investigators Program), koju je u Hrvatskoj financirala Hrvatska zaklada za znanost.

Na godišnjim sastancima istraživača iz ovog programa dogovorili smo ovu suradnju u kojoj je eksperimentalnom pristupu čeških znanstvenika bilo potrebno pridodati i analizu velike količine genomskih podataka - a to je upravo ono u čemu smo mi međunarodno prepoznati.

Moj doktorand Vedran Franke izradio je cjelokupni protokol za računalnu analizu kojom smo potvrdili i konačno dokazali da u jajnim stanicama miša postoji sasvim novi oblik već poznatog i iznimno važnog proteina koji sudjeluje u procesima stanične regulacije, a posebno je važan u pripremi jajne stanice za oplodnju.

Vedrana financiram s projekta 'IntegraLife' Europske Unije. Projekt u iznosu od 3.2 milijuna eura je pet istraživačkih grupa pod koordinacijom prof. Lauca donijelo zagrebačkom sveučilištu. Ta sredstva su nam omogućila da se dodatno osnažimo nabavom računalne opreme i financiranjem istraživača.

Časopis The Cell prepoznao je važnost ovog istraživanja i nakon opsežnog recenzentskog postupka prihvatio ovaj rad. The Cell je jedan od vodećih časopisa u području znanosti o životu. S faktorom odjeka od gotovo 32, rangiran je kao najbolji časopis u području biokemije i molekularne biologije i kao drugi u području stanične biologije.

U cjelokupnoj povijesti hrvatske znanosti u ovom je časopisu objavljeno samo sedam radova čiji su autori s hrvatskom adresom, a ovaj rad na kojem se nalazi samo sedam autora, prvi je u kojem nema koautora iz zemalja tzv. razvijene znanosti - svi autori imaju češku ili hrvatsku adresu.

29. travanj 2024 15:22