ANALIZA

OVO JE SCENARIJ ZA SMJENU GORANA RADMANA Prvo će saborski Odbor za medije srušiti izvješće o radu HRT-a...

Financijski rezultati najbolji su u zadnjih 15 godina. Na HRT-u tvrde da je od 2013. do 2015. ušteđeno 203,1 milijun kuna, a da je broj zaposlenih manji za 15 posto, odnosno da je s 3366 pao na 2849.
 Dragan Matić/EPH

Goran Radman na mjestu glavnog ravnatelja HRT-a ostat će još najviše dva ili tri tjedna. Scenarij za njegovu smjenu je jasan - prvo će saborski Odbor za medije srušiti izvješće o radu HRT-a, bez obzira na to što je ono dobro i što je Radman uspio stabilizirati poslovanje, a potom će se to izvješće naći na sjednici Sabora i uskoro će biti pokrenuto njegovo razrješenje. Nakon toga imenovat će se na šest mjeseci v.d. glavnog ravnatelja, a u međuvremenu će se promijeniti Zakon o HRT-u, pa će novi glavni ravnatelj biti postavljen po novim pravilima - predviđa jedan od Radmanovih bliskih suradnika. Kaže da nema ništa sporno u Radmanovu odlasku.

- S politikom je došao, s politikom će i otići. No, smeta mi i ljuti me hajka koja je pokrenuta protiv HRT-a i Radmana samo da bi se provela ta smjena. Sve što se radi, radi se iz politikantskih razloga. Ako žele smijeniti Radmana, nema nikakvih problema. Imaju većinu i neka izglasaju smjenu. Ali, neka to barem naprave na dostojanstven način, a ne nabacujući se paušalnim i neargumentiranim optužbama - kaže naš sugovornik s Prisavlja.

A optužbe na račun Radmana zadnjih dana pljušte sa svih strana. Prednjači u tome HDZ, ali i Most koji su preko medija poručili Radmanu da mora otići s HRT-a. I dok su mostovcima sporne afere i sukob interesa koji je Radmanu utvrdilo Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa, HDZ-ov šef i prvi potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko razlog za smjenu prvog čovjeka HRT-a vidi u drugim stvarima.

- HRT je u funkciji jedne stranke i u funkciji destrukcije političke suradnje Mosta i HDZ-a... HDZ se sotonizira - poručio je Karamarko sa stranačkog skupa u Bjelovaru. U napadima na HRT i glavnog ravnatelja Karamarku se pridružio i glavni tajnik stranke Milijan Brkić. U podužoj objavi na Facebooku Brkić je iznio niz teških optužbi na račun Radmana uz tvrdnje da je “nekompetentan” i da je “prekršio zakon”. Među ostalim je naveo i da je “Radman dopustio službama drugih država da instruiraju i upravljaju dijelom zaposlenika i tako uređuju program kroz koji forsiraju političke spinove, podjele u društvu i blate našu zemlju”.

Nisu Radmana štedjeli ni “s lijeva”.

“Radman je bio kadrovska greška koalicije. Vodila se kriva politika na HRT-u”, rekao je za N1 ovih dana HNS-ov Goran Beus Richembergh koji je u proteklih par godina često kritizirao HRT-ova ravnatelja. A prije nekoliko dana i šef SDP-a Zoran Milanović je izjavio “kako bi mogao reći da je HRT HDZ-ov”.

Goran Radman zasad se nije javno oglasio. Priprema se, doznajemo, za sjednicu saborskog Odbora za medije, a u međuvremenu je poslao pisma prvom potpredsjedniku Vlade Tomislavu Karamarku i šefu Kluba zastupnika Mosta Ivanu Kovačiću u kojemu ih je pozvao da o radu HRT-a i njegovu osobnome radu razgovaraju argumentirano i izravno, a ne preko medija.

- Hrvatska radiotelevizija smatra da neutemeljene kritike odaslane na njezin račun putem medija te javne najave smjena bez poštivanja demokratskoga i zakonom propisanog postupka nanose ozbiljnu i dugoročnu štetu neovisnomu javnom servisu - poručili su s HRT-a, podsjetivši da su u ožujku 2013., kad je tadašnji premijer Zoran Milanović kritizirao Dnevnik, njegov istup nazvali nedopustivim pritiskom politike i vlasti na neovisnost javnoga medija.

