VELIKI PROJEKTI

Zbogom gužvama: Jedna od najprometnijih cesta u državi dobiva novo ruho za čak 337 milijuna eura!

Opseg radova govori da će to biti iznimno zahtjevan građevinski i prometno-organizacijski posao

Gužva na zagrebačkoj obilaznici (ilustracija)
 

 Ranko Suvar/Cropix

Hrvatske autoceste u sljedećih nekoliko godina pokrenut će novi investicijski ciklus, čijom će se realizacijom dodatno povećati broj kilometara autocesta i obilaznica. Prema dostupnim informacijama, u pripremi su četiri velika projekta - gradnja trećeg traka zagrebačke obilaznice i trećeg traka autoceste Zagreb - Karlovac te gradnja autoceste Križišće - Žuta Lokva i nastavka autoceste prema Dubrovniku.

Prema neslužbenim najavama, od navedenih projekata prvi bi se trebao realizirati treći trak zagrebačke obilaznice i to 2024. godine.

Zagrebačka obilaznica puštena je u promet 1981. i gabaritima više ne odgovara današnjim prometnim potrebama. Njezin kapacitet odavno je premašen i danas je najprometniji dio hrvatske autocestovne mreže.

Četiri čvora

Na obilaznici su i četiri interregionalna čvora na kojima se isprepleće više autocestovnih pravaca, koji se preko njih povezuju s gradskim i prigradskim prometnicama. Na obilaznicu se spajaju autoceste iz smjera Lipovca, Goričana, Siska, Macelja, Bregane. Tijekom turističke sezone ta je prometnica jedna od najzakrčenijih. Proširenje obilaznice za još jedan trak planira se godinama, no nikako da dođe na red. Najozbiljnije se namjeravalo početi 2020. godine, ali je počela pandemija i od toga se odustalo. Kao privremeno rješenje prometnica se namjeravala proširiti pretvaranjem zaustavnog traka u treći vozni trak, no od toga se odustalo zbog koronakrize i pada prometa. Nakon definitivne odluke o gradnji trećeg traka, od privremenog rješenja se odustalo.

Obilaznica se proteže od Lučkog do Ivanje Reke i dugačka je 26 kilometara. Prema planovima, ukupna dužina trećeg traka bila bi 25 kilometara, a gradnja bi obuhvatila i čvorove Jankomir, Lučko, Buzin, Jakuševac, Kosnica i Ivanja Reka. Treći vozni trak gradio bi se u svakom smjeru, a obilaznica bi imala i zaustavni trak, što znači proširenje prometnice za dodatnih 6,5 metara sa svake strane. Dakle, ukupno 13 metara. Prema dostupnim informacijama, koridor za proširenje obilaznice je slobodan i na tom dijelu ne treba otkupljivati zemljište.

Prvo bi se gradilo proširenje dionice Jankomir - Lučko u dužini 5,92 kilometra procijenjene vrijednosti 36,7 milijuna eura. Procjenjuje se da bi gradnja na toj dionici trajala godinu. Preostale četiri dionice rekonstruirale bi se u četverogodišnjem programskom razdoblju nakon 2025. godine, odnosno najranije do 2029. ili 2030. godine. Riječ je o dionicama Lučko - Buzin dužine 6,99 kilometara, procijenjene vrijednosti 98,2 milijuna eura, Buzin - Jakuševac dužine 1,25 kilometara, procijenjene vrijednosti 8,2 milijuna eura, Jakuševec - Kosnica dužine 8,06 kilometara, procijenjene vrijednosti 59,9 milijuna eura i Kosnica - Ivanja Reka dužine 3,51 kilometar, procijenjene vrijednosti 134,2 mil.eura. Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 337 milijuna eura, odnosno čak 13,5 milijuna eura po kilometru.

Visoka cijena

Razlog tako iznimno visoke cijene rekonstrukcije obilaznice je u činjenici da se proširenje namjerava iskoristiti za potpunu zamjenu kolničke konstrukcije i sustava odvodnje na svih 25 kilometara zahvata, ugradnju nove prometne opreme i signalizacije i sustava zaštite od buke te uklanjanje i ponovnu gradnju najvećeg dijela objekata preko prometnice i u njezinu trupu. To znači da će se većina objekata zbog širine i starosti morati rušiti i ponovno gradili. Riječ je o nekoliko mostova, nadvožnjaka, prijelaza, čvorova koji će morati biti srušeni, a manji dio objekata će se proširiti.

Dva mosta

Najveća dva objekta na obilaznici su dva mosta preko rijeke Save - svaki dužine 1100 metara. Oni su na dionici Kosnica - Ivanja Reka. Riječ je o mostovima sagrađenima 1981. koji su se od 2001. do danas nekoliko puta sanirali, a sada je procijenjeno da će se zbog dotrajalosti morati rušiti te će se na njihovu mjestu graditi novi. Upravo je zbog toga vrijednost proširenja posljednje dionice obilaznice dugačke samo 3,51 kilometar procijenjena na 134 milijuna eura, odnosno čak 38,2 milijuna eura po kilometru. Prema neslužbenim informacijama, zbog dotrajalosti bi se trebao rušiti i nadvožnjak na čvoru Buzin. Opseg radova koji će se u toj rekonstrukciji poduzeti jasno govori da će to biti iznimno zahtjevan građevinski, ali i prometno-organizacijski posao.

Kako neslužbeno doznajemo, HAC kao investitor dosad je ugovorio izradu idejnog projekta, procjenu utjecaja zahvata na okoliš i ishođenje lokacijske dozvole za dionicu Jankomir - Lučko. U tijeku je izrada idejnog rješenja u više varijanti.

Najprometnija u državi

Zagrebačka obilaznica jedna je od prometnica s najgušćim prosječnim dnevnim prometom u državi. Najveći broj vozila prolazi dionicom Jankomir - Lučko kojom je, prema podacima iz 2019. godine, prosječno dnevno prolazilo 66.366 vozila sa stopom godišnjeg rasta 4,56 posto.

Ostalim je dionicama prosječno dnevno prolazilo oko 54.000 vozila sa stopom godišnjeg rasta od 5,4 posto. U pandemijskoj 2020. dnevni promet pao je na 52.123 vozila prosječno dnevno kroz godinu. Svi ti podaci opravdavaju veliko ulaganje u izgradnju trećeg traka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 12:52