ŠOPING MEKA

Zagreb po shopping kvadratima prestigao Beč! Gradi se još 11 trgovačkih centara. Je li to previše?

Hrvati su pri vrhu europske ljestvice po potrošnji na odjeću - na "krpice" trošimo dvostruko više od, primjerice, Poljaka.
 Šupić/CROPIX

U Hrvatskoj, prema posljednjim podacima, trgovački centri zauzimaju površinu od oko 900.000 četvornih metara! Ta brojka govori da smo, u odnosu na broj stanovnika, među vodećim zemljama u Europi po broju šoping-kvadrata, piše Slobodna Dalmacija.

Također, Hrvati su pri vrhu europske ljestvice po potrošnji na odjeću - na “krpice” trošimo dvostruko više od, primjerice, Poljaka.

Iako ekonomisti, ali i građani, ne vide potrebu za novim trgovačkim centrima u zemlji - tvrde da bi radije razvijali industriju i proizvodnju, a ne prodaju jeftine kineske odjeće - u Hrvatskoj i dalje niču golemi trgovački centri i lanci.

Neki od njih su se samo specijalizirali za odjeću. Tako je njemački tekstilni div “Kik” prije nekoliko dana otvorio pet novih prodavaonica odjeće po pristupačnim cijenama, a najavljuje ih se još 100.

Također, izvještava nas Milica Rakuša Martulaš iz Hrvatske gospodarske komore, očekuje nas otvaranje još desetak megacentara u zemlji, među ostalima “Mall of Split” u Splitu, “Supernova” u Šibeniku, “City Point” u Varaždinu, “Histria Mall” u Istarskoj županiji, “Ikea” u Rugvici , “Supernova” u Buzinu, “Lumini” u Varaždinu, “Vendi Park” u Slavonskom Brodu, “Zapadni trgovački centar” u Rijeci, “City Center one East” u Zagrebu, “Šijana centar” u Puli.

Najavljuje se i otvaranje još nekoliko zabavnih trgovačkih parkova, kao i centara koji će biti isključivo građeni u središtima gradova, poput projekta Tome Horvatinčića “Cvjetni” u Zagrebu.

Istraživanje nezavisne agencije “CB Richard Ellisa” pokazalo je, kažu nam u HGK, da Hrvatska (zasad) ima 250 metara četvornih trgovačkih centara na 1000 stanovnika, dok je prosjek zemalja članica Europske unije 190 kvadrata na 1000 stanovnika.

Izgradnjom novih centara Hrvatska bi se za nekoliko godina mogla popeti u sam europski vrh po broju šoping-kvadrata, štoviše mogli bismo imati više od 300 četvornih metara na 1000 stanovnika, što bi cijelu zemlju svrstalo u šoping-meku.

Tome u prilog idu i podaci bečke konzultantske kuće “RegioPlan”, koji pokazuju da je Zagreb prestigao Beč po broju kvadrata trgovačkih centara na 1000 stanovnika. U Zagrebu na 1000 stanovnika dolazi 555 četvornih metara trgovačkih centara.

“RegioPlan” navodi i da prosječna hrvatska obitelj na odjeću izdvoji oko 930 eura na godinu, dok Poljaci potroše tek 520 eura. Većina odjeće se, napomenimo, kupuje u trgovačkim centrima.

Što misli HGK, je li naša zemlja prezasićena trgovačkim centrima?

- Iako prevladava mišljenje da je u Hrvatskoj tržište trgovačkih centara zasićeno, procjenjuje se da prostora za nove centre ipak ima, posebno u manjim županijskim centrima - kaže nam Milica Rakuša Martulaš iz HGK, dok se s njom ne slaže ekonomski strateg SDP-a Branko Grčić.

- Država ima instrumente da može utjecati na pojedine sektore, pa bi trebala ugraditi mehanizme koji više podupiru industriju i proizvodnju. Trgovački centri ne mogu riješiti deficit u platnoj bilanci i brzo rastući vanjski dug, ali industrija može - kaže Grčić, navodeći da nema ni interesa za novim centrima.

- Otiđite do centra “Joker”, gdje sam nedavno bio zaprepašten činjenicom da se nekih četiri ili pet trgovina zatvorilo. Pretpostavljam zbog otvaranja “City Center one”. Tako će se isto u “Cityju” možda zatvoriti trgovine kad nikne još jedan novi veliki centar. Trgovački centri teško mogu opstati, ali ne isključujem da neki od njih niču iz špekulativnog kapitala, jedino u tome vidim razlog njihova pojavljivanja - kaže Grčić.

Izvorni članak pročitajte OVDJE

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 11:16