Otrovene pare iz zrakoplovnih motora mogu prodrijeti u kokpit i putničku kabinu, ugrožavajući zdravlje posade i sigurnost leta, pokazuje istraga The Wall Street Journala. Prema podacima koje je list analizirao, takvi incidenti u SAD-u događaju se u prosjeku 22 puta dnevno, a broj prijava u 2024. bio je deset puta veći nego prije deset godina.
Jedan od najozbiljnijih slučajeva dogodio se 17. srpnja 2015., kada su pilot James Anderberg i kopilot Eric Tellman letjeli Airbusom A319 na liniji Chicago-Minneapolis-Boston. Tijekom prva dva leta posada je osjetila neugodan miris koji je podsjećao na mokre, ustajale čarape, no letovi su nastavljeni kako bi se izbjegla kašnjenja.
Tijekom trećeg leta, pri spuštanju prema Bostonu, miris se ponovno pojavio. Tellman je postao dezorijentiran i osjetio vrtoglavicu, a Anderberg je izgubio svijest. Kopilot je uspio staviti masku s kisikom sebi i kolegi te sam prizemljiti zrakoplov.
"Da nisam uