LETEĆA GROBNICA

DEVET KOBNIH INCIDENATA EUROFIGHTERA PRIJE SUDARA U NJEMAČKOJ Padali su pri polijetanju i slijetanju, a uočen je i velik problem sa sustavom katapulta

 
 Roberto Silvino / Profimedia, Zuma Press - News

Dramatičan sudar dva borbena zrakoplova Eurofighter na nebu iznad Njemačke, pri čemu je jedan pilot izgubio život,  samo je posljednji u nizu incidenata koje taj zrakoplov, ponos najmoćnijih zrakoplovnih sila ujedinjene Europe, bilježi proteklih dvadesetak godina.

Punim imenom Eurofighter Typhoon, europski je to projekt višenamjenskog borbenog zrakoplova nastao u konzorciju triju kompanija među kojima je današnja Airbus grupa, BAE Systems i talijanski Leonardo, a osnovna je ideja bila zadovoljiti potrebe četiri europske države za borbenim lovcima.  Smatra ga se jednim od najnaprednijih lovaca na svijetu.

Zapalila se oba motora

Zbog toga ga ponajviše koriste ratna zrakoplovstva Velike Britanije, Njemačke, Španjolske i Italije, a u sastavu je flote i ratnog zrakoplovstva Austrije te Saudijske Arabije. Eurofighter je brz, velikih manevarskih sposobnosti i spreman parirati razvijenim američkim i drugim lovcima.  No, ostaje činjenica da se relativno često rušio u prošlosti.

Tako je krajem 2002. prototip DA-6 pao u Španjolskoj tijekom testiranja na poligonu blizu Toleda. Oba motora su se zapalila, a pilot i kopilot uspjeli su se iz goruće letjelice spasiti katapultom.

Šest godina kasnije, 23. travnja 2008., teško je oštećen britanski (RAF-ov) Eurofighter tijekom vježbe u SAD-u. Stajni trap nije se otvorio te je pilot bio primoran na prinudno slijetanje bez kotača.  Dvije godine kasnije ponovno se srušio španjolski Typhoon, nekoliko trenutaka nakon polijetanja iz zračne baze Morón. Pilot, inače pripadnik Kraljevskog ratnog zrakoplovstva Saudijske Arabije poginuo je na mjestu, a španjolski kopilot uspio se katapultirati i preživjeti. Nakon te je nesreće Njemačka prizemljila 55 Eurofightera dok ne provjeri sve sigurnosne komponente, a u "pogonu" su ostavili samo lovce nužne za sustav brzog reagiranja.

Tada je ustanovljen nedostatak u sustavu brzog katapultiranja koji je otklonjen, te je novi sustav ugrađen na sva sjedala Eurofightera.

Španjolska zračna baza Morón bila je ponovno poprište kobne nesreće 2014. godine, kada se tijekom slijetanja s trenažnog leta srušio još jedan Eurofighter. Pilot Fernando Lluna Carrascosa koji je imao više od 600 sati leta na tom tipu zrakoplova poginuo je na mjestu. Uzrok nesreće nikada nije službeno otkriven.

Četiri nesreće u samo dva mjeseca

Iste godine Eurofighter se sudario sa zrakoplovom Learjet 35A na nebu iznad Njemačke. Dvije osobe poginule su u padu Learjeta dok je pilot čudom uspio prizemljiti oštećeni zrakoplov i preživjeti.

Još je jedan incident Eurofightera zabilježen 2017. godine kada je zrakoplov promašio pistu na aerodromu Pardubice u Češkoj, gdje je preusmjeren radi lošeg vremena. Kraj te godine bio je osobito loš za ove lovce. Tako je samo dva tjedna kasnije saudijski Eurofightera pao u jemenskoj provinciji Abhyan. Službeni uzrok nesreće bio je tehnički kvar na zrakoplovu, a pilot nije preživio.

Samo deset dana kasnije tijekom zračnog spektakla kod Lazia u Italiji pao je Eurofighter talijanskog ratnog zrakoplovstva, srušivši se u more. Tijelo pilota izvučeno je naknadno. I opet, krajem 2017., tijekom povratka s vojne parade blizu svoje baze Los Llanos Albacete srušio se španjolski lovac,a pilot je na mjestu poginuo. Bila je to četvrta teška nesreća Eurofightera u samo dva mjeseca.

Treba istaknuti kako su sudari i padovi borbenih zrakoplova "normalna" stvar, odnosno česte akcije nose sa sobom i opasnosti. No Eurofighteru je proteklih godina baš loše krenulo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2020 02:20