- Javnim prozivkama prvoga potpredsjednika Vlade, te istupima drugih političara takvi se pritisci, nažalost, ponavljaju. Svaki pritisak i napad na HRT je izravan udar na demokraciju. Ako bilo tko ima saznanja da neovisni javni servis ne ispunjava svoje obveze, njegova je dužnost pokrenuti proceduru za utvrđivanje nepravilnosti. Međutim, u tom će se slučaju morati iznijeti i argumenti kojima će se iznesene tvrdnje potkrijepiti - kažu na HRT-u.

Pri tome su sve optužbe iznesene u medijima od strane političara proglasili paušalnima, zlonamjernima i neistinitima.

- Intencija nam je bila da javni servis bude neovisan. U političkom smislu radimo nepristrano, pokušavamo biti djelotvoran i moderan javni servis, te proizvesti što više programa za što manje novca. Ne kažem da nije bilo grešaka na HRT-u ili da Radman nije griješio. Kad se afere za koje ga optužuju pobroje na jednom mjestu, to zvuči bombastično, ali svaka od tih afera ima i svoje obrazloženje - brane Radmana suradnici, dodajući da je uvijek, uz sve greške, radio principijelno.

A afere su prvog čovjeka Televizije pratile otkako je došao na Prisavlje. Tako je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa ustanovilo da je Radman kao vlasnik i direktor tvrtke Nautar i član NO-a Hypo Alpe Adria banke bio u potencijalnom sukobu interesa. Upravni sud nepravomoćno je također potvrdio sukob interesa, ali je Radman uložio žalbu i postupak još traje. Morao je Radman platiti i 15 tisuća kuna jer nije predao imovinsku karticu uz obrazloženje da on nije državni dužnosnik. Saborski zastupnici optuživali su ga da krši zakon i ne poštuje Sabor jer je odbio predati cjelovito izvješće o plaćama zaposlenika na Prisavlju. On sam uzvraćao je da bi tek predajom cijelog izvješća prekršio zakon.

Sukobio se Radman tijekom mandata i s članovima Nadzornog odbora, s novinarima na HRT-u, ali i onima izvan kuće. Prašina se podigla kad je dao otkaze novinarkama Elizabeti Gojan i Hloverki Novak Srzić, ali i još nekim zaposlenicima. Prozivali su ga za nepravilnosti prilikom imenovanja ravnatelja i glavnih urednika, zamjerali mu dovođenje Borisa Sruka za ravnatelja poslovanja, te zbog kuma ili, kako Radman više voli reći, “svjedoka na vjenčanju” Željka Rogošića, koji je zbog falsificiranja biografije morao dati ostavku na mjesto urednika Prvog programa, da bi potom bio imenovan pomoćnikom ravnatelja Saše Runjića

Radmana su optužili i za smjenu 40 urednika, iako je dio njih smijenjen, kažu na HRT-u, i prije njegova dolaska.

- Pa, od tih 40 ljudi, 36 ih je na istim ili višim mjestima. Evo, primjerice, Siniša Kovačić je urednik središnjeg Dnevnika, ne sjedi u nekoj sobici u podrumu. Radmana prozivaju za afere, a malo tko se pita i analizira koliko je on i što napravio na HRT-u - kaže jedan od naših sugovornika s Prisavlja, dodajući da mu je sigurno veliki plus to što je stabilizirao poslovanje.

I iskusni televizijski profesionalac Miroslav Lilić ističe da je Radman kuću financijski stabilizirao i smanjio broj zaposlenih.

- Restrukturirao je HRT prema europskim uzusima. No, ono što mi doista smeta jesu optužbe da je HRT u službi jedne stranke. To apsolutno ne stoji. Govorim to iz pozicije čovjeka koji proteklih pet godina prati program po deset sati dnevno i kad bi se napravila stručna analiza za protekle tri godine, pokazala bi da je u programu više bio zastupljen HDZ, negoli SDP. Zato me ljuti kad se izmišlja i laže. Naravno da je bilo propusta jer je, primjerice, nedopustivo da HRT, za razliku od televizije N1, ne prenosi susret pape Franje i patrijarha Kirila. Ali, apsolutno je netočno da se radilo u korist SDP-a. Treba sagledati program u cijelosti i vidjet će se da nije bilo Dnevnika, Otvorenog, Studija 4, Nedjeljom u dva ili druge emisije a da nije bio zastupljen HDZ - smatra Lilić.

I SDP-ov Nenad Stazić smatra da optužbe iz HDZ-a na račun HRT-a ne stoje, iako ima svojih zamjerki na rad te kuće.

