ISTINA O DRŽAVNIM FIRMAMA

Istraživački specijal Nedjeljnog: Javne tvrtke ne mogu biti pokretač investicija. Evo zašto!

HŽ godišnje obnovi 40 kilometara željeznica. Da bi obnovili svih 2722 kilometra, trebalo bi im 67 godina. Ali zbog sigurnosti moraju obnoviti cijelu mrežu svakih 25 godina. Da bi se uopće pokrenuo projekt u gigantskoj državnoj kompaniji poput HŽ-a, HEP-a i Hrvatskih voda, potrebne su milijarde kuna i procesi planiranja koji traju dvadesetak godina. Ministar Čačić velike nade polaže u investicije javnih poduzeća. No, je li to uopće realno?
HŽ godišnje obnovi 40 kilometara željeznica. Da bi obnovili svih 2722 kilometra, trebalo bi im 67 godina. Ali zbog sigurnosti moraju obnoviti cijelu mrežu svakih 25 godina. Da bi se uopće pokrenuo projekt u gigantskoj državnoj kompaniji poput HŽ-a, HEP-a i Hrvatskih voda, potrebne su milijarde kuna i procesi planiranja koji traju dvadesetak godina. Ministar Čačić velike nade polaže u investicije javnih poduzeća. No, je li to uopće realno?

Netko se toga sjetio još 2000. godine, u vrijeme Vlade Ivice Račana.

- Ajmo napraviti prugu između naselja Sveti Ivan Žabno i Gradec. Pazi, to je pruga od kojih 12 kilometara, a skratit će put od Bjelovara do Zagreba sa sat i pol na 53 minute. A znate li koliko se ljudi vozi iz Bjelovara prema Zagrebu i natrag? Na stotine tisuća - kaže netko u Vladi.

- Neka ti bude. Ali neka bude gotova do 2005. godine - slože se ostali.

Dvanaest kilometara pruge za pet godina?

Lako, mislilo se tada.

Pa Slavonski Šamac - Sarajevo, duga 239 kilometara, još 1948. - s četiri mosta preko rijeke Bosne, jedan most preko Save, tunel Vranduk od četiri kilometra - građena pod parolom “Mi gradimo prugu - pruga gradi nas”, bila je gotova za oko godinu dana.

No, ubrzo je došla 2005. godina, a željene pru...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2025 23:52