StoryEditor
PIJUN U HLADNOM RATU

Kako se aplikacija TikTok našla u centru sukoba Kine i SAD-a i što u cijeloj priči želi Microsoft

Vlasnici TikToka mogu birati između toga da zbog bojkota vlada najvećih tržišta propadnu ili da prodaju aplikaciju i dobro zarade
TikTok logo i Donald Trump
 Jim Watson

Ako želi spasiti globalno popularnu kinesku aplikaciju TikTok od zabrane u Sjedinjenim Državama, američka kompanija Microsoft ima 45 dana da dogovori njezino preuzimanje i to pod strogim okom američkih regulatora. To je, potvrdili su izvori bliski pregovorima, dogovor između Bijele kuće i američkog tehnološkog diva koji ne želi dopustiti da unosna aplikacija propadne samo zato što je kineska.

Naime, TikTok je u Americi preuzelo čak 100 milijuna osoba (SAD broji 328 milijuna stanovnika), a na svijetu ima dvije milijarde korisnika. Preuzimanje aplikacije Microsoft bi se pozicionirao kao jak igrač u areni društvenih mreža i veliki dobitnik online oglašavanja.

No, američki predsjednik Donald Trump u petak je najavio da će zabraniti TikTok zbog nacionalne sigurnosti i opasnosti da korisnički podaci dospiju u ruke kineskim obavještajnim službama te zbog utjecaja kineskog komunističkog vrha na vlasnika aplikacije, kinesku kompaniju ByteDance.

Novo poglavlje sukoba

I tako ta aplikacija iznimno popularna među mladima nikako da prestane biti središte diplomatskog i ekonomskog rata između Kine i SAD-a. Poput pijuna u novom hladnom ratu kompanija je mjesecima u problemima, a u zemljama poput Indije već je zabranjena, zbog čega im je izmaknuo golem dio svjetskog tržišta. Vlasnička kompanija ByteDance upravo zbog toga želi prodati aplikaciju. Naime, jedino što mogu je birati između toga da zbog bojkota vlada najvećih svjetskih tržišta propadnu ili da prodajući aplikaciju na njoj dobro zarade. Procjene same kompanije govore da bi za aplikaciju mogli tražiti i 50 milijardi dolara, no zbog izazova na američkoj strani, izgledno je cjenkanje.

Satya Nadella, izvršni direktor Microsofta, telefonski se čuo s predsjednikom Trumpom kako bi ga privolio da aplikaciju ne zabrani. "Microsoft u potpunosti razumije predsjednikovu zabrinutost i radi sve kako bi osigurao zaštitu privatnosti korisnika te da akvizicija bude od koristi SAD-u, odnosno njezinoj državnoj blagajni", stoji u priopćenju Microsofta. Kompanija je objavila da je nakon konzultacija s predsjednikom odlučila nastaviti s pregovorima o akviziciji, a nada se da će ih dovršiti do 15. rujna.

Navodno je, piše Reuters, predsjednik popustio pod pritiskom savjetnika i dijela republikanaca koji su mu savjetovali da uoči izbora u studenome ne izaziva revolt korisnika aplikacije te ne riskira tužbe koje bi uslijedile sigurno. "To je situacija u kojoj pobjeđujemo kako god da okreneš", napisao je republikanski senator Lindsey Graham nakon vijesti o 45 dana za pregovore. Pregovori dviju privatnih kompanija vodit će se pod nadzorom CFIUS-a, državne agencije za inozemne investicije u SAD-u, koja ima pravo blokiranja bude li smatrala da dogovor nije u američkom interesu. Microsoft je objavio da to pokazuje da dogovor nije "gotova stvar".

Streloviti rast

TikTok je u SAD stigao prije više od dvije godine nakon kupnje aplikacije koja sinkronizira pokrete usana s glazbom. Ubrzo je osvojio korisnike kao prva kineska aplikacija kojoj je to pošlo za rukom. No, kako se publika povećavala, povećavao se i interes sigurnosnih službi pa je CFIUS krajem prošle godine pokrenuo istragu.

TikTok se istovremeno svim silama trudio distancirati od kineskih korijena te je primjerice zaposlio američkog direktora u lipnju, Kevina Mayera, bivšeg izvršnog direktora kompanije Walt Disney. Kupio je i desetke lobista u Washingtonu. No, planove mu je pomrsila pandemija i još žešći rat Pekinga i SAD-a koji je kulminirao komentarom Mikea Pompea, šefa diplomacije, o zabrani. Uslijedili su isti pozivi i u Velikoj Britaniji, pokrenute su i istrage u Australiji, pa su TikTokovi investitori od glavnog direktora Zhanga Yiminga zatražili da proda većinski udjel američkoj tvrtki, tvrde izvori Bloomberga. Isprva se Zhang odupirao, ali je ipak pristao kad je vidio što se dogodilo nakon zabrane u Indiji.

No, američka administracija nije željela da Zhang zadrži čak ni manjinski udio u kompaniji. U tom trenutku, pod takvim okolnostima, počeli su pregovori s Microsoftom. Napadi na kompaniju i prijetnja zabranom visjeli su im stalno nad glavom iako TikTok zapošljava u SAD-u 1000 ljudi, a planira se otvaranje još 10.000 radnih mjesta. Kompanija je na sve moguće načine pokušala uvjeriti javnost da nije pod političkom kontrolom Pekinga. No, istina je da se aplikacija, prema istrazi objavljenoj u Guardianu, nije dobro snašla u zaštiti ne korisničkih podataka, nego djece koja su primarni korisnici. Riječ je bila o opasnosti od pedofila, no tvrtka tvrdi da je riješila te probleme.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. kolovoz 2020 18:43