- HRT bi trebao biti puno profesionalniji, pala je razina kvalitete programa, ali daleko od toga da je pod ičijom kontrolom. Problem HRT-a je što nema jasnu uredničku koncepciju niti jasnu programsku politiku, pa se zbog toga stječe dojam da tamo radi tko što hoće. Zato HDZ i govori da su pod kontrolom jedne stranke, ali tako bismo mogli reći i mi - kaže Stazić. Dodaje da HDZ sada pokušava napraviti ono što je radio 90-ih godina.

- Pokušavaju potpuno pokoriti HRT i pretvoriti ga u svoj bilten. To je njihov cilj. Stalno su govorili - kad dođemo na vlast, pomest ćemo sve - komentirao je Stazić.

I podaci o poslovanju HRT-a govore da se situacija stabilizirala.

Financijski rezultati od 2013. do 2015., prema poslovnom izvješću HRT-a, pokazuju da je ta kuća u 2013. imala dobit od 41,7 milijuna kuna, u 2014. godini - 34,7 milijuna, dok je dobit u 2015., prema privremenim rezultatima, 69,2 milijuna kuna, što je i najbolji rezultat u zadnjih 15 godina. Na temelju provedbe programa restrukturiranja u tom je razdoblju ukupno ušteđeno 203,1 milijun kuna. Podaci pokazuju i da je od 31. prosinca 2012. do 1. veljače 2016. smanjen broj zaposlenih za 15 posto, odnosno da je s 3366 pao na 2849 zaposlenika. Kad je riječ o investicijskim ulaganjima, podaci pokazuju da je ukupno u tom razdoblju investirano 626,7 milijuna kuna. Od toga 385,9 milijuna u dugotrajnu nematerijalnu imovinu - licencije i otkup gotovih proizvoda, u tehnološku modernizaciju 240,8 milijuna kuna.

Za Radmanova mandata, kako pokazuju izvješća, povećan je i opseg emitiranja i prozivodnje radijskih, televizijskih i internetskih programskih sadržaja. Povećana je i gledanost i slušanost, pa je tako udio gledatelja HRT-a u ukupnom gledateljstvu televizijskog programa u 2015. povećan za 9,6 posto u odnosu na 2013., a udio slušatelja radija u 2015. povećan je za 16 posto u odnosu na 2013. U listopadu 2015. pokrenuta je i multimedijska usluga HRTi, a u ovoj godini predviđeni su još neki veliki projekti, poput cjelovite modernizacije radijske i TV studijske opreme, jedinstveni superdesk Informativnog medijskog servisa HRT-a, daljnji razvoj regionalnih centara, nabava HD reportažnih kola, te uvođenje digitalnog sustava televizijske proizvodnje programa. U ovoj godini četvrti program - HTV4 trebao bi se početi emitirati kao međunarodni televizijski program koji će zahvaljujući internetskoj distribuciji biti dostupan, kao i radijski program Glas Hrvatske, Hrvatima izvan domovine, ali i gledateljima svuda u svijetu...

No, svi ti povoljni podaci vjerojatno neće spriječiti Radmanovu smjenu i rušenje njegova izvješća na Odboru za medije jer su je vladajući ionako već najavili, a posebno šef HDZ-a Tomislav Karamarko, čije su agresivne poruke u medijima mnogi shvatili kao najavu čistke na HRT-u. HDZ-ov Jasen Mesić, pak, ističe da nema govora o čistkama niti hajci jer njegova stranka već par godina kontinuirano upozorava na probleme u toj medijskoj kući.

- Već više godina kritični smo prema političkom utjecaju SDP-a i Kukuriku koalicije na HRT - kaže Mesić i dodaje da je sve počelo izmjenama i dopunama Zakona o HRT-u 2012. godine.

- Taj zakon omogućio je da na čelo HRT-a dođe jedan glavni ravnatelj s ogromnim ovlastima, i to ne samo na financijsko poslovanje, nego koji ima i presudnu ulogu u biranju uredničkih pozicija na HRT-u. Tada smo protestirali jer je taj zakon omogućio saborskoj većini da praktički postavi koga god hoće za glavnog ravnatelja. Istovremeno se i Europska komisija kritički izrazila prema tom zakonu jer smo time dobili poduzeće s velikim materijalnim sredstvima koja dolaze od pretplate, te manjim dijelom od marketinga, i koji je na taj način potpuno isključio kompletnu opoziciju iz participacije u izboru vodećih ljudi na HRT-u - kaže Mesić. Podsjeća da su više puta protestirali u Saboru proteklih godina i tražili konkretna obrazloženja.

