ISHODIŠTE KORONE

Nultog pacijenta traži se od Kine do Italije, odgovor možda krije 13 sekvenci genoma iz Wuhana

Prizor s tržnice u Wuhanu (siječanj 2020.)
 Ling/ropi/Zuma Press/Profimedia

Računovođa se razbolio 8. prosinca 2019. godine.

Stručnjacima iz Svjetske zdravstvene organizacije koji su istraživali podrijetlo koronavirusa SARS-CoV-2 kasnije je rekao da nije zalazio na tržnicu Huanan u kineskom gradu Wuhanu. Radije je išao u poslovnicu trgovačkog lanca RT-Mart pored svoje kuće na istočnoj obali rijeke Yangtze - ušminkani supermarket na više katova u kojem magnetizirane pokretne stepenice prevoze i kupce i njihova kolica.

Prije nego što se razbolio, računovođa nije napuštao Wuhan. Ako se netko zarazio koronavirusom tako što se zavukao u špilju prepunu šišmiša, to nije bio on.

Potraga za ishodišnom točkom pandemije zaustavila se na "Pacijentu S01", prvom službenom slučaju zaraze u Kini koji je dosta šturo opisan u zajedničkom izvješću Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i Kine koja je objavljena u ožujku 2021. godine. Nije bio trgovac ribom, lovac na šišmiše. Bio je računovođa prezimena Chen koji je kupovao u jako velikom supermarketu.

"Začuđujuće je koliko malo možemo reći o genezi pandemije", rekao je za The Washington Post Sergej Pond, profesor biologije na Sveučilištu Temple u Sjedinjenim Američkim Državama. Pond već neko vrijeme analizira neke od najranijih sekvenci genoma virusa SARS-CoV-2. "Proučavamo svega par sekvenci i iz njih pokušavamo doznati što je više moguće informacija."

Čak se ne znaju ni svi podaci o Pacijentu S01, pacijentu kojeg se daleko najviše proučavalo.

U izvještaju WHO-a uzorak genoma Pacijenta S01 zaveden je pod šifrom EPI_ISL_403928. No, prema bazi podataka Kineskog nacionalnog centra za bioinformacije, taj uzorak pripada 61-godišnjem djelatniku tržnice koji je preminuo od septičkog šoka nakon što se razbolio 20. prosinca 2019. godine.

The Washington Post piše da se 41-godišnjak kojem je koronavirus dijagnosticiran krajem prosinca 2019. godine bolje uklapa u sliku o Pacijentu S01. Njegov je slučaj do te mjere uznemirio liječnike da je oftalmolog Li Wenliang o njemu pisao na društvenim mrežama. No, u bazi podataka Kineskog nacionalnog centra za bioinformacije stoji da se taj 41-godišnjak razbolio 16. prosinca 2019. godine.

Glasnogovornik WHO-a rekao je da se ta nepodudarnost istražuje.

Zainteresirane organizacije, države i znanstvenici ne mogu biti i nisu zadovoljni malom količinom potvrđenog o koronavirusu. Istovremeno, izostanak potvrđenog ne čudi. Unatoč velikim naporima da se utvrdi podrijetlo pandemije, znanstvenicima često treba više godina da utvrde rani put novih bolesti. Taj je pothvat tim više teži jer Kina istraživačima, pa i onima iz WHO-a, ne daje sve biološke uzorke i originalne zapise.

Znanstvenici su prikupili šačicu tragova koji nagovješćuju što se to dogodilo u danima prije nego što se razbolio Pacijent S01. Neki podaci su kontradiktorni i nepouzdani, pa je moguće da će ih nove spoznaje učiniti irelevantnima i nebitnima.

Dio priče o ranim danima pandemije koronavirusa SARS-CoV-2 glasi ovako.

Tragovi u Europi

Pacijent S01 prve je simptome počeo prikazivati 8. prosinca 2019. godine. Tri dana prije toga, četverogodišnjaku s područja oko talijanskog grada Milana uzet je bris grla i usne šupljine. Više mjeseci kasnije, na brisu je pronađen ribonukleinska kiselina koronavirusa. Taj slučaj, koji je opisan u časopisu Emerging Infectious Diseases, jedan je od nekoliko koji sugerira da je virus tjednima, a možda i mjesecima, cirkulirao bez da se za to znalo.

Francuski znanstvenici kažu da su još u studenom 2019. godine nabasali na trgovine koronavirusa. Znanstveni tim koji su činili stručnjaci iz Nacionalnog instituta za zdravstvena i medicinska istraživanja Francuske i drugih institucija naknadno su proučili više od 9.000 uzoraka seruma koji su u sklopu javnozdravstvenog projekta uzeti između studenog 2019. i ožujka 2020. godine.

