ZAVRŠNI IZVJEŠTAJ

Nautika jača od korone: Sezona je uspješna, nautičari su prepoznali da su na brodu sigurni

Ove sezone anketirali smo samo stotinjak nautičara manje nego prošle sezone, kada nije bilo korone, a obišli smo dvije marine manje
Jedrilica Fortissimo Nautičke patrole 2020.
 Tomislav Kristo/Cropix

Je li ova nautička sezona bila uspješna? Sa stajališta Nautičke patrole, recimo to ovako - ove sezone anketirali smo samo stotinjak nautičara manje nego prošle sezone, kada nije bilo korone. S time da smo ove godine na ruti imali i dvije marine manje - lani smo ih posjetili 34, a ove godine 32.

Ako tome dodamo činjenicu da ni u jednoj marini nismo zatekli nijedan slučaj korone, potvrdili smo pretpostavku s kojom smo krenuli u ovogodišnju Patrolu: nautički turizam je održiv i u uvjetima pandemije. Naravno, uz odgovarajuću organizaciju i pridržavanje mjera zaštite, što je protekle sezone, barem što se marina tiče, bilo na najvišoj razini.

Naime, s ovogodišnjom Nautičkom patrolom nismo krenuli naprečac, pa što bude. Još u rano proljeće, kada je kineski virus sijao smrt širom svijeta, kada su sve države zatvorile granice, kada su ljudi živjeli izolirani u svojim stanovima, kada su strogo zabranjena sva okupljanja, i kada se o moru i ljetnom odmoru moglo samo maštati, krenuli smo u pripremu Patrole od nul-hipoteze da nautički turizam ima najviše izgleda za brz oporavak upravo zbog svoje specifičnosti.

Dostava do broda

Nautičari borave na svojim ili unajmljenim brodovima u malim zajednicama, uz komfor kakav imaju i kod kuće. Mogu živjeti sasvim izolirano, što većina njih i želi, jer im je to stil života i način odmora. Stoga posebno vole skrovite uvale i mirna sidrišta, gdje izolacija može biti potpuna. Jednako tako, vole i naše marine zbog sigurnog veza i nautičkog komfora. A s obzirom na to da su marine organizirane kao svojevrsna zatvorena naselja, u njima je lako provesti mjere kontrole i zaštite. Uz to, i u uvalama i u marinama lako je moguće organizirati uslugu dostave svega potrebnoga "na kućni prag", odnosno "supply to the boat".

image
Marina Kornati, Ilirija
Srdjan Vrancic/Cropix

Te argumentirane osnove za rano pokretanje nautičkog turizma objavili smo 7. travnja u Jutarnjem listu. Bilo je to tjedan dana prije Uskrsa, kada u normalnim okolnostima počinje nautička sezona. Odmah smo dobili široku potporu predstavnika marina i čartera, a povrh svega i odlučujućih faktora - Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice. U stvaranju konkretnih uvjeta ključnu ulogu odigralo je Udruženje marina HGK i njezin predsjednik Sean Lisjak, te direktorica Marine Punat Renata Marević, na čiju je inicijativu analitički članak u Jutarnjem o pokretanju nautičkog turizma u uvjetima zaraze koronom preveden na engleski i poslan svim važnim dionicima europskog nautičkog biznisa te Svjetskom nautičkom udruženju ICOMIA. Članak je upućen i Svjetskoj turističkoj organizaciji (UNWTO), koja je gotovo istodobno slične preporuke uputila svim svojim članicama.

image
Marina Punat
Srdjan Vrancic/Cropix

Slijedili su međudržavni sporazumi o otvaranju granica. Bilo je jasno da je samo pitanje vremena kada će nautičari željni slobode, mora, plovidbe i broda jednostavno "provaliti" granice. Prije ostalih oni koji svoje brodove drže na vezu u našim marinama. Upravo to se i dogodilo čim je stigao blagoslov epidemiologa.

image
ACI marina Piškera
Srdjan Vrancic/Cropix

Zadovoljni i čarteraši

Invaziju nautičara posada Patrole dočekala je spremna 15. 6. u ACI marini Umag, polazištu ovogodišnje rute. Sa svojom jedrilicom proboravili smo puna tri dana na vezu zajedno s brojnim Slovencima, Austrijancima, Talijanima, ali i Hrvatima koji su se napokon domogli svojih plovećih domova. Prikupili smo dvostruko veći broj ispunjenih anketnih upitnika nego lanjske normalne i vrlo uspješne sezone.

