NAUTIČKA PATROLA

Je li nautičara ove sezone više nego ikad? Obišli smo 32 marine i 22 uvale, evo završnog izvještaja

Upravo je u tijeku i analiza anketnih upitnika koja treba iznijeti na vidjelo poredak marina na osnovu odgovora nautičara
 Bozidar Vukicevic/Cropix

Ovogodišnja Nautička patrola, peta po redu, obavila je najveći posao dosad. Posjetili smo 32 marine i obišli 22 uvale, luke i sidrišta – ukupno, najviše dosad. Pritom smo napravili i najveću "kilometražu".

Iza krme našeg broda Patrole ostale su 882 nautičke milje – najviše dosad. Gotovo stalno smo bili u plovidbi, bez obzira na vremenske uvjete. Evo zašto.

Ove smo godine ušli u samo srce zadarskog arhipelaga i posjetiti malu marinu u Velom Ižu. To drevno otočno carstvo masline, loze i smokve poznato je sada i po artičokama. Naravno, i po lončarstvu, nošnji, starim otočkim pjesmama, plesovima i dobroj hrani, po Iškoj fešti na kojoj se bira „Iški kralj“. Upravo svim tim, a posebno gostoljubljem i šarmom privlači i brojne nautičare. Zatim, prvi smo put uplovili u Vela Luku da bi posjetili tamošnju marinu Korkyra koja je nakon deset godina priprema i gradnje ove sezone napokon vezala prve jahte. Prvi put smo posjetili Lastovo, da bi s glavnom čuvaricom Parka prirode upoznali prirodne osobitosti i sve privlačniju destinaciju iskonskih nautičara. A zatim smo se preko južne strane Mljeta –Odisejeve špilje i Saplunare spustili do Dubrovnika.

image
Zeljko Hajdinjak/Cropix

Dijelom zbog ovih rekordnih milja nismo skupili i rekordni broj ispunjenih anketnih upitnika. Dijelom i zbog toga što smo iz Umaga krenuli dosta rano, 13. lipnja kada je nautičara još bilo relativno malo i još se pouzdano nije znalo kakva nas sezona čeka. Osim toga ove godine izostalo je anketiranje u ACI marini Korčula, zbog rekonstrukcije lukobrana.

Na prva naznaku uspješnosti sezone nailazimo tek od Pule. Iz ovdašnjih marina ACI Pula, Marine Veruda i ACI marine Pomer gotovo cijela flota krenula je puna nautičara na krstarenje prema jugu.

U ACI marini Opatija, u Ičićima, na službenom početku Patrole prilikom susreta s ministricom turizma Nikolinom Brnjac iznijeli smo svoja iskustva i saznali službene podatke o početka turističke sezone. A nakon sasvim popunjene Marine Punat znali smo da nas čeka dobra sezona. Već na samom početku srednjeg Jadrana, između Olive Island Marine u Sutomišćici na otoku Ugljanu i Velog Iža činilo se da smo upali u onu stalnu igru: lijepo vrijeme pune uvale, ružno vrijeme pune marine. Stoga smo i ostali noć dulje na vezu u Sutomišćici, jer je loše vrijeme napunilo Veli Iž. A onda nas je u ACI marini Žut dočekalo drugo pravilo – ritam čartera. Popularne marine pune od nedjelja do četvrtka, a s manje tranzita preko vikenda. Upravo tako je izgledala ACI marina Žut, gdje su se čarter brodovi na jednoj od najpopularnijih marina Jadrana izmjenjivali kao na tekućoj traci. ACI Žut je ujedno od rijetkih marina u kojoj vremenske prilike ne znače ništa. U toj marini nautičari jednako vole boraviti i po lijepom i po ružnom vremenu. Stoga su u toj uvali pune i sve ACI-jeve bove, ali i vezovi pred obližnjim restoranima.

image
Zeljko Hajdinjak/Cropix

Već su na putu do Kornata naši sugovornici u marinama počeli oprezno govoriti o rezultatima sezone koji su se „približili onima iz sezoni 2019-te.“ Posljednje sezone prije korone. Ali istodobno uz sveprisutnu bojazan. „Samo da nam se ne ponovi 15. kolovoz 2020.“. To je onaj prošlogodišnji lock down, koji je svima okrutno prekinuo užitak u ljetnim radostima.

Potom slijedi Marina „Kornati“ u Biogradu. Ovdje možemo, kao i prošlih godina, svesti prvu pouzdanu računicu ovogodišnjeg čarter turizma. U Marini „Kornati“ od 710 vezova, 304 su broda u čarteru. U lipnju je iznajmljenoj 60 posto flote a u srpnju bilo ih je u najmu čak 96 posto. Tijekom vikenda kroz ovu marinu prođe i do pet tisuća gostiju. U toj marini nije bilo jednog slobodnog veza, niti jednog slobodnog parkirnog mjesta.

A onda potvrdu o rezultatima čartera dobivamo i u ACI marini Vodice. Sve je počelo još u svibnju, nastavilo se u lipnju i za vrijeme našeg boravka u marini svi čarter brodovi bili su vani. Nastavak je također bio obećavajući, saznali smo da čarter agencije imaju rezervacije sve do listopada.

