SPORNA CESTA

Velika pobuna na otoku zbog izgradnje ‘Grand kanjona‘: ‘Ukrali su mi didovinu, a sve zbog bogataša!‘

‘Pučišćanima se nameće isti model kao kod gradnje nekadašnje "ministarske ceste‘, tvrdi pučiški pomorac
 Saša Burić/Cropix

Nije to više ni avenija Pučišća, ni otočki bulevar... Prvu dionicu županijske ceste koja bi jednom u budućnosti trebala povezati njihovo mjesto s Povljima neki su Pučišćani čak krstili nazivom brački Grand kanjon.

Već dugo javljaju Slobodnoj Dalmaciji kako se tu gradi XXXL prometnica, za koju je autocesta Split - Zagreb mala beba. Spominju i po desetak metara duboke usjeke koji su nikli na 4825 metara prve od dviju planiranih dionica u izgradnji, zbog čega su uništeni njihovi maslinici i vinogradi, kao i stari suhozidi.

– Naša mala županijska cesta ima tunel, tuneliće, a to je cesturina koje se ne bi posramili ni šeici u Dubaiju. Nikad to do Povalja doći neće. To je samo put za bogataše koji će se izolirati u našoj najlipšoj uvali Luke, u našem raju na zemlji. Prodalo nas je jeftino - pisali su Slobodnoj Dalmaciji, slali preslike prijava koje su uputili na brojne adrese.

Cestu su novinari Slobodne upoznali u malom dijelu jer ih je izvođač bešćutno s nje pokušao otjerati, ali se nisu dali zbog nekoliko zadnjih Don Kihota, koji brane preostalu didovinu.

image
Saša Burić/Cropix

Ostao bez djedovine

U početku ih je bilo i više, ali neki su posustali, držeći kako je turizam njihova budućnost, a ovo cijena. Drugi su se smirili, kažu sugovornici Slobodne Dalmacije, nakon što su dobili novce od prodaje svojih imanja. A treći su stali s borbom čim su ih uvjerili da je sve to viši državni interes. S kojim se ne isplati boriti.

– I tako je ostala nas još jedna mala grupica koja i dalje alarmira. Pučišćanima se nameće isti model kao kod gradnje nekadašnje "ministarske ceste" od Nerežišća preko brda do uvale Vela Farska. Isti – ogorčen je pučiški pomorac Matko Rajčević, koji je zbog trase ceste ostao bez dijela djedovine.

– Evo što smo dobili, "Grand kanjon" na mjestu nekadašnjeg brda Čad. Tu će biti taj famozni autoput do Povalja, jači od autoputa Zagreb - Beograd. Je, protestiram i neću stat. Tužio sam ih jer su napravili kriminal epskih razmjera, i to me puno više boli od toga što su mi ukrali komad zemlje. Moju didovinu, moj povrtnjak, za koji mi daju otkupnu cijenu od deset kuna po metru četvornom. Bogu za plakat. Ali istovremeno me nikad nisu kontaktirali, uvik su to sve to radili kad sam bio na brodu. Niko mi ne može reći da ovo nije kriminal, sve zbog money, money razloga - kaže Rajčević.

image
Saša Burić/Cropix

Pa kaže ovako: Općina Pučišća nekoć je imala staru zacrtanu trasu ceste do Povalja, od koje je odustala. Imala je i ucrtanu turističku zonu u uvali Česminova, u pravcu Postira, od koje je također odustala. I odlučila se za novu turističku zonu Crni rat u uvali Luke, do koje će voditi upravo ova cesta. Na što Rajčević aludira kad nam ovo govori?

– Na čisti kriminal. Stara turistička zona bila je na državnom zemljištu i tu se ne može puno novca uzeti za zub svima u lancu. Objasnili su da tu nije bilo ulagača i krenuli na istok, u zonu Luke, gdje je preko noći došla skupina kazahastanskih ulagača. Počeli su kupovati zemlju od domaćih za deset ili koju kunu više. Paralelno je tu išla i nova cesta koja triba spojit Pučišća i zonu Vale. U čijoj jednoj uvali bogataši misle napravit turistički kompleks. U dogledno vrime cesta do Povalja doć neće. Da jesu mislili, počeli bi gradnju i s druge strane – veli Matko.

Prijavio je sve to raznim državnim institucijama, kaže kako za sve ima čvrste dokaze, a iako nitko ništa po tom pitanju ne želi poduzeti, ne želi odustati. I ide dalje, na više sudove. Kaže kako brani djedovinu i traži adekvatnu cijenu za otuđenu mu zemlju. I viče jer ga boli što su to uradili od njegova kraja. Svjestan je da Braču treba hotela, ali smatra kako je sve trebalo napraviti na drugi način.

image
Saša Burić/Cropix

Promijenjene vizure

S njim se slaže bivši "Jadrankamenov" sindikalni vođa Tonči Drpić, koji priču nadopunjava tvrdnjom da je zbog krupnog kapitala netko namjerno uništio najveću otočnu tvrtku.