image
ACI marina Umag
Tomislav Kristo/Cropix

Slično je bilo i u ostalim marinama zapadne obale Istre, a kada smo došli do Pule, Verude i Pomera, iz tamošnjih čarter baza isplovile su i prve flotile brodova s čarter gostima. Već u Marini Punat bilo nam je jasno da smo ipak u nečemu pogriješili.

image
Prizor s Kornata
Srdjan Vrancic/Cropix

Ponijeli smo premalo anketnih upitnika, jer smo računali na upola manji broj nautičara. Hitno smo iz redakcije naručili još toliko upitnika, da bude isti broj kao lani. U ACI marini Šimuni, ljubazni domaćini skenirali su nam i isprintali upitnike na njemačkom. Tamo smo potrošili posljednji.

Novi anketni upitnici dočekali su nas baš u pravo vrijeme u Marini Kornati, u Biogradu. Ta je marina uvijek na polovici naše rute i ogledalo je nautičke sezone, jer od ukupno 800 vezova, čarter kompanije drže ih gotovo polovicu. Te subote i nedjelje, 11. i 12 srpnja, marina Kornati bila je prepuna i brodova i automobila.

image
Marina Kornati, Ilirija
Srdjan Vrancic/Cropix

Nikada tamo nismo vidjeli takvu gužvu, osim možda za vrijeme Biograd Boat Showa. Voditelji svih 17 ovdašnjih čarter kompanija izjavili su nam da im je popunjenost brodova između 85 i 100 posto!

image
Marina Kornati, Ilirija
Srdjan Vrancic/Cropix

Uz 32 marine, obišli smo i 22 popularne uvale i sidrišta. Sve su bile pune brodova na bovama i sidru. Osim velikog broja nautičara, tome je pridonijelo i lijepo vrijeme, a i težnja za što boljom izolacijom. Iako su sve marine koje smo posjetili bile odlično organizirane i dosljedno su provodile sve mjere zaštite od korone. Uspijevalo je to i onima s velikim čarter flotama kao što su Biograd, Trogir i Split. Naravno, najveći broj nautičara ne živi izolirano na svojem brodu, već posjećuje popularna mjesta kao i ostali pripadnici velike turističke armade.

image
ACI Marina Vodice.
 
Tom Dubravec/Cropix

Samodisciplina

No, prije svega, radi se o ljudima posebne kulture i samodiscipline, koji se drže općeprihvaćenih pravila odnosa prema okolini u svim okolnostima, a posebno u izvanrednima kao što je korona, jer radi se o poklonicima mora, otkud i proizlazi sav taj splet odnosa nautičara prema prirodi, brodu i plovidbi. Nautika je infekcija jača od korone. Potvrdila je to i protekla nautička sezona.

image
Đorđe Studić i supruga Dejana
Tom Dubravec/Cropix

Spajanje plave i zelene Hrvatske

Obišli smo na desetke OPG-a i proizvođača u zaleđu marina

Otkad je uspostavljena takozvana Plava magistrala,kojom od marine do marine plove nautičari, a s njima i Nautička patrola, iz godine u godinu sve je više prati i tzv. Zelena magistrala.

To su brojni OPG-ovi, mala obiteljska poljoprivredna gospodarstva u zaleđu marina, koja proizvode i nude izvornu domaću hranu, eko voće i povrće, vrhunska vina i maslinovo ulje, mlijeko i mliječne prerađevine, mesne i suhomesnate proizvode, med, razne ljekovite pripravke, domaće čajeve, prirodnu kozmetiku...

Ove sezone Nautička patrola je uz svaku marinu prezentirala proizvodnju i ponudu jednog od takvih OPG-ova. Cilj je bio upućivanje na izvore zdrave i doista prave, dobre hrane i vrednovanje rada tih gospodarstava kroz neposredno povezivanje s nautičarima i drugim turistima. Osim dostavljanja njihovih proizvoda do broda i uspostavljanja malih zelenih tržnica u marinama, namjera Nautičke patrole bila je da kroz takve objave na svojim stranicama potiče i organizaciju pješačkih i biciklističkih izleta do takvih OPG-ova.

Ujedno smo promovirali i novi trend u zdravstvenom turizmu - liječenje medom i ostalim pčelinjim proizvodima, u čemu je posebni novitet - api-inhalacija, blagotvorno udisanje zraka direktno iz košnica. Bio je to neposredan doprinos Patrole uvijek aktualnim nastojanjima: povezati zelenu poljoprivrednu i plavu turističku Hrvatsku, s krajnjim ciljem da hrvatska poljoprivreda hrani hrvatski turizam te da konkretni planovi nađu svoje mjesto i u korištenju nemalih sredstava EU, koja se namjenjuju u tu svrhu. O tome da smo pogodili pravu temu govore nam i reagiranja čitatelja na priče iz OPG-ova.

