Ukrajina bi uskoro mogla nadograditi svoje zračne snage kroz dublju suradnju sa švedskom tvrtkom Saab, a na stolu je i potencijalna nabava JAS 39 Gripena, sudeći prema planovima ukrajinskog Ministarstva obrane koje je prenio portal Defence Blog.
Ovaj tjedan održan je sastanak na visokoj razini između ukrajinskih obrambenih dužnosnika i predstavnika švedske tvrtke Saab, a glavna tema razgovora bilo je jačanje operativne spremnosti ukrajinskog ratnog zrakoplovstva, čija flota nije modernizirana od sovjetskog doba sve dok im nedavno nisu počeli stizati američki F-16 i francuski Mirage 2000.
Na dnevnom je redu bila integracija moderne švedske tehnologije, od naprednih radara do sustava elektroničkog ratovanja i samozaštite, ali i buduća nabava vojnih aviona. Dvije strane uvjerene su da će suradnja biti obostrano korisna.
- Ukrajinska strana će poboljšati spremnost svojih zrakoplova, dok će švedska strana učiti iz borbenog iskustva stečenog njihovom upotrebom. Zahvalni smo švedskoj strani na nepokolebljivoj podršci Ukrajini u borbi za neovisnost, suverenitet i teritorijalni integritet - rekao je Oleksandr Kozenko, zamjenik ministra obrane zadužen za razvoj zrakoplovstva.
Problem je manjak pilota
Na sastanku su se, kako prenosi Defence Blog, razmatrale opcije transfera zrakoplova u Ukrajinu te konkretni koraci koji bi uslijedili nakon povoljne političke odluke u vezi s opskrbom. Formalni dogovor još nije postignut, ali sudeći prema izjavama koje je prije nekoliko mjeseci dao izvršni direktor Saaba Micael Johansson, ukrajinske će zračne snage uskoro biti znatno jače.
- Bez donošenja preuranjenih zaključaka, nadam se da će se to dogoditi - rekao je Johansson za Breaking Defense.
Otkrio je i detalje mogućeg sporazuma koji bi ukrajinskim pilotima omogućio obuku u Švedskoj, što bi dovelo do isporuke eskadrile "što je prije moguće". Predložio je i da se Kijevu s vremenom isporuče napredniji avioni Gripen E, uz dodatak da će to ipak biti "čisto politička odluka".
Švedske su vlasti u svojim najavama bile suzdržanije, nakon što im je NATO savjetovao da pričekaju s isporukom Gripena dok se ukrajinski piloti potpuno ne prilagode na F-16.
- Moramo izbjegavati davanje previše sustava Ukrajini jer imaju manjak pilota - upozorio je prošle godine načelnik nizozemskih zračnih snaga Onno Eichelsheim.
Spašeni od rastavljanja
Ipak, lani su Šveđani priopćili da se u sklopu Paketa podrške 17 poduzimaju napori za "uspostavljanje uvjeta za moguću buduću podršku Ukrajini". Paket je uključivao nabavu rezervnih dijelova za JAS 39 Gripen u vrijednosti od oko 214 milijuna dolara.
Radi se o dijelovima JAS 39C/D koji se ponovno koriste u izgradnji novih zrakoplova JAS 39E. Nabavom tih dijelova, određeni broj JAS 39C/D bit će "spašen" od rastavljanja te će se, ako švedska vlada tako odluči, razmotriti za moguću buduću donaciju Ukrajini.
Belgija, Danska, Nizozemska i Norveška zajednički su se obvezale isporučiti Ukrajini 80 aviona F-16, dok je Francuska najavila da će im isporučiti šest Miragea. Obrambeni analitičari već neko vrijeme zagovaraju isporuku Gripena Ukrajini; prema izvješću britanskog Kraljevskog instituta združenih snaga, radi se o avionu koji je zbog svojih operativnih prednosti "daleko najprikladniji kandidat" među borbenim zrakoplovima zapadne proizvodnje. U istom izvješću navedene su sličnosti između taktike švedskog ratnog zrakoplovstva i ukrajinskih zračnih operacija.
Švedska trenutačno raspolaže s gotovo 100 Gripena te planira proširiti svoju flotu na 120 zrakoplova kroz programe nadogradnje i nove akvizicije. Brazil je zasad jedini kupac napredne verzije E, dok Češka, Mađarska, Južna Afrika i Tajland koriste varijante C/D.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....