Od iduće godine u Le Piétonnieru, pješačkoj zoni u srcu Bruxellesa koja se prostire na 18.000 četvornih metara, vožnja bicikala i romobila bit će zabranjena gotovo cijelog dana, uz iznimku od 4 do 11 sati. U svim ostalim terminima, piše Guardian, vozači će morati sići s vozila i gurati ga ulicom ili riskiraju novčanu kaznu.
Govoreći o ovoj temi, gradska vijećnica zadužena za urbanizam i mobilnost Anaïs Maes ističe da se ne pridržavaju svi biciklisti postojećeg ograničenja brzine od 6 km/h, zbog čega je i došlo do problema, tj. manjih nesreća i pritužbi pješaka.
- Više starijih osoba, roditelja s malom djecom i osoba smanjene pokretljivosti požalilo se da se ne osjećaju sigurno jer su u stalnom strahu da će se netko zabiti u njih, kazala je Maes, članica socijalističke stranke Vooruit.
Briselske vlasti još uvijek nisu odlučile točan datum kada će promjena stupiti na snagu, jer su pregovori unutar vijeća o provedbi još u tijeku.
Žrtva vlastitog uspjeha
Bruxelleski Piétonnier, piše Guardian, na neki je način žrtva vlastitog uspjeha. Proširen prije deset godina kako bi grad bio zeleniji, mirniji i čišći, dio centra pretvoren je u prostor za pješake, šetače i bicikliste, oživjevši pritom terase kafića i okupljanja na otvorenom. Bio je to transformacijski pomak za grad koji je dugo patio zbog svoje sredinom 20. stoljeća razvijene “opsesije” automobilima.
Grand-Place, veličanstveni središnji trg s bogato ukrašenim cehovskim kućama i gotičkom gradskom vijećnicom, praktički je bio parkiralište sve do 1972., a promet nije u potpunosti zabranjen na trgu i njegovoj popločanoj okolici sve do 1991. godine.
Odluka iz 2015. o proširenju pješačke zone i zabrani automobila na velikom trgovačkom području oko Place de la Bourse u početku je bila kontroverzna. Maes, koja tada nije bila u vijeću, rekla je da su idejni planeri vjerovali kako pješaci i biciklisti mogu dijeliti prostor.
- Grad Bruxelles imao je ideju da stvaramo prostor koji je multimodalan i u kojem će svatko pronaći svoje mjesto. Nažalost, u stvarnosti takve stvari ne funkcioniraju uvijek i tada morate pronaći nova rješenja, kazala je Maes.
‘Opasno i apsurdno‘
Vozačica bicikla Danielle Peeters pak smatra da je zabrana štetna i radikalna.
- Kad ima puno ljudi ispred mene, naravno da usporim, ali ima i onih koji voze vrlo, vrlo brzo, priznala je Peeters. Alex, 43-godišnji planinarski vodič iz Ukrajine koji radi kao dostavljač hrane, kaže da će mu to stvarati poteškoće jer neće moći preuzimati narudžbe, iako je, spominjući rat u Ukrajini, rekao da postoje i veći problemi.
- Za mene to nije toliko velik problem, ali mogli su bolje označiti staze za bicikle, izjavio je za Guardian.
A upravo na to upozoravaju lokalne skupine za sigurnost biciklista. Sukob između biciklista i pješaka, kažu, bio je predvidljiv zbog odluke da se ne napravi posebna biciklistička traka.
Desetak biciklističkih i prometno-sigurnosnih udruga u otvorenom je pismu objavljenom u prosincu osudilo zabranu, opisavši je kao opasnu i apsurdnu. Tvrde i da gradska predložena alternativna ruta za bicikliste – tri ulice koje idu paralelno s pješačkom zonom – nije sigurna.
Na toj alternativnoj ruti bicikli dijele prometne ceste s automobilima, autobusima i turističkim autobusima, a biciklisti se žale da ima mnogo nepreglednih mjesta i vozača koji ignoriraju zabranu pretjecanja biciklista.
Traži se alternativa
Bernards Heymans, predsjednik grassroots pokreta za sigurnost u prometu “Heroes for Zero”, smatra da je predložena alternativna ruta opasna, osobito za djecu koja voze bicikle.
- Ako se biciklistima zabrani vožnja Piétonnierom, onda bismo stvarno željeli da nam se omogući drugi pristup središtu grada. Ako pronađemo drugi put koji je potpuno siguran, naravno da će svi ići tim putem, kaže Heymans.
Maes s druge strane ne misli da je odvojena biciklistička traka u pješačkoj zoni rješenje jer ne povećava sigurnost, no uvjerava da intenzivno radi na stvaranju sigurne alternativne rute.
- Pokušavamo riješiti problem mobilnosti i sigurnosti, ali ono što ne želim jest stvoriti još veći problem, zaključila je gradska vijećnica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....