Svaka marina ima svoju osobnost i posebnost i po tome prednjači Marina Frapa. Marina živi od „godišnjaka“, ali i od tranzitnih gostiju i čarteraša. Ovdje gosti u prolazu vežu brod i dva tri dana, jer znaju da će ih provesti ugodno i zabavno. Ta marina može zadovoljiti svačiji ukus: umjetnička galerija, glazbene večeri, bazen s pull barom, skvoš, hotel, frizer, masaža, noćni klub, captains club, riblji restoran, sushi bar…

A onda dolazi drevni Trogir. U ACI marini zatičemo gotovo prazne gatove. Brojna čarter armada ovdašnje ACI marine upravo je isplovila u pravcu Brača, Hvara, Visa, Korčule … Mjesta koja većina takvih gostiju želi posjetiti. No, marina je već navečer ponovo puna. To su gosti koji su došli posjetiti Trogir, biser naše i svjetske kulturne baštine.

image
Bozidar Vukicevic/Cropix

I ACI marina Split je baza moćne čarter flote. Ovdje su nam kazali da su brojke blizu najboljih godina ... Sve uvale uz koje plovimo prepune su brodova na sidru. Na nautičkom sidrište Bobovišća sve su bove zauzete ili pod rezervacijom. Milna je prepuna brodova i gostiju s kopna. ACI marina Vrboska prima brodove samo ako su vez rezervirali putem Interneta. Zato na velikom sidrištu, na prilazu marini ostane i do 80 brodova ...

Za očiti uspjeh sezone „krivo“ je i lijepo vrijeme. Pada u vodu pravilo da su tada marine prazne. Pune su i po lijepom vremenu, jer gostiju je naprosto previše. Zato se u anketnim upitnicima često javlja primjedba da imamo premalo vezova. Neki ljubitelji sidrenja na osami više vole vrijeme safari nautičkog turizma, kada se u svim našim uvalama moglo sidriti (i ostavljati smeće) bez kontrole. No, sve više ima onih praktičnih, koji vole sigurnost veza na bovi. Ali mnoge pritom posebno smeta to što koncesionari u uvalama s bovama uzimaju veliki novac ni za što, i pitaju zašto to država ne stavi pod kontrolu.

Među primjedbama još uvijek ima prigovora zbog visokih cijena, ali ima i onih koji to opravdavaju odličnom organizacijom nautičkog turizma, visokim nautičkim standardom, gostoprimstvom, odličnom hranom, ljepotama Hrvatske, morem punim otoka i "bogomdanim" za užitak u jedrenju... Također, traži se veća kontrola policije zbog glisiranja, a posebno zbog divljanja na jet skiju i nekontroliranih opasnih vožnji početnika.

Nautičari također traže da marine imaju mogućnost pražnjenja fekalnih tankova, umjesto da se fekalije ispuštaju u more. Velikom broju marina zamjera se što nema dovoljno tuševa i toaleta, i što u marini nema dućana ...

I ove sezone jedan od glavnih sadržaja bili su OPG-ovi u blizini marina i njihova ponuda. Našli smo i objavili priloge iz najuspješnijih takvih obiteljskih gospodarstava. Možemo zaključiti da se njihova ponuda u nautičkom svijetu sve više cijeni, o čemu svjedoče česte posjete takvim OPG-ovima i otvaranje zelene tržnice u marini, tamo gdje glavne tržnice nisu u blizini.

Upravo je u tijeku i analiza anketnih upitnika koja treba iznijeti na vidjelo poredak marina na osnovu odgovora nautičara. Uskoro će se znati koja je marina osvojila ovogodišnje Zlatno sidro - najviše hrvatsko nautičko priznanje, koje su marine zaslužile priznanja za drugo i treće mjesto i priznanje "Moja najdraža marina", kojoj su marini nautičari dali najviše ocjene za ljubaznost osoblja za priznanja Zlatni osmjeh Jadrana, koju su marinu za ljepotu, uređenje i čistoću nagradile priznanjem Dragulj Jadrana ... Ove godine uvodimo i nagradu za marinu s najboljim ocjena za ugostiteljstvo – Zlatni vez gastronomije!

image
Nautička patrola, sponzori

Reporteri - glavni junaci Nautičke patrole 2021.: Dragocjena pomoć studenata novinarstva FPZ-a

Ove su godine umjesto dosadašnje četiri novinarske posade u smjenama po dva tjedna cijeli ovaj izuzetno zahtjevni posao obavili reporteri u tri smjene po tri tjedna. Dakle, umjesto dosadašnjih 13 reportera glavni dio svih objavljenih sadržaja obavili su njih 9: reporterke Martina Hrupić i Matea Guguć Magaš; reporteri Filip Pavić, Vid Barić, Tomislav Kukec i Tomislav Juranović, te fotoreporteri Tomislav Krišto, Željko Hajdinjak i Božidar Vukičević.

