Tržišno natjecanje

Apple, Microsoft i Google na prekretnici, što se sve mijenja? ‘Zakon je, nažalost, pun rupa‘

Tehnološki divovi više neće imati ovlasti za određivanje unaprijed instaliranih aplikacija na uređajima

Apple store, ilustracija

 Tony Vingerhoets/Alamy/Alamy/Profimedia/Alamy/profimedia

Veliki tehnološki divovi nalaze se na prekretnici. Od četvrtka se u Europskoj uniji počinje primjenjivati Akt o digitalnim tržištima (DMA), što znači da se digitalni giganti, koje je EU odredila kao nadzornike pristupa, moraju u potpunosti uskladiti s novim pravilima ako ne žele platiti visoku novčanu kaznu.

Korisnici Appleovih proizvoda, primjerice, odsad će moći preuzimati aplikacije iz alternativnih trgovina aplikacija, koristiti konkurentske načine plaćanja usluga i internetske preglednike koji nisu Safari. S druge strane, Google i Amazon suočit će se s velikim promjenama u načinu na koji pohranjuju i prodaju osobne podatke svojih korisnika.

Cilj je DMA dati korisnicima veći izbor i više slobode u korištenju usluga, prisiliti aplikacije za slanje poruka na interoperabilnost i zabraniti platformama pružanje povlaštenog tretmana vlastitim proizvodima i uslugama. Tehnološki divovi više neće imati ovlasti za određivanje unaprijed instaliranih aplikacija na uređajima korisnika ili trgovina aplikacija te će morati dobiti pristanak korisnika da prate njihovo ponašanje na internetu i prikazuju im ciljane oglase.

image

Logo Google

Pau Barrena/Afp

Europska komisija u rujnu je utvrdila šest nadzornika pristupa - Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft. Ukupno 22 usluge, koje te kompanije pružaju, trebaju se prilagoditi novim europskim mjerama propisanim Aktom o digitalnim tržištima.

Apple je bio najkritičniji prema novoj europskoj regulativi, što nije neobično jer je riječ o američkoj kompaniji koja je godinama uživala u plodovima monopolizacije. Više od desetljeća programeri nisu mogli samostalno prodavati svoje proizvode i usluge na App Storeu, nego su umjesto toga trebali proći nekoliko kontrola, od provjere aplikacije kako bi se osiguralo da koristi ovlaštene tehnologije do toga da zadovoljava standarde kvalitete i sigurnosti kompanije. Jednom kad bi aplikacija ušla u trgovinu aplikacija, Apple je uzimao naknadu od 30 posto prihoda za svaku transakciju.

Prema novim pravilima EU, razvojni programeri aplikacija prvi će put moći odabrati distribucijske kanale ili obradu plaćanja koji nisu Appleovi, uz proviziju za transakcije od deset do 17 posto. Međutim, mnogi programeri aplikacija strahuju da će njihova ukupna plaćanja Appleu porasti, a ne pasti. Naime, ako pokušaju izbjeći Appleovu proviziju distribucijom putem konkurentske trgovine aplikacija, moraju plaćati novu Appleovu naknadu od 50 centi za svaku novu instalaciju nakon što dosegnu milijun instalacija godišnje. Nekoliko je programera istaknulo da bi proizvođač aplikacije s deset milijuna preuzimanja godišnje, koji se odlučio za distribuciju putem konkurentske trgovine aplikacija, dugovao Appleu oko 400.000 dolara mjesečno zbog nove naknade. To znači da će mnogi odlučiti ostati pri postojećem modelu App Storea, a ne prodavati s alternativnih trgovina.

image

Margrethe Vestager

John Thys/Afp

"Europski DMA je sjajan zakon, ali, nažalost, pun rupa kao švicarski sir. Namjera mu je razbiti Appleovu monopolističku moć, ali uz zlonamjernu usklađenost koju je Apple sada predložio, to se neće postići", smatra stručnjak za kriptografiju Matthias Pfau.

Apple će od četvrtka također dati korisnicima svojih proizvoda u EU da koriste konkurentske trgovine aplikacija, poput Google Playa, omogućiti korištenje alternativnih sustava plaćanja i dopustiti potrošačima da deinstaliraju unaprijed instalirane aplikacije i zamijene ih onima trećih strana. Kupci novih iPhonea i iPada u Europi više neće imati automatski instaliran Safari, nego će im se na zaslonu prikazati link na App Store na kojem će moći izabrati koji god preglednik žele koristiti.

Očekuje se da će promjene smanjiti Appleovu prodaju i profit. Prošle je godine App Store generirao oko 24,12 milijardi dolara prihoda, prema podacima tvrtke Bernstein Research.