- To smo radili kad su smjenjivani urednici i novinari i kad su neki od njih dobivali otkaze. Tražili smo također smjenu glavnog ravnatelja nakon što je Povjerenstvo za utvrđivanje sukoba interesa utvrdilo nepravilnosti u imovinskoj kartici glavnog ravnatelja. Sud će, naravno, dati konačni pravorijek o tome. Moram podsjetiti da su SDP i Kukuriku koalicija svojevremeno izabrali i Nadzorni odbor HRT-a koji je tražio smjenu glavnog ravnatelja. No, umjesto da se prihvati taj prijedlog Nadzornog odbora, smijenjen je upravo NO koji je imao zadatak da svojim radom pokaže nepravilnosti. Podsjetit ću da smo imali i više tematskih sjednica Odbora za medije, gdje smo se, uz nekoliko fraza koje nam je glavni ravnatelj rekao, mjesecima morali boriti da dobijemo podatke o plaćama. No, još nemamo točne podatke o aneksima na plaće, a to je vrlo bitna stvar jer se može vidjeti u internoj politici HRT-a koga se, zašto i za kakav rad posebno nagrađuje, dok istovremeno imamo smjene novinara, dijeljenje otkaza i određenu strahovladu. A kad im dijele otkaze, koriste opravdanje da su ti ljudi naštetili ugledu HRT-a. Naravno da se postavlja pitanje - ako su ti ljudi naštetili ugledu HRT-a, koliko je onda tom istom ugledu naštetio gospodin glavni ravnatelj - komentira Mesić i dodaje da se objektivnom promatraču otvara i pitanje zašto je prethodna Vlada toliko štitila Radmana. Smatra da informativni program javnog medijskog servisa nije objektivan i dobar, što pokazuju i podaci o gledanosti. Ističe da je gledanost informativnog programa na javnoj televiziji i jedan od dokaza njegove objektivnosti i relevantnosti.

- Ako imate javni medijski servis koji je financiran pretplatom građana, onda on po svojoj definiciji mora zastupati i prezentirati sva viđenja, razmšljanja i stavove koje nalazimo u hrvatskom društvu koje je pluralno i ima različite stavove o određenim problemima. Uz to, postoji niz prigovora na rad HRT-a, postoji opravdana kritika i preispitivanje o proizvodnji vlastitih emisija i sadržaja na HRT-u. Podsjećam da je i u Zakonu navedena obaveza proizvodnje programa koji čuvaju dignitet i vrijednosti Domovinskog rata za koji mnogi građani Hrvatske, čiji smo mi glas u Saboru, upozoravaju da se to ne čini.

Naravno da postavljamo pitanja: kako se vodi HRT u financijskom smislu? Što je s prihodima od marketinga? Zašto se uvode razni sadržaji koji su primjereniji komercijalnim televizijama? Koliko je zapravo ljudi angažirano na HRT-u s obzirom na broj zaposlenih, honoraraca i broj angažiranih preko agencija? Zašto je mijenjan programski ugovor između Vlade i HRT-a, i to praktički pred sam kraj mandata. A kad u javnosti imate cijeli taj niz pitanja, onda je očito da HRT ne ispunjava svoju funkciju javnog medijskog servisa - ističe Mesić. Dodaje kako komentari da je HRT dobar jer trpi kritike lijevih i desnih pokazuju da su time apsolutno promašili svoju ulogu javnog medijskog servisa.

- Očito je SDP bio zadovoljan jer bi sigurno u protivnom smijenili glavnog ravnatelja, a ne prozivali one koji traže njegovu odgovornost ili smjenjivali NO koji su sami birali. Za to je bilo niz prigoda u Saboru - rekao je Mesić.

No, u krugovima vladajućih nije se moglo doznati u kojem će smjeru ići izmjene Zakona o HRT-u. Dio nagađa da bi se u zakon mogla vratiti Uprava HRT-a. O imenu budućeg ravnatelja još je rano govoriti, no zato se u kuloarima već spominju mogući vršitelji dužnosti nakon Radmanova odlaska. Riječ je o HRT-ovim kadrovima Mariju Ragužu, Josipu Popovcu i Jozi Barišiću, redom bliskima HDZ-u.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. lipanj 2022 08:38