RAT PRESELIO U SVEMIR

Kijev u šoku! Francuzi emitiraju rusku propagandu u domove diljem Europe: ‘Pa je li normalno da gledamo teroriste?!‘

Ukrajina prijeti sankcijama francuskom Eutelsatu je emitira rusku ratnu propagandu, no to bi onda moglo obuhvatiti i britanski OneWeb

Satelit, ilustrativna fotografija, Volodimir Zelenski i Emmanuel Macron

 /Afp/ Profimedia

Mnoge zapadne kompanije, unatoč sankcijama bez presedana nametnutim Rusiji zbog invazije ruskog predsjednika Vladimira Putina na Ukrajinu, imaju mogućnosti ili pak traže načine da unatoč tome posluju s ruskim partnerima. U najnovijem takvom slučaju, Ukrajina je zaprijetila sankcijama poznatom francuskom satelitskom operateru Eutelsatu, ističući da emitira rusku "ratnu propagandu" u milijune domova diljem Europe. Ukrajinsko Nacionalno vijeće za radio i televiziju u četvrtak je upozorilo Eutelsat da će blokirati njegove usluge ukoliko nastavi surađivati s ruskim TV kanalima, prenosi britanski The Telegraph.

Eutelsat, koji će uskoro biti u djelomičnom vlasništvu britanskih poreznih obveznika, prenosi ruske satelitske pakete televizijskih programa NTV i Tricolor, koje se optužuje za širenje prokremaljskih vijesti. Eutelsat na svojoj internetskoj stranici ističe da njegovi satelitski signali dopiru do 15 milijuna ruskih domova, dok 6,7 posto prihoda, što je vrijednost od otprilike 76 milijuna eura, dolazi od ruske televizije.

Ovi TV kanali prenijeli su izjave ruskih voditelja vijesti i političkih showova te gostujućih političara koji pozivaju na masovna ubojstva Ukrajinaca. U jednoj od emisija član Državne Dume - ruskog parlamenta - Aleksej Žuravljov, izjavio je da je 5 posto Ukrajinaca "neizlječivo" i pozvao da ih se dva milijuna "denacificira, što znači uništi".

U drugoj emisiji na državnom kanalu Rusija 1, prokremaljski tvrdolinijaški propagandist Vladimir Solovjov usporedio je rat u Ukrajini s tretmanom čišćenja mačke od crva. U nekim drugim emisijama, pak, pozivalo se na nuklearne napade na zapadne zemlje, poput Velike Britanije. U jednom političkom showu na kanalu Rusija 1 u travnju, televizijski voditelj Dmitri Kiseljov upozorio je da bi nove ruske podmorničke rakete mogle "potopiti Britansko otočje u morske dubine".

Istovremeno, Eutelsat je stopirao emitiranje nekih zapadnih kanala, poput BBC-ja, u Rusiji.

‘Zaustavite krvoemitiranje‘

U pismu, za koje se vjeruje da ga je šefici Eutelsata Evi Berneke osobno predao član osoblja ukrajinskog veleposlanstva, prijeti se pogoršanjem odnosa između Pariza i Kijeva. "Bit ćemo prisiljeni pokrenuti blokadu svih njegovih aktivnosti na teritoriju Ukrajine", upozorava u pismu Olha Herasimjuk, predsjednica ukrajinskog regulatora za emitiranje. Eutelsat je tako optužen za emitiranje ruskih televizijskih kanala koji "sustavno izražavaju potporu agresivnim akcijama ruske vlade u Ukrajini", uključujući napore da se "potakne na genocid nad ukrajinskim narodom", stoji u pismu.

Glasnogovornik Eutelsata odbio je komentirati ove informacije.

Ovaj satelitski operater, ‘težak‘ 1,9 milijardi eura, suočava se i s više puta ponovljenim zahtjevima francuskih aktivista da "zaustave krvoemitiranje" (slobodni prijevod pojma ‘bloodcasting‘, što predstavlja igru riječi - izvedeno iz broadcasting, op.a.), što uključuje i prosvjede ispred glavnog ureda operatera te zahtjeve parlamentarnih zastupnika i najuglednijih europskih parlamentaraca da uklone kanale.

Osnovan 1977. godine, ovaj satelitski operater upravlja mrežom televizijskih i komunikacijskih satelita koji orbitiraju tisućama kilometara iznad Zemlje. Njihovi sateliti emitiraju pakete TV programa diljem Europe i Afrike. Nakon pada Berlinskog zida, Eutelsat se proširio istočnom Europom, pružajući usluge emitiranja u Rusiji i iz nje.

