DEVET DUGIH GODINA

NAJSKUPLJA CESTA U POVIJESTI HRVATSKE Kilometar autoceste kroz Turopolje koštao nas je čak 20 milijuna eura!

Nakon 9 godina gradnje u promet je puštena 11 kilometara duga dionica autoceste Zagreb - Sisak od Jakuševca do Velike Gorice
 Boris Kovačev / CROPIX

Premijer Zoran Milanović jučer je nakon devet godina gradnje u promet pustio najskuplju dionicu autoceste u povijesti hrvatske cestogradnje. Gradnja 10,9 kilometara od Velike Gorice do Jakuševca na autocesti Zagreb - Sisak stoji nevjerojatnih 1,645 milijardi kuna, odnosno 150,9 milijuna kuna po kilometru ili 20 milijuna eura! Iako je riječ o najskupljim sagrađenim kilometrima, na tom dijelu autoceste neće se naplaćivati cestarina.

Ova dionica dio je autoceste Zagreb - Sisak a radovi su svečano otvoreno 2006. godine u nazočnosti tadašnjeg premijera Ive Sanadera.

Plan je bio da radovi budu završeni 2009. godine no potrajalo je do jučerašnjeg dana. Ugovore sa izvođačima sklopila je nekadašnja uprava Hrvatskih autocesta a sve pod paskom tadašnjeg ministra Božidara Kalmete. Iako je sadašnja uprava HAC-a ugovore ocijenila lošim procjenjeno je da bi još veća šteta nastala ukoliko bi se oni raskinuli.

Ni tunela, ni mosta

Ministar prometa Siniša Hajdaš-Dončić tvrdi kako je u sklopu projekta, osim autoceste, sagrađeno još deset kilometara pristupnih cesta te je zapravo sagrađeno 20 kilometara cesta, ali činjenica je da na dionici nema niti jednog tunela ni mosta. Od objekata, tu su četiri čvorišta i priključka, dva vijadukta, industrijski kolosijek, pješački pothodnik te tri putna prijelaza.

Usporedbe radi, kilometar autoceste Dubrovnik - Doli, za koju su potpisani ugovori o gradnji, ali, srećom, gradnja nikad nije počela, trebao je stajati 17,3 milijuna eura. No, prema projektu je na 29 kilometara te autoceste trebalo izbušiti devet dvostrukih tunelskih cijevi ukupne dužine 10.750 metara, sagraditi deset vijadukata ukupne dužine 6864 metra i još četiri čvorišta.

U usporedbi s jučer otvorenom dionicom, ova prema Dubrovniku je nevjerojatno jeftina. Prema ovom cjeniku je i autocesta Zagreb - Macelj, na kojoj je šest tunela i devet vijadukata, zapravo jeftina jer je gradnja kilometra stajala 14 milijuna eura.

Još je drastičnija razlika u cijeni kad se usporedi troškovnik gradnje autocesta Zagreb - Split i Zagreb - Sisak. Iako na ovoj prema Sisku nema niti jednog tunela i prolazi ravnicom, u konačnici je njezina gradnja tri i pol puta skuplja od zahtjevnije Dalmatine te više nego dvostruko skuplja od gradnje prosječne, nezahtjevne autoceste u Europi.

Prosječna cijena kilometra autoceste Zagreb - Split iznosi nešto više od četiri milijuna eura, a cijena gradnje kilometra autoceste od Zagreba do Siska je 14,8 milijuna eura za kilometar.

Skup otkup zemlje

U Hrvatskim autocestama tako enormnu cijenu opravdavali su nezgodnim muljevitim terenom koji je trebalo nasipati velikom količinom šljunka kojeg u blizini gradilišta nije bilo. Nadalje, visoka cijena se opravdava visokom cijenom otkupa zemljišta.

Naime, u ukupnoj cijeni dionice od Velike Gorice do Jakuševca za otkup zemljišta izdvojeno je čak 560 milijuna kuna, odnosno 30 posto od ukupne cijene projekta. Primjerice, Europska komisija za odobravanje sufinanciranja projekta iz EU fondova odobrava tek pet posto troškova za otkup zemljišta od ukupne cijene, a Danska samo tri posto. Dakle, sami građevinski radovi stoje 934 milijuna kuna, što iznosi i dalje visokih 11,2 milijuna eura.

Ova autocesta jedan je od primjera kako završavaju projekti u čiju se realizaciju ide bez sređene dokumentacije i iz čisto političkih razloga što na kraju porezni obveznici enormno plaćaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. travanj 2024 17:44