ca
POZADINA PREGOVORA

Volkswagen nudi Rimcu brend najskupljih automobila na svijetu, evo što traže zauzvrat

Nakon Infobipa, iduća hrvatska visoko-tehnološka kompanija vrijedna najmanje milijardu dolara, po svemu sudeći, bit će Rimac Automobili
 Darko Tomaš/CROPIX

Ako Volkswagen grupa i Mate Rimac finaliziraju dogovor o preuzimanju Bugattija, Hrvatska bi već do kraja ove godine mogla imati dva startupa jednoroga. Nakon Infobipa, iduća hrvatska visoko-tehnološka kompanija vrijedna najmanje milijardu dolara, po svemu sudeći, bit će Rimac Automobili. Vijest o tome da Rimac Automobili preuzimaju Bugatti još nije službeno potvrđena. Prvi ju je objavio njemački Manager Magazin pozivajući se na izvore bliske upravi VW grupe. Potom je to prenio Reuters pa britanski portal Car Magazine.

Nitko od njih nije dobio potvrdu. Na upit Jutarnjeg lista iz Rimac Automobila su nam poručili da ne komentiraju špekulacije. Do objave ovog broja Rimac Automobili, Bugatti i VW grupa nisu se službeno oglasili o tom poslu. Najdalje je u potvrdi ove informacije dosad otišao voditelj komunikacija Bugattija Tim Bravo. Ni on nije želio komentirati tu transakciju, ali je dao vrlo zanimljivu opasku. Istaknuo je da je Bugatti protekle dvije godine poslovao pozitivno i da mu prodaja od početka ove godine ide jednako dobro kao i lani, i to unatoč pandemiji.

Slično je prošli tjedan učinio Mate Rimac, ali je bio još manje određen. Gostujući prije tjedan dana u Zagrebu na konferenciji Poduzetnički mindset 2020, izjavio je da priprema novo veliko iznenađenje. Nije htio otkriti detalje. Komentirao je tek da bi mnogima to zvučalo nevjerojatno. Tom je prilikom istaknuo da njegova tvrtka zapošljava 900 zaposlenika i da planira otvoriti ured za njih još 400. U svojoj se prezentaciji osnivač i direktor Rimac Automobila osvrnuo na to da dosta radi s Porscheom, ali pritom je nabrojio i brendove poput Bugattija i Lamborghinija.

Razvojna politika

Izvori bliski upravi VW grupe navode da ona želi Rimčevu tehnologiju, koja iako se razvija svuda po svijetu ipak ne daje posvuda jednake rezultate. Mate Rimac je u 11 godina poslovanja svoje tvrtke uspio razviti nekoliko električnih automobila, koji su se svojim performansama dokazali stručnjacima i javnosti. A električna su vozila, odnosno dijelovi za takva vozila, u samoj srži razvojne politike VW-a. Volkswagenov je plan stoga povećati vlasnički udio u Rimac Automobilima da bi stekao što više know-howa, a zauzvrat omogućiti Mati Rimcu da mu startup postane jednorog.

image
Darko Tomaš/CROPIX

VW grupa, naime, preko Porschea je prvo 2018. godine kupila 10 posto udjela u Rimac Automobilima za 18,7 milijuna eura. Tada se tržišna vrijednost Rimčeve tvrtke podigla na 187 milijuna eura, odnosno više od milijardu kuna. U međuvremenu je Porsche stekao dodatnih 5,5 posto udjela u hrvatskom startupu i sad je na 15,5 posto dionica. Sada se pak medijski barata podatkom da Rimac Automobili tržišno vrijede više od pola milijarde eura. Slična je procjena vrijednosti Bugattija.

Stoga, ako Volkswagen preko Porschea prebaci u Rimac Automobile vlasništvo nad Bugattijem, a Porsche poveća svoj udio na 49 posto ili neki manji postotak, Rimčev će startup automatski postati tržišno vrijedan više od milijardu dolara. Drugim riječima, nova dokapitalizacija Rimac Automobila neće biti u novcu, neće se provesti ni preko IPO-a, nego će biti “papirnata”. No, Rimčeva će tvrtka time dobiti u svoje okrilje jedan od najrazvikanijih automobilskih brendova na svijetu, koji k tome proizvodi i uspješno prodaje neke od najskupljih i najbržih automobila na planetu.

Konsolidacija

Uprava VW grupe navodno je još prošli tjedan dala zeleno svjetlo za tu transakciju. VW, tvrde izvori bliski njegovoj upravi, već dulje vrijeme pregovara s Matom Rimcem o tom poslu i ti su pregovori otišli vrlo daleko. Rimac je, tvrdi se, čak posjetio pogone Bugattija. Izvori ostavljaju dojam da je naklonjen transakciji. Sad se, izgleda, čeka samo da je potvrdi Nadzorni odbor VW grupe.

VW je u procesu konsolidacije portfelja svojih automobilskih brendova, odnosno cilj mu je riješiti se onih luksuznijih, koji imaju manji broj kupaca, vrlo visoku cijenu, ali i visok rizik u poslovanju. Treba biti svjestan da je svijet zbog pandemije zapao u krizu. Loša je to vijest za brendove poput Lamborghinija, SEAT-a, Ital Designa, Bentleyja i Ducatija. Iz svih njih VW traži izlaz. Dobra je to vijest za Rimac Automobile, jedinu novu automobilsku kuću na svijetu nastalu unatrag desetljeća, koja bi ulaskom u klub startupa jednoroga ujedno ušla u sasvim novi financijski razred i otvorila sebi dosad neslućene mogućnosti financiranja na globalnom tržištu.

Treba se prisjetiti da do prije samo šest godina nitko nije želio u Rimac Automobile uložiti ni lipe. Mate Rimac je prvog ulagača, i to nakon tri i pol godine pitcheva po cijelom svijetu, pronašao u Kolumbiji. Tada je u tvrtku investirao bivši naftni magnat Frank Kanayet Yépes. Nakon toga se za hrvatski automobilski startup zainteresirao izdavač Forbesa Tak Cheung Yam i kineski holding Sinocop Dynamics.

Danas je situacija drukčija. Rimac za klijente ima najveće automobilske kuće na svijetu, a u vlasničkoj strukturi čak i VW i Kiju i Hyundai. Sve su te investicije došle u matičnu tvrtku Rimac Automobili sa sjedištem u Svetoj Nedelji kraj Zagreba, što je u hrvatskoj startup zajednici i općenito, kad se analiziraju investicije u Hrvatsku, presedan. U Hrvatsku se mahom ulaže preko društava sa sjedištem u Velikoj Britaniji, Nizozemskoj, Cipru, Luksemburgu, Malti ili SAD-u. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2020 02:19