Tvrtka slijedi poslovnu politiku koju njezin izvršni direktor opisuje kao politiku "neutralnosti". Osim toga, Eutelsatu kažu da paketi televizijskih programa koje distribuiraju diljem Rusije, sadrže uglavnom dječje kanale i sport.

Blokirali progruzijski kanal i zamijenili ga ruskima

Prethodno su poduzeli akcije blokiranja određenih televizijskih kanala, poput zabrane kanala Russia Today i uklanjanja ruskog televizijskog kanala MIR zbog sankcija i zahtjeva regulatora. Tvrtka inzistira na tome da je uvijek poštovala sve sankcije u odnosu na kanale koje emitira.

Ipak, Eutelsat je ranije bio optužen i za isključivanje kanala koji je bio kritičan prema Kremlju - 2010. godine, nakon rata u separatističkoj gruzijskog regiji Južnoj Osetiji između Rusije i Gruzije, prestao je emitirati progruzijski Kanal PIK te nadomjestio emitiranje ruskim televizijskim paketima. Eutelsat je negirao da je ta odluka donesena zbog pritisaka iz Moskve te je dobio sudski spor kojim su odbačene tvrdnje Kanala PIK.

No, njihova odluka da nastave emitirati program dva velika ruska klijenta usred rata u Ukrajini, izazvala je nove pritiske na ovu francusku satelitsku tvrtku. "Čak ni sankcije bez presedana uvedene 2022. nisu dovele do prekida suradnje s Rusima. Ovaj moćni satelitski operater nastavlja emitirati ruske propagandne kanale", napisao je ovoga tjedna u tekstu za ugledni Le Monde ukrajinski ministar kulture Oleksandar Tkačenko.

Prošlog je tjedna 39 zastupnika u Europskom parlamentu pisalo Europskoj komisiji tražeći akciju za zaustavljanje Eutelsatovog emitiranja. "Eutelsat... pridonosi potpori ruske javnosti Putinovom ratu i sprječava da javnost ima pristup neovisnim izvorima vijesti". "Je li normalno da francuska tvrtka, čiji je vodeći dioničar francuska država i regulator, nastavljaju emitirati radio i TV kanale terorističke države?", zapitao se André Lange, francuski akademik koji je vodio kampanju za zaustavljanje Eutelsatovog emitiranja u Rusiji.

OneWeb spasio Boris Johnson

Ovaj prijepor također prijeti u klopku uhvatiti britansku vladu i satelitskog operatera OneWeb iza kojeg stoji. Naime, ta tvrtka, koju je bivši britanski premijer Boris Johnson spasio od bankrota 2020. godine ugovorom vrijednom milijardu dolara, trebala bi se spojiti s Eutelsatom. Kao dio dogovora, britanska vlada i francuska država ostale bi dioničari novonastale kompanije te bi imale svoje predstavnike u njezinom odboru. Sporazum je navodno podrazumijevao osobni pristanak francuskog predsjednika Emmanuela Macrona.

Do sada je vlada šutjela o Eutelsatovim ruskim poslovima, a on nastavlja s radom u Rusiji, unatoč tome što je Kremlj zaplijenio satelite OneWeba u travnju, a izvršnom direktoru tvrtke je zabranjen ulazak u tu zemlju.

Kao i glasnogovornik Eutelsata, glasnogovornik OneWeba također je odbio komentirati informacije.

Ukoliko dođe do spajanja tvrtki, to bi moglo dovesti do situacije da Ukrajina sankcionira tvrtku u djelomičnom vlasništvu britanske vlade, unatoč tome što je London jedan od najbližih saveznika Kijeva u njegovoj borbi protiv ruske invazije.

U pismu ukrajinskih regulatora ne spominje se OneWeb, ali se navodi da "ako tvrtka Eutelsat ne uspije upravljati ili zaustaviti pružanje usluga za reemitiranje… bit ćemo prisiljeni pokrenuti postupak nametanja sankcija".

Parlamentarni zastupnici su privatno kritizirali dogovor, a predanost Eutelsata poslu u Rusiji samo će potaknuti zabrinutost. "O ovom spajanju je, u trenutku kada nismo imali premijera, odlučio ograničeni broj državnih službenika, koji nisu uzeli u obzir francuski gubitak dragocjene imovine u globalnom spektru važnosti", rekao je jedan konzervativni zastupnik. "Možda bi zabrinutost Ukrajine također trebala biti uzeta u obzir u uvjetima ovog dogovora".

Drugi konzervativni zastupnik nazvao je dogovor "velikom pogreškom". "Francuzi će nam se smijati", zaključio je on.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2022 13:42