RADIKALNI POTEZI

Mala zrakoplovna kompanija razvila strategiju koja im je omogućila ono o čemu aviogiganti sanjaju

Air Baltic, jedan od uspješnih primjera europskog zračnog prometa, pokazuje da sve može funkcionirati i u doba pandemije
 Wang Zhao/AFP

"Ljudi se trenutno još uvijek boje letenja, ali to će se uskoro promijeniti", kaže Martin Gauss. Ovaj Nijemac, bivši pilot i menadžer u aviokompaniji DBA, od 2011. godine vodi Air Baltic sa sjedištem u Rigi, vodeću aviokompaniju na Baltiku, piše Deutsche Welle.

Po izbijanju koronakrize ova latvijska tvrtka je povukla radikalan potez. "Bili smo prvi koji su napravili naprasni rez u Europi i prestali potpuno letjeti 17. ožujka. Tada smo kompaniju - osoblje i flotu aviona - smanjili za 40 posto”, kaže Gauss koji je inače rođen u njemačkom gradu Pforzheimu. Gotovo 700 zaposlenih moralo je otići, ali su svi dobili jamstvo da će ponovo biti zaposleni kada posao krene.

Nova strategija za vrijeme nakon korone

A onda se jedanaest najvećih šefova praktično zaključalo u sjedište kompanije na pustom aerodromu u Rigi. Tamo su boravili dva mjeseca, gotovo svaki dan, uključujući testiranje na koronu, kojem je bio podvrgnut cijeli tim svaka dva tjedna. Kući su išli samo na spavanje. "Morali smo razviti novu strategiju i proizvod koji bi bio prihvatljiv nakon krize", objašnjava Martin Gauss.

Aviokompanija je ponovo uspostavila letove 18. svibnja. U međuvremenu njezini zrakoplovi lete i na svih pet njemačkih odredišta. U početku su letjela samo četiri od 38 aviona, ali danas ih je ponovo u pogonu 20-ak. Neke su se stvari promijenile, stari avioni su povučeni. Ali generalno važi: „Najveća promjena u našem proizvodu je ta što ga zapravo isporučujemo našim kupcima na isti način kao i prije", kaže Martin Gauss.

Posada ne nosi zaštitna odijela kao u drugim kompanijama i nema vizira za lice, poput onih koje Qatar Airways sada čak propisuje i putnicima. Stjuardese i stjuardi Air Baltica nose maske i rukavice, a i putnici moraju nositi maske. "Prva smo europska kompanija koja svakom kupcu na svakom letu daje kuvertu s maskom i dvije maramice za dezinfekciju. Ova ideja se rodila ovdje", objašnjava Martin Gauss.

O potrebi nošenja maske u zrakoplovu

Air Baltic je na početku krize nekoliko puta poslao avione tipa Airbus u Kinu po milijun maski, "dva tjedna prije nego što se Njemačka odlučila na to", dodao je Gauss. I: "Može se diskutirati o tome koliko smisla ima nositi masku." U ovom trenutku ljudi su vjerojatno sretniji kada nose masku. "Medicinski gledano, nema razloga zbog kojeg se maska mora nositi u zrakoplovu - a ne mora u restoranu."

Air Baltic od izbijanja krize koristi samo svoje najnovije avione tipa Airbus A220 i to je bila jedna od prvih kompanija koja je svoju strategiju zasnovala na ovim letjelicama. Sada Air Baltic upravlja "najmlađom” flotom na svijetu s prosječnom starošću letjelica manjom od dvije godine. Zbog toga je ova aviokompanija posebno efikasna. Nakon svakog zaustavljanja u Rigi avioni se detaljno čiste, a svaki putnik s dvije maramice za dezinfekciju može obrisati površinu oko vlastitog sjedišta.

U posljednje vrijeme se i najjeftinije karte mogu zamijeniti uz određenu naknadu, što prije nije bilo moguće. "Zbog neizvjesnosti koja postoji, to je sada neophodno", kaže Martin Gauss. Srednja sjedišta trenutno su uglavnom prazna. Srećom A220 ima srednja sjedišta samo desno od prolaza. "Ali ona su prazna samo ako kartu nije rezerviralo više od 89 putnika", naglašava šef kompanije i dodaje kako za to "nema medicinske opravdanosti".

Top tržišta i dalje zatvorena

Šef operacija leta Pauls Calaitis, koji je i sam kapetan zrakoplova, vodi operativni centar Air Baltica u Rigi gdje na ogromnim ekranima imate pregled svih letova. Kada su bili zaustavljeni letovi, ova žila kucavica cijele aviokompanije, koja radi 24 sata dnevno, bila je zatvorena. "Bio je to dramatičan prizor", prisjeća se direktor kompanije. Sada se ovdje može vidjeti samo djelić užurbanih aktivnosti koje vladaju u sezoni putovanja.

Ipak, Calaitis je zadovoljan: "Nismo otkazali nijedan let u prvih sedam tjedana od ponovnog uspostavljanja letova. To je snažan signal našim putnicima: tko god rezervira let, taj također leti." Širokog osmijeha on ukazuje na stopostotnu točnost slijetanja. "To su vrijednosti karakteristične za svjetsku klasu, koje ljeti obično ne postoje. Razlog za to je jednostavan: na nebu ima mnogo manje prometa." Svake srijede postaje ozbiljno - kada Air Baltic odlučuje koje još ciljeve može uključiti u svoju ponudu.

Do sada su top-tržišta Rusije, Ukrajine i Švedske ostala zatvorena, a broj rezervacija dostigao je tek polovicu u odnosu na prethodnu godinu, iako je ponuda manja za više od pola u odnosu na uobičajeni broj letova iz vremena prije korone. "S obzirom na kapacitet koji nudimo, situacija je jako dobra”, radosno primjećuje Gauss. U lipnju je popunjenost iznosila 39 posto. U normalnim vremenima je to katastrofalno a sada to predstavlja tračak nade.

Sretni šef aviokompanije

Air Baltic obavio je 369 redovnih letova u prvom tjednu u srpnju, u usporedbi s 1.346 u istom razdoblju prošle godine. U rujnu će sva 22 Airbusa A220 ponovo poletjeti, a njihov broj će se naredne godine povećati na 32. "Preživjet ćemo čak i ako nastupi drugi val korone", kaže Martin Gauss.

Trenutno kompanija još uvijek uspijeva preživjeti trošeći svoje novčane rezerve, prikupljene prije krize. Početkom srpnja Europska komisija je odobrila povećanje kapitala većinskom vlasniku - latvijskoj vladi, u visini od 250 milijuna eura. Novac bi trebao biti vraćen najkasnije nakon izlaska na burzu planiranog za kraj 2022. ili početak 2023. godine. „Zadovoljan sam", kaže direktor kompanije Martin Gauss, piše Deutsche Welle. Teško da bi to trenutno mogao reći šef neke druge aviokompanije na svijetu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 08:39