"Antitijela smo pronašli u uzorcima koji su uzeti u prvom tjednu studenog. Nismo imali dovoljno novca da proučimo još starije uzorke", rekao je znanstvena direktorica projekta Marie Zins. "Šteta je to jer smo u studenom imali sedam volontera koji su bili pozitivni, uključujući i dvoje koji su bili pozitivni već u prvom tjednu studenog."

Zins je u znanstvenom radu u kojem je obrađeno to istraživanje konstatirala da je moguće da je bilo lažnih pozitivnih testova, ali da je malo vjerojatno da su svi pozitivni testovi bili lažno pozitivni.

Najkontroverznija studija o podrijetlu pandemije objavljena je u studenom 2020. godine, kada je grupa znanstvenika iz Italije rekla da je tragove koronavirusa pronašla još u rujnu 2019. godine. U studiji su tada bili rekli da će on "preoblikovati povijest pandemije". Znanstvenici iz Nacionalnog instituta za rak u Milanu te Sveučilišta u Sieni analizirali su gotovo tisuću uzoraka krvi koji su 2019. godine prikupljeni u sklopu probnog screeninga za rak. Antitijela na covid-19 pronađena su u više od 10 posto uzoraka, uključujući i u onima koji su uzeti u rujnu 2019. godine.

To je istraživanje toliko odjeknulo da je WHO zatražio da se uzorci ponovno testiraju u laboratoriju u Nizozemskoj. The Washington Post piše da je ponovno testiranje obavljeno, no nizozemski laboratorij nije htio otkriti rezultate. WHO je sve zainteresirane uputio na adresu znanstvenika koji su objavili originalni znanstveni rad. Giovanni Apolone, jedan od autora originalne studije i direktor Nacionalnog instituta za rak u Milanu, rekao je da nema konsenzusa oko toga kako interpretirati rezultate s ponovljenih testova te dodao da njegov tim radi na novom radu. Nizozemski istraživači neće se pojaviti kao njegovi koautori.

"Iz naše perspektive, rezultati su povoljni za našu originalnu studiju, ali u vrlo kompleksnom scenariju", rekao je Apolone.

Manje zarazna verzija?

Emanuele Montomoli, još jedan koautor znanstvenog rada, rekao je u jednom intervjuu da je moguće da su on i njegovi kolege detektirali "manje zaraznu" verziju virusa koja širila bez izazivanja epidemije.

Neki liječnici sumnjaju da je virus tako dugo mogao nezapaženo cirkulirati te da testovi na antitijela znaju dati lažne pozitivne rezultate.

Druga istraživanja sugeriraju da je moguće da je došlo do izbijanja manjih žarišta. Znanstvenici su u travnju 2021. u časopisu Science objavili da je više od dvije trećine od tisuću simuliranih pandemija koronavirusa SARS-CoV-2 propale, odnosno postepeno izgubile na snazi. Joel Wertheim, evolucijski biolog sa Sveučilišta u Kaliforniji i jedan od autora studije u Scienceu rekao je da je njegov tim procijenio da je žarište u Wuhanu izbilo u studenom 2019. godine, ali da ne može isključiti postojanje manjih izoliranih žarišta.

Utvrđivanje trenutka u kojem se netko zarazio koronavirusom težak je pothvat. Zins je rekla da velika većina osoba kod kojih su pronađena antitijela na covid-19 nisu bila povezana s Kinom. Jedna je osoba Kinom putovala dva mjeseca, no nije posjetila Wuhan.

Kineski su dužnosnici sugerirali da je virus u Wuhan donesen iz inozemstva. Znanstvenici iz drugih zemalja tu su teoriju osporili, djelomično zato što su genomi virusa SARS-CoV-2 i drugih poznatih virusa koji potječu od šišmiša, a koji su prisutni na jugu Kine, slični.

Kineska ambasada u Washingtonu rekla je da studija o podrijetlu virusa mora "slijediti znanost" te da može biti isključivo "zajednički pothvat". "Bilo kakva aktivnost koja bi politizirala taj proces zatrovala bi atmosferu znanstvenog istraživanja", rekli su iz kineske ambasade.

Službene potrage za Pacijentom S01 u Wuhanu za sada nisu urodile plodom. Kineska je vlada u izvješću koje je napisala zajedno WHO-om rekla da su lokalne bolnice provjerile više desetaka sumnjivih slučajeva te da su svi bili negativni.

Na ishodištu

Wei Bing, 32-godišnja vlasnica trgovine u Wuhanu, rekla je da jesen 2019. godine ne pamti kao osobito upečatljivu. Wuhan je tada bio domaći Svjetskih vojnih igara, svojevrsne vojne olimpijade. Ulice su bile čiste i ograđene barikadama zbog Igara. "Kao stanovnica Wuhana, bila sam jako ponosna", rekla je Bing.

Nekoliko timova znanstvenika procjenjuju da je pandemija mogla krenuti već u listopadu 2019. godine. Dodaju i da se mogla lako skriti jer se Kina tada mučila s epidemijom gripe kakva u toj zemlji nije viđena unatrag 10 godina.

Neki zastupnici u Kongresu Sjedinjenih Američkih Država traže da se istraži je li koronavirus možda bi prisutan među sudionicima Svjetskih vojnih igara. Wuhan je, doduše, te jeseni bio domaćin više međunarodnih događaja, svaki od kojih je mogao doprinijeti širenju virusa svijetom.

Stella Zhou, stanovnica Wuhana, rekla je za The Washington Post da je čula priče o tajanstvenoj upali pluća koja se u centru za zdravstvenu brigu o djeci pojavila 8. prosinca 2019. godine, istog dana kada se Pacijent S01 razbolio te gotovo mjesec dana prije službene objave o zarazi koronavirusom. Druga stanovnica Wuhana Zhu Wei rekla je da prvih nekoliko slučajeva vjerojatno uopće nije bilo dijagnosticirano.

U izvješću WHO-a spominju se i drugi pacijenti za koje se sumnja da su bili među prvima koji su se zarazili koronavirusom, no The Washington Post nije uspio s njima stupiti u kontakt.

Stručnjaci iz WHO-a zatražili su reviziju ranijih uzoraka krvi koji su uzeti i Centra za krv u Wuhanu te bolničkih spisa sa Svjetskih vojnih igara. WHO nije htio reći je li ta revizija provedena, a Centar za krv u Wuhanu i druge institucije koje se tamo bave zaraznim bolestima nisu htjeli komentirati slučaj.

Tijekom dobrog dijela 2020. godine vjerovalo se da je najraniji slučaj zaraze koronavirusom u Wuhanu zabilježen 1. prosinca 2019. godine. Taj je podatak kasnije revidiran u izvješću WHO-a. Utvrđeno je da je taj pacijent početkom prosinca bolovao od druge bolesti te da se tek kasnije tog mjeseca zarazio koronavirusom zajedno sa svojom suprugom.

Kao rezultat revizije, računovođa Chen, koji je 8. prosinca 2019. godine osjetio prvi simptom zaraze, postao je službeni prvi slučaj zaraze koronavirusom.

Neistraženi i nedorečeni tragovi

Znanstvenici kažu da je manji broj ljudi u Wuhanu do studenog 2019. godine već obolio od koronavirusa. Tog su se mjeseca u gradu odvili brojni međunarodni događaji poput poljoprivrednog sajma i studentske razmjene između Italije i Kine.

Kineski stručnjak za zaštitu životinja istog je mjeseca posjetio tržnicu Huanan, tržnicu koju je držao na oku dvije godine, te uočio da se na njoj još uvijek prodaju divlje životinje u lošim higijenskim uvjetima.

Institut za virologiju u Wuhanu 19. je studenog održao godišnji seminar o sigurnosti na radu. Na tom se seminaru raspravljalo o propustima koji su uočeni u prethodnoj godini. Institut nije htio The Washington Postu reći o kakvim se propustima radio. Vodstvo Instituta tvrdi da se s virusom SARS-CoV-2 nije susrelo prije pandemije i bilo kakvih mogućih curenja iz njihovog laboratorija.

U izvješću WHO-a stoji da je teorija o curenja virusa "iznimno nevjerojatna". Određeni broj znanstvenika još uvijek tvrdi da se ta teorija ne smije odbaciti.

"Podrijetlo virusa je nejasno. Dvije su moguće teorije njegovog postanka - prirodna zoonoza ili nezgoda u laboratoriju", rekao je Jesse Bloom, računalni biolog iz Istraživačkog centra za rak Fred Hutchinson u američkom gradu Seattleu.

Potragu za podrijetlom virusa težom čine izostanak pouzdanih i vremenski relevantnih znanstvenih podataka. Uz to, članci nekih lokalnih medija iz tog perioda više nisu dostupni.

Bloom je prošlog mjeseca uzrokovao pravu buru kada je ustvrdio da je pronašao 13 ranih sekvenci genoma koje su znanstvenici iz Wuhana iz nepoznatih razloga obrisali iz jedne baze podataka.

"Moramo pronaći još načina za pristup podacima", rekao je Bloom.

U Bloomovom članku o tih 13 obrisanih sekvenci piše da one osnažuju teoriju da tržnica Huanan nije bila jedini izvor pandemije.

"Čak i tih 13 sekvenci, koje se može smatrati malim brojem, mogu značajno promijeniti naše shvaćanje podrijetla pandemije", zaključio je Pond, profesor s Templea.

25. travanj 2024 16:06