Bilo je to moguće i zahvaljujući dragocjenom doprinosu dviju studentica i jednog studenta novinarstva na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti: Petre Orešković, Katje Knežević i Antona Smrekara. Oni su uz svoj posao anketiranja nautičara bili i autori zapaženih novinarskih priloga. Najveću zaslugu za taj odličan "casting" ima urednica fakultetski novina Global Antonija Grbavac, koja je lani i sama sudjelovala u Nautičkoj patroli.

Prema vlastitim izjavama - i Petri, i Katji, i Antonu bila je to izuzetno životno i profesionalno iskustvo. Bila je to jedinstvena "radionica" kroz koju su oplemenili svoje talente i stečena znanja te stekli iskustva "in vivo", i to u posebnim "terenskim" uvjetima kakve im je samo ovakva ploveća redakcija pod jedrima mogla upriličiti.

Visoke ocjene zaštiti od pandemije: Ponovno rukovanje, umjesto šakovanja i laktovanja

Za razliku od prošlogodišnje nautičari a i ostali gosti i marina i turističkih mjesta ponašali su se puno ležernije. Maske se nisu nosile ni na gatovima, ni na pretrpanim terasama kafića, ni u gužvi na uskim ulicama povijesnih primorskih gradova ni u gužvama na popularnim okupljalištima mladih. A u međusobnim kontaktima vratilo se i staro dobro rukovanje, umjesto dosadašnjeg šakovanja i laktovanja. Naravno bilo je i dosta spontanih zagrljaja prilikom susreta prijatelja, starih znanaca i dugogodišnjih suradnika.

Uzrok takvom slobodnijem ponašanju nautičara sasvim sigurno je cijepljenje, ali i istaknute oznake Safe stay in Croatia da su posvuda poduzete propisane epidemiološke mjere i preporuke zdravstvene sigurnosne zaštite. Maske su se bez iznimke nosile u recepcijama marina, u svim trgovinama i šoping centrima.

U anketnim upitnicima prosječna ocjena zdravstvene sigurnosti kao dijela užitka u odmoru i u ugodi boravka je oko "četvorke". Samo su tri nautičara u anketne upitnike ubilježili opaske, i sva trojica su iz Njemačke. Jedan nautičar kaže da bi se u svim sanitarijama obavezno trebale nositi zaštitne maske FFP-2; drugi smatra da bi maske zapravo trebale svuda biti obavezne i da se to treba stalno kontrolirati; treći pak preporučuje Hrvatima da se više cijepe kako bi se broj slučajeva zaraze držali niskim. Očito prigovori dolaze iz zemlje gdje su sigurnosne mjere vrlo stroge, bez obzira na cijepljenje.

Neposredna posljedica korone je i potpuni izostanak nautičara iz Australije, koji su ranije iz godine u godinu bili sve brojniji. To je i razumljivo zbog tamošnjeg vrlo strogog režima putovanja

Kada je riječ o marinama, visoke ocjene sigurnosti zaštite od korone imaju redom male marine, jer je manji broj ljudi lakše držati pod kontrolom. Među većim marinama s većim brojem nautičara, i domicilnih i i prolaznih su Marina Frapa, ACI marina Cres, ACI Rovinj, ACI Opatija, Marina Punat ...

Marine na ruti Patrole

1. ACI marina Umag

2. Marina Funtana

3. Marina Vrsar

4. Aci marina Rovinj

5. ACI marina Pula

6. ACI marina Pomer

7. ACI marina Cres

8. ACI marina Opatija

9. Marina Novi

10 Mitan Marina

11. Marina Punat

12. ACI marina Supetarska Draga

13. ACI marina Rab

14. ACI marina Šimuni

15. Olive Island Marina, Sutomišćica, Ugljan

16. Marina Veli Iž

17. ACI marina Žut

18. ACI marina Piškera

19. Marina "Kornati" Biograd

20. ACI marina Jezera

21. ACI marina Vodice

22. ACI marina Skradin

23. Marina Frapa

24. ACI marina Trogir

25. ACI marina Split

26. ACI marina Milna

27. ACI marina Vrboska

28. ACI marina Palmižana

29. ACI marina Korčula

30. Marina Korkyira Vela Luka

31. ACI marina Dubrovnik

32. ACI marina Slano

Luke, uvale i sidrišta na ruti Patrole

1. Lovrećica (Umag)

2. Dalja (Umag)

3. Školjić (Funtana)

4. Sv. Juraj (Vrsar)

5. Sv. Katarina (Rovinj)

6. Veli Brijun

7. Fenoliga (Pula)

8. Zaglav (Cres)

9. Stara Porozina (Cres)

10. Sv. Mara (Rab)

11. Barbat (Rab)

12. Vrulje (Kornati)

13. Tmara (Primošten)

14. Bobovišća (Brač)

15. Žukova (Hvar)

16. Pasadur (Lastovo)

17. Skrivena luka (Lastovo)

18. Odisejeva spilja (Mljet)

19. Saplunara (Mljet)

20. Žuljana (Pelješac)

21. Mirce (Pelješac)

22. Mljaska (Hvar)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. kolovoz 2021 08:07