Prođe li prijedlog Vijeća EU o reviziji prava putnika u zračnom prijevozu, mnogi od njih u budućnosti će teže doći do naknade u slučaju otkaza letova ili kašnjenja, što je dosad bio jedan od pravednijih benefita izborenih za europske potrošače.
Naime, Vijeće je predložilo cijeli niz izmjena u sustavu tih prava i prezentiralo ih kao nove benefite za potrošače, no mnogima je promaknulo da je najnovijim prijedlogom značajno umanjena mogućnost dobivanja naknade u slučaju kašnjenja ili otkaza leta.
Naime, i dok prema postojećim propisima pravo na naknadu u iznosu od 250 eura imaju svi oni kojima let kasni najmanje tri ili više sati, prema novom prijedlogu, naknada u povećanom iznosu od 300 eura kod kraćih ruta do 3500 kilometara isplaćivat će se tek ako putnik na destinaciju stigne s minimalno četiri sata zakašnjenja, što su potrošačke udruge proglasile nepravednim jer se većina kašnjenja najčešće kreće između dva i četiri sata.
Izbjegavali osigurati pomoć
U slučaju dužih letova, onih preko 3500 kilometara, naknada će se isplaćivati tek ako putnik na destinaciju stigne s minimalno šest sati zakašnjenja te će u tom slučaju biti isplaćeno 600 eura obeštećenja.
Kod nekih prava doista se napravio iskorak - recimo, u slučaju kašnjenja aviokompanije se više neće moći pozivati na izvanredne okolnosti, odnosno morat će u takvim situacijama dokazati da su napravile sve što je u njihovoj moći da održe putovanje, a sada će nedvosmisleno biti propisana i obveza kompanija da u slučaju kašnjenja potrošačima osiguraju pomoć (osvježenje, obrok i smještaj), što su mnoge od njih dosad izbjegavale.
Udruga za zaštitu potrošača BEUC upozorila je da novi prijedlog, odnosno izmjena kakvu predlaže Vijeće, u konačnici znači znatno manju zaštitu prava putnika u zračnom prijevozu, iako su ona svakako trebala modernizaciju i unošenje nekih elemenata koji su nedostajali.
Suprotno propisima EU
"Iako je sporazum poboljšao neka prava na papiru, dajući potrošačima bolji pristup informacijama u slučaju poremećaja, skrbi i pomoći, on predstavlja značajno smanjenje drugih ključnih prava. Uzmimo za primjer odštetu. Novi pragovi podobnosti lišit će većinu putnika njihovih prava na odštetu jer je većina kašnjenja između dva i četiri sata. Potrošačke organizacije pozivaju zastupnike Europskog parlamenta da brane svoj stav i podrže ključna prava", rekao je Agustin Reyna iz BEUC-a.
Reyna je također dodao kako Vijeće bespotrebno žuri u izmjene ovih prava umjesto da iskoristi priliku i napravi kvalitetnu reviziju koja će potrošačima doista donijeti benefite, a podsjetio je i kako je Udruga upozorila na praksu avioprijevoznika da naplaćuju unos ručne prtljage, što je suprotno europskim propisima.
Sljedeći je korak na Europskom parlamentu koji će razmotriti stajalište Vijeća, a nakon toga ga odobriti, izmijeniti ili odbaciti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....