Nakon što se DMA počne primjenjivati, europski regulatori promatrat će kako su nadzornici pristupa usklađeni s novom regulativom. Ako utvrde da platforma ne slijedi pravila, EU bi mogla pokrenuti službenu istragu, što bi dovelo do dugotrajne pravne bitke i naposljetku, u slučaju da EU pobijedi, kompanija bi bile prisiljena platiti deset posto svoga globalnog godišnjeg prometa, što je, primjerice, u slučaju Applea gotovo 400 milijardi dolara. Višestruki prekršitelji mogu se suočiti s novčanom kaznom do 20 posto svog prometa.

Uz Apple, Meta je jedna od kompanija koja se najviše opire europskim mjerama koje potiču konkurenciju. Prema DMA, Meta je morala "razdvojiti" Facebook i Messenger, što znači da korisnici sada mogu koristiti glavne značajke Messengera, poput videopoziva, audiopoziva i slanja poruka bez Facebook računa. Meta sada omogućava kreiranje zasebnog Messenger računa. Korisnici također mogu odlučiti hoće li dijeliti podatke između svojih Facebook i Instagram računa te više neće morati dijeliti podatke sa svog Facebook računa tijekom kupnje ili prodaje na Facebook Marketplaceu ili tijekom igranja na Facebook Gamingu.

Slično kao i Meta i Apple, Alphabet je morao razdvojiti dijeljenje podataka među svojim uslugama i ponuditi korisnicima odabir preglednika na Android pametnim telefonima i tabletima. Najveća promjena za Google tiče se rezultata pretraživanja. Tijekom pretraživanja na Googleu potrošači će češće biti usmjereni na stranice za usporedbu cijena nego na pojedinačne hotele ili restorane. Mnogi se poslovni korisnici žale da će ih promjene natjerati da kupe dodatno Google oglašavanje kako bi ostali na vrhu rezultata pretraživanja.

image

Ursula von der Leyen

Frederick Florin/Afp

Google je uklonio okvir koji je koristio u rezultatima pretraživanja gdje je promovirao rezultate letova koje pokreće njegova vlastita usluga pretraživanja letova Google Flights. Umjesto toga, dodao je novu značajku koja se pojavljuje ispod alatne trake za pretraživanje kao neka vrsta pojednostavljene verzije Google Flights, koja nudi opcije temeljene na cijeni. "Možda postoje neke vrlo dobre alternative, ali one vam neće biti vidljive. Dakle, radi se o vidljivosti. Google pokušava ostati relevantan ovom meta tražilicom i daju prednosti svojim vlastitim rezultatima", kaže savjetnik internetske putničke agencije Guillaume Teissonnière.

Prema novim europskim pravilima, Microsoft će morati pitati korisnike žele li sinkronizirati svoj Microsoftov račun sa sustavom Windows kako bi omogućio veću kontrolu nad podacima koji se dijele između njegovih proizvoda i usluga. Microsoft također nudi korisnicima deinstaliranje zadanih aplikacija u sustavu Windows, kao što su Cortana i Bing.

Prema biheviorističkoj ekonomiji, potrošači se većinom drže zadanih aplikacija. Apple Maps je dobar primjer toga. Nakon što je postao zadana aplikacija, Apple Maps postao je vodeća aplikacija za navigiranje na iPhoneu, unatoč pritužbama korisnika na kvalitetu. Slično tome, Bing ima veći tržišni udio na stolnim računalima Windows, gdje služi kao zadana tražilica za preglednike Microsoft Edge i Internet Explorer, nego na mobilnim uređajima s Googleom kao zadanim. Tržišni udio Binga je manji od pet posto na Firefoxu i Safariju, ali prelazi 50 posto na Internet Exploreru i gotovo 80 posto na Microsoft Edgeu.

Microsoft je prestao forsirati Bing još u studenome dok je trajala istraga o tome je li ta tražilica gatekeeper. U veljači je Europska komisija zaključila da Bing, Edge, Microsoft Advertising i iMessage nisu nadzornici pristupa jer nisu dovoljno veliki da utječu na tržište EU.

Jedini kineski nadzornik pristupa na popisu EU je ByteDance, odnosno njegova platforma TikTok. Prema novim pravilima, TikTok je trebao napraviti značajne promjene za svoje korisnike u EU, uključujući dobivanje pristanka za personalizirano oglašavanje. No, ByteDance je u međuvremenu pokrenuo sudsku parnicu, tvrdeći da je on "izazivač, a ne vodeći na tržištu digitalnog oglašavanja" te da ne zadovoljava prag prihoda koji je postavila EU da bi se smatrao nadzornikom pristupa. Još se uvijek čeka konačna odluka suda.

Prema novim europskim pravilima, online platforme poput Amazona, Facebooka i Googlea više ne mogu davati povlašten tretman svojim uslugama, nego moraju jednako rangirati svoje i konkurentske ponude. Nova pravila interoperabilnosti DMA također znače da korisnici platformi za razmjenu poruka, poput WhatsAppa i iMessagea, odsad mogu slobodno komunicirati s kontaktima koji koriste različite aplikacije za slanje poruka, poput Signala ili Telegrama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 16:31