BURNE REAKCIJE NA ODLUKU

Leipzig će zbog migranata uvesti vagone samo za žene

 REUTERS

Dok švedski kafići uvode uniseks toalete - što god netko mislio o tome, Njemačka se vraća odavno izumrloj praksi.

Isključivo ženski vagoni u vlakovima - čije je skoro uvođenje najavila jedna privatna njemačka željeznička kompanija - u Egiptu, Indiji i Japanu poznata su pojava. Oni voze i Brazilom i Meksikom, iako se pravilo “samo za žene” u tim zemljama rijetko poštuje. U Indoneziji se 2013. čak razmišljalo o prelasku sa ženskih vagona na ženske vlakove.

Zemlje na zlu glasu

Takvo što dosad je bila nezamisliva praksa u srcu Europe. Uostalom, većina spomenutih zemalja na zlom je glasu zbog degradacije žena, a posljedično i seksualnog nasilja nad njima.

Međutim, njemačka tvrtka Mitteldeutsche Regiobahn krenut će “za tjedan-dva” njihovim stopama. Kompanija je prije nekoliko dana najavila da će na relaciji Leipzig - Chemnitz imati dva vagona isključivo za žene i djecu, s tim da su muška djeca dobrodošla samo dok ne napune deset godina. Vagoni će biti “strateški smješteni” blizu mjesta pazitelja i konduktera u vlaku, a želja je kompanije “pružiti općeniti osjećaj sigurnosti putnicama”.

Mitteldeutsche Regiobahn tvrdi da to nema nikakve veze sa seksualnim napadima na žene, ali malo tko im vjeruje.

Segregirani bazeni

Štoviše, mnogi ističu da spomenuta tvrtka “operira” baš u dijelu Njemačke u kojem raste popularnost ksenofobne desnice, naročito masovnih prijava o seksualnim napadima u novogodišnjoj noći u Kölnu. Rasprave su burne, kao što su bile kada se povuklo pitanje o segregiranim bazenima u pojedinim njemačkim i drugim europskim gradovima.

S jedne strane, ženski se vagoni mogu učiniti razumnom idejom ako su žene u opasnosti. Dobro je da kompanije proaktivno o tome brinu. Posebni vagoni za same putnice na noćnim linijama već postoje u Deutsche Bahnu, kao i posebni odjeljci za djecu. No, s druge strane je riječ o prije svega šokantnom koraku unatrag na putu prema ravnopravnosti spolova.

To je pitanje već otvoreno u Velikoj Britaniji. U toj su zemlji posebni vagoni za žene uvedeni krajem 19. stoljeća, a 1977. je posljednji takav vlak umirovljen. Gotovo 40 godina kasnije, prošlog kolovoza, tu je ideju uskrsnuo lider britanskih laburista Jeremy Corbyn. Iako je Corbyn pažljivo pristupio toj temi navodeći da bi se o tome želio “konzultirati sa ženama”, reakcije potomkinja sufražetkinja nisu bile baš najbolje. Britanske organizacije za ravnopravnost žena odbacile su tu ideju. “To je vraćanje sata unatrag, a ne rješenje problema”, “prihvaćanje poraza u borbi za ravnopravnost žena”, “fokusiranje na žrtvu, a ne na napadača”...

Reakcije su bile negativne, iako se Corbynov prijedlog zapravo odnosio samo na noćne vožnje. Anketa koju je otprilike istodobno proveo njemački lokalni radio pokazala je da građani segregaciju u javnom prometu smatraju “ne baš pametnim rješenjem”, iako su mnogi “doživjeli da se u sredstvima javnog prijevoza ne osjećaju ugodno”.

U Austriji je takav pokušaj propao još prije deset godina zbog slabe potražnje u vrijeme testiranja, no njemačka kompanija ponovno će isprobati ideju. Rezultat će se pomno pratiti.

Zakon o integraciji

Istodobno, njemački ministar unutarnjih poslova Thomas de Maizière, iz CDU Angele Merkel, najavio donošenje zakona kojim bi se od imigranata tražilo da nauče njemački jezik i integriraju se u društvo, a oni koji bi to odbili, trajno bi izgubili dozvolu boravka u Njemačkoj. Od pristiglih stranaca se očekuje da se u zamjenu za jezičnu poduku, socijalnu pomoć i smještaj aktivno pokušaju integrirati u društvo.

- Oni koji odbiju učiti njemački ili pokušaju spriječiti člana obitelji, naročito žene, da se integrira u društvo te oni koji odbiju posao, neće dobiti pravo na trajnu dozvolu boravka u zemlji - poručio je Maizière. - Želimo uvesti vezu između uspješne integracije i dozvole za boravak - poručio je ministar iz CDU. Ovaj zakon bi trebao biti predstavljen u svibnju.

U Delhiju od 2009. postoje ženski vlakovi

Indija

Postoje ženski vagoni, a 2009. su uvedeni ‘ladies special’ - u potpunosti ženski vlakovi u Delhiju, Mumbaiju, Calcutti i Madrasu.

Egipat

Ženski su vagoni u metro uvedeni 2007. godine. UN procjenjuje da je 99 posto žena iskusilo nasilje.

Indonezija

U vlakove su 2010. uvedeni ženski vagoni, a 2013. se razmišljalo o potpuno ženskim vlakovima.

Brazil i Meksiko

Rio de Janeiro i Ciudad de Mexico uveli su ženske vagone u prometnoj špici, ali nitko se ne pridržava tog pravila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 08:59