StoryEditor
NA PUTU DO PRAVDE

Australske vlasti i mediji zaoštrili su borbu protiv Facebooka i Googlea. Evo o čemu se radi

Australski ministar financija istaknuo je kako je borba protiv kompanija poput Facebooka veliki zalogaj, ali i da su spremni na bitku
 Nathan Denette/Pa Images/Profimedia

Prođe li sve po planu australskih vlasti,internetski giganti Facebook i Google plaćat će australskim medijima za korištenje autorskog medijskog sadržaja - što bi bio presedan u svijetu. Naime, nakon što su se brojni australski mediji suočili s naglim padom prihoda od oglašivača zbog pandemije Covida-19, a mnogi su stavili i kompletno ključ u bravu, australska vlada još je odlučnija u namjeri da istjera do kraja svoj plan prema kojem bi digitalne platforme s ogromnim profitima dio prihoda podijelile s medijima. "O ishodu ovog pitanja ovisit će budućnost medijskog krajolika u Australiji", iznavio je ministar financija Josh Frydenberg.

Frydenberg je jučer internetskim divovima objavio ultimatum prema kojem imaju tri mjeseca da završe u travnju započete pregovore s medijskim kućama. Ne dogovore li se dvije strane u roku od tri mjeseca, o tome će obvezujuću odluku donijeti arbitri. Bude li kršenja dogovora, platforme će plaćati deset posto godišnje zarade odnosno višemilijunske kazne. Vlada je objavila nacrt obvezujućih pravila igre kojima se nada uspjeti tamo gdje su drugi zakazali.

Za razliku od Europljana, Australci će umjesto na zakon o autorskom pravu igrati na zakon o konkurentnosti. Ne žele ponoviti grešku koju je napravila Španjolska amandmanom na zakon o intelektualnom vlasništvu na koji je Google odgovorio ugasivši uslugu Google News u toj zemlji. Naime, prema španjolskom zakonu Google je morao platiti za naslove i isječke teksta objavljene na tom pretraživaču čak i ako to od njega nisu zahtjevale same medijske kompanije. Sličan se scenarij odigrao i u Njemačkoj.

U slučaju Australije pokušava se natjerati digitalne platforme da se dogovore oko naknade, ali i pravila vezana uz privatnosti i transparentnosti kod algoritama koje koriste za rangiranje i vidljivost medijskih sadržaja.

Australski ministar financija Josh Frydenberg istaknuo je kako je borba protiv kompanija poput Facebooka i Google veliki zalogaj, ali i da su spremni na bitku. "Ovo je stvar konkurentnosti i zato je potrebno postaviti jasna pravila igre, a to će biti naša pravila", poručio je Frydenberg.

Proteklih mjeseci trajali su razgovori medijskih kuća i Facebooka i Googlea, no tehnološki kompanije odbile su prijedloge prema kojem bi godišnje plaćale i 600 milijuna dolara. Financijski benefit od australskog novinskog sadržaja je minimalan, tvrde oni, i financijski praktički ne bi osjetili da ukinu usluge. Procjene medijskih izdavača o 600 milijuna dolara temeljene su, tvrde, na netočnim podacima.

Čak i ako Google isključi Google News u Australiji kao što je napravio u Španjolskoj i dalje bi bio obavezan plaćati zbog usluga poput tražilice Google Search i kanala za dijeljenje video sadržaja YouTube. Google Australija "duboko je razočaran zbog odluke koja predstavlja tešku državnu intervenciju",a "zagušit će digitano gospodarstvo" te ističe da "nema veze s komercijalnom stvarnošću".

Isto je ustvrdio Facebook navodeći da "neće patiti ako njihovi korisnici u Australiji ne budu mogli dijeliti medijski sadržaj". Ove dvije kompanije zajedno u Australiji generiraju profite od nekoliko milijardi dolara. Štoviše, prema podacima australskih regularora na svakih 100 milijuna australskih dolara potrošenih na oglašavanje, trećina ide Googleu i Facebooku. Mediji su, pak, sve manje izbor oglašivača.

Google je prošle godine objavio rekordan prihod u Australiji od 4.8 milijardi dolara za 2019., od čega je velika većina došla od reklama lokalnih oglašivača. Samo u prvom kvartalu ove godine, unatoč pandemiji, Google je na globalnoj razini imao prihode od preko 40 milijardi dolara i bilježio rast. Facebook je za prvi kvartal prijavio 17 milijardi dolara prihoda te je otkrio da iako su prihodi od oglašavanja ponešto pali u ožujku već je u travnju situacija bila ista kao i prethodne godine. Obje kompanije gotovo u potpunosti zarađuju na reklamama i gotovo u potpunosti na tu zaradu plaćaju poreze u SAD-u.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. kolovoz 2020 20:02