Evo nekih komentara: - Kapa dolje! - Bravo!!! Poštenje i rad najviše se isplate, još ima dobrih ljudi! - Svaka čast narode, da je više takvih... Pozdrav vrijednim ljudima! - Konačno se nešto lijepo može pročitati. - Ima sigurno još takvih vrijednih obitelji, pišite malo više o njima, da budu uzor ostalima...

A evo i jednog posebno nadahnutog komentara: - Smokve kao med slatke, mirisni rogači i mandule, pogača umočena u zlatno maslinovo ulje, dok se u čaši iskri i zlati kapljica prošeka, zar postoji išta ljepše i bolje na ovom planetu?! Sva su reagiranja čitatelja u istom, pozitivnom tonu. Potaknulo nas je to da za OPG s najviše komentara čitatelja Jutarnjeg lista dodijelimo ove godine i posebno priznanje, koje smo nazvali: Biser Zelene magistrale. (Mladen Gerovac)

Ruta Nautičke patrole 2020.

1. ACI marina Umag

2. Marina Funtana

3. Marina Vrsar

4. ACI marina Rovinj

5. ACI marina Pula

6. ACI marina Pomer

7. ACI marina Cres

8. ACI marina Opatija

9. Marina Punat

10. ACI marina Supetarska Draga

11. ACI marina Rab

12. ACI marina Šimuni

13. Olive Island Marina (Sutomišćica, otok Ugljan)

14. Marina Kornati - Biograd

15. ACI marina Žut

16. ACI marina Piškera

17. Marina Betina

18. ACI marina Jezera

19. Marina Tribunj

20. ACI marina Vodice

21. ACI marina Skradin

22. Marina Kremik

23. ACI marina Trogir

24. ACI marina Split

25. ACI marina Milna

26. ACI marina Palmižana

27. ACI marina Vrboska

28. ACI marina Korčula

29. ACI marina Dubrovnik

30. ACI marina Slano

31. Marina Novi - N. Vinodolski

32. Marina Mitan - N. Vinodolski

Nagrade i priznanja Nautičke patrole Jutarnjeg lista 2020.

Uz Zlatno sidro i osvojeno drugo i treće mjesto prema ocjenama nautičara, ove godine Nautička patrola Jutarnjeg lista dodijelit će i sljedeća priznanja:

- Priznanje Moja najdraža marina

- Priznanje Biser Jadrana za najuređeniju marinu

- Priznanje Zlatni osmijeh Jadrana za najljubaznije osoblje

- Posebno priznanje za izniman doprinos razvoju hrvatskog nautičkog turizma

- Posebno priznanje za najsigurniju korona-free marinu

- Priznanje za najbolji OPG u izboru čitatelja Jutarnjeg lista, kao i

- Ekskluzivno priznanje za razvoj elitnog nautičkog turizma

Način ocjenjivanja

Ocjenjivanje je obavljeno na temelju anketnih upitnika što su ih ispunjavali gosti nautičari u svakoj marini odgovarajući na 7 pitanja: o urednosti, organizaciji i čistoći marine, o ljubaznosti osoblja, ugostiteljskim, zabavnim i sportskim sadržajima ocjenama od 1 do 5 za svaku kategoriju.

To je činilo 70 posto ukupne ocjene marine, a 30 posto činila je ocjena svih posada Patrole u funkciji žirija, također od 1 do 5, i to usuglašavanjem za ukupni dojam o svakoj marini.

Do prosječne ocjene za svaku marinu došlo se tako da su se zbrojili ocjene, tj. bodovi iz svih sedam kategorija i podijelili sa sedam. Pritom su se bodovi gostiju pomnožili sa 0,7 (70 % ukupne ocjene), a ocjene-bodovi žirija sa 0,3 (30 % ukupne ocjene) te su se pomnoženi ocjene-bodovi zbrojili kako bi se dobila konačna ocjena, odnosno broj bodova svake marine izračunat na dvije decimale.

Priznanje Moja najdraža marina osvojila je marina s rute Nautičke patrole koju su anketirani nautičari najčešće naveli u odgovoru na pitanje: u kojoj se marini osjećate najugodnije".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. listopad 2020 15:07