– To je bio plan od samog početka i zato je stara turistička zona prebačena na istok. "Jadrankamen" je zato uništen. Ko muha. Nije to teorija zavjere, šta pričate, to je prava istina! Kriminal, teški kriminal se ovde događa. Imali smo planiranu staru trasu ceste i trebalo je samo malo proširit. I za to su i bila dobivena sredstva. Ali ne, oni odustaju od nje i rade zaokret. Usput su napravili kulturocid, prostorni ekocid na zaštićenom dijelu prirode. Ne dam više! Ništa nije slučajno, to je pakleni plan - rezolutan je Drpić.

image
Saša Burić/Cropix

Načelnik općine Pučišća Marino Kaštelan kaže kako od istih kritičara već desetljeće sluša da se ova cesta nikada neće izgraditi, a sada kada je projekt krenuo, veli, s jedne strane je isti drže prevelikom i preskupom. S druge strane opet tvrde kako se nikada neće završiti. Tvrdnju kako će cesta doći do Povalja prisnažuje izrađenim rješenjem, elaboratima, studijima, potrebnom dokumentacijom. A ono što jamči i drugu fazu je, kaže, i potpora Vlade RH, kao zalog izgradnje u dogledno vrijeme.

– Kažu, cesta je nalik autocesti?! Pa ona povezuje dva naselja u dvije općine, stoga je projektirana kao prometnica županijske kategorije. Zato joj je širina kolnika od šest metara, ali i maksimalni uzdužni nagib do 12 posto. Točno je, prebacili smo turističku zonu iz Česminove u Luke. U postupku izmjena Prostornog plana SDŽ 2010. - 2013. prva je zona brisana, iako je u planovima zacrtana od kraja 60-ih godina. U njoj se u tih 40-ak godina ništa nije dogodilo - veli načelnik.

Pojašnjava kako je za novu zonu, 2016. ucrtanu u PPUO Pučišća, izrađena strateška procjena utjecaja na okoliš i svi ostali prijeko potrebni dokumenti. Cijela je zona, navodi, i imovinskopravno riješena. Ima planiranih 180 radnih mjesta i 800 kreveta. Kaštelan zaziva i izgradnju još zona koje bi u ovom kraju donijele preokret negativnih demografskih trendova.

image
Saša Burić/Cropix

– Ovo je prva trasa koju su zajedno naručile i izradile dvije zainteresirane općine, Pučišća i Selca. Vjerojatno je to razlog da je prihvaćena, dočekavši izgradnju uz veliko razumijevanje Županije, Ministarstva prometa i pomoć iz EU fondova. Što se tiče "Jadrankamena", osobno sam devet godina bio predsjednik odbora vjerovnika u stečaju te tvrtke koja je, zahvaljujući i mom angažmanu, postala jedna od rijetkih proizvodnih tvrtki na otocima. Također, postala je jedna od rijetkih proizvodnih tvrtki na otocima koja je uspješno završila stečaj, nastavila poslovanje, investira i zapošljava nove radnike - veli načelnik Kaštelan i tvrdi kako su turistička zona i eksploatacijska polja "Jadrankamena" na međusobnoj udaljenosti od tri kilometra zračne linije.

Bračke vizure su, u nečemu se slažu svi sugovornici Slobodne Dalmacije, promijenjene za vijeke vjekova.

Cesta koja ne znači napredak

– Koji je učinak vrijedan ovakvoga užasa, ove newyorške avenije, je li to po mjeri Bračana? Putove moramo imati, ali zar ovakve, zar ćemo ovdje juriti Maseratijem? Krajolik rastačemo, a ljude smo otjerali, jer ovo što radimo ne donosi ni radna mjesta ni napredak.

Znate što će se tu dogoditi, hotelskog kompleksa neće biti. Proglasit će se građevinska zona, netko će uz more napraviti posjed i nitko se drugi moru više neće moći približiti. Koliko će nam ova cesta donijeti napretka, osim prodaje terena? Tišti me ovakav način gospodarenja i življenja - kaže Lucija Puljak, županijska vijećnica iz Pučišća

Bit će bliže jedni drugima

Cesta Pučišća - Povlja za nas Povljane ima ekvivalent vrijednosti kao Splićanima Dalmatina. Već je sad za pet kilometara smanjila tu udaljenost i još treba deset da bude završena. Nadam se da imaju poštene i ispravne namjere, ali ja vam ne mogu tvrditi i hoće li se one realizirati sutra, preksutra ili za sto godina.

Ako i dođe do gradnje kompleksa u Lukama, našlo bi se mjesta za 700 ljudi. Logistika samo s pučiške strane bila bi nedovoljna, pa bi i Povlja i Selca i Sumartin ušli u tu priču.

Cesta je za nas jako prihvatljiva, važna. A sada gledano za prvu fazu, pa negdje uvijek nešto mora biti prvo - veli Tonči Zlatar, općinski vijećnik iz Selaca, mještanin Povalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 13:02