UBER VS. LYFT

Oni vas žele transportirati. Uvijek, svugdje i svim vozilima

Dva Behemota “ride sharing“ industrije agresivno se nadmeću u svim segmentima prijevoza, od najma električnih bicikala do servisa za dijeljenje skutera
 Getty Images

Nova strategija Ubera sada je već prilično jasna i maksimalistička: ta će aplikacija biti središnja točka za sve vrste gradskog prijevoza, od automobila preko električnih bicikala do romobila te gradskih autobusa, vlakova i metroa. Ili će biti samo jedna u nizu platformi za prijevoz. No ambiciozna strategija koju je zacrtao predsjednik Uprave Dara Khosrowshahi podrazumijeva neprestane akvizicije pa se u osvajanju tržišta urbane mobilnosti stalno vrte nove stotine i stotine milijuna dolara, dok se konkurenti sa sličnim apetitima množe diljem svijeta. U Europi je, primjerice, Daimler položio milijunske nade u estonski startup Taxify, a u Americi se glavna bitka vodi između golemog Ubera i sve većeg Lyfta.

Trenutačno se natjecanje između tih rivala u SAD-u vodi oko startupa koji iznajmljuju električne bicikle te, najnovije, električne romobile, prijevoznog sredstva koje može “potegnuti” do 25 kilometara na sat, kažu. Uber je tako uložio u Lime i s njime sklopio partnerstvo oko romobila te ga uključuje u svoju aplikaciju (navodno će ta usluga biti odmah dostupna i u europskim gradovima, a Limeovi romobili već su neko vrijeme na ulicama Pariza), dok je Lyft uložio u Bird Rides koji operira u dvadesetak američkih gradova.

Jednorog u rekordnom roku

Brojke koje se tu spominju više vjerojatno nikoga u svijetu brzorastućih američkih startupa ne mogu baš impresionirati, ali ipak ih valja spomenuti u ovome našem, gdje i dalje zvuče posve nestvarno. Startup Lime je osnovan prije godinu i pol dana i sada mu je tržišna valuacija veća od milijardu dolara, a Bird je osnovan ujesen prošle godine i dosegao je dvije milijarde dolara te poznavatelji kažu kako je rekorder po kratkoći vremena u kojoj je osvojio naslov “jednoroga”. Svakako, oba su sada potencijalno veliki igrači alternativnog američkog urbanog transporta u sklopu širenja tzv. ekonomije dijeljenja (sharing economy), trenda koji su već prihvatili i proizvođači automobila, s obzirom na to da je jasno da je ta industrija pred velikom prekretnicom te će se sasvim promijeniti način korištenja automobila (zbog razvoja umjetne inteligencije) i vlasništva nad njima (zbog koncepta ekonomije dijeljenja).

Zadnja ulagačka runda u Bird bila je teška oko 300 milijuna dolara. Na Lime se, pak, nije kladio samo Uber. Investiciju od 335 milijuna dolara ovog je puta predvodio GV, fond rizičnog kapitala Alphabeta (Googleove tvrtke majke), a Uber bi ga mogao učiniti velikim biznisom grabeći pritom i novu priliku za sebe. “Ulaganje i partnerstvo s Limeom još je jedan korak prema našoj viziji da postanemo one-stop shop za sve vaše prometne potrebe”, poručila je Rachel Holt, menadžerica Ubera zadužena za realizaciju novih transportnih ideja. Partner u fondu rizičnog kapitala Alphabeta, Joe Kraus, priključit će se pak nadzornom odboru Limea koji se hvali da je prisutan na 70 tržišta u SAD-u i Europi, a biznis s dijeljenjem vožnji romobilima ovako je komentirao: “Podsjeća me to uvelike na rane dane interneta”.

U svakom slučaju, Alphabet (Google) preko svojih fondova GV, CapitalG i Gradient već ulaže u sektor mobilnosti - od razvoja samovozećih do letećih automobila ili, pak, usluga rentanja bicikala i romobila, dakle u sve što bi moglo postati dio transporta budućnosti, pri čemu važnu ulogu igra, ili bi mogao igrati, Google Maps. Vlasnički su uključeni i u Uber i Lyft, ali i SpaceX, a promet budućnosti zaokuplja pažnju i samih osnivača Googlea - Larryja Pagea i Sergeya Brina - pa se prvi u privatnim ulagačkim avanturama može pohvaliti kompanijom koja nastoji proizvesti leteći automobil, a drugi high-tech balon. Ili, kako je to za CNBC nedavno protumačio Mike Ramsey, direktor istraživanja u globalnoj konzultantskoj kući Gartner: “Ne samo da je Alphabet zainteresiran za to područje, on je već supersila u prometu”. Ramsey kaže kako ne bi bio iznenađen da Alphabet agresivno krene s vlastitom prometnom platformom koja će povezati sve raznovrsne oblike prometa s Google Maps u središtu.

Neki stručnjaci zaista vjeruju kako će stanovnici gradova sve više koristiti nekonvencionalne načine prijevoza umjesto kraćih vožnji s Uberom ili Lyftom pa je logično zašto te kompanije sada ulažu u novu vrstu “mobilnih” startupa iako, priznaju, na taj način riskiraju kanibalizaciju svojeg osnovnog biznisa s automobilima. Uber je već zatražio da u San Franciscu pokrene i vlastiti servis za dijeljenje vožnje romobilom. Trenutačno ih korisnici mogu otključavati preko raznih aplikacija na pametnim telefonima za jedan dolar, a za vožnju se obično plaća 10-15 centi po minuti.

Velika preuzimanja

Inače, prije e-romobila Uber i Lyft su se ovog proljeća već iskazali u akvizicijama startupa koji iznajmljuju bicikle. Lyft je bacio oko na Motivate, najvećeg operatora u sjevernoj Americi, a Uber na sličan newyorški startup pod imenom Jump Bikes koji je razvio uslugu iznajmljivanja pametnih e-bicikala koje se može preko aplikacije rezervirati pa preuzeti i ostaviti bilo gdje u gradu gdje postoji prostor za parkiranje bicikala (engleski termin za tu uslugu je “dockless bike-sharing”). Multimodalnost koju kao poslovni model priželjkuju Uber, Lyft i slični još je u testnoj fazi, ali u američkim je gradovima hype stvoren. Sada je na gradskim vlastima da uvode red, s obzirom na to da su romobili i bicikli ostavljani na sve strane i zakrčuju pločnike. U San Franciscu su tako počeli izdavati privremene dozvole operaterima, a prvi je uskočio - Jump. Na njegovu će primjeru gradske vlasti ispitati kako bi trebala izgledati njihova buduća biciklističko-romobilska prometna politika.

“Došavši ovamo brzo sam shvatio da budućnost Ubera ne može ovisiti samo o automobilima”, rekao je u nedavnom intervjuu magazinu Verge Dara Khosrowshahi koji vodi Uber od ljeta prošle godine, nakon što je kompaniju potresao niz afera. Osim toga, doživjela je poraz u Kini i još se muči oko toga kako da postane profitabilna; zasad ima goleme prihode koji se mjere u milijardama dolara, ali i gubi milijarde. Po njemu, to znači da će od globalnog giganta s platformom koja nudi uslugu vožnje automobilom postati “urbana mobilna platforma od točke A do točke B”. I leteći taksiji tu dolaze u obzir, s obzirom na to da se njihovim razvojem već naveliko bave i najavljuju za 2023. godinu pokretanje usluge “urban air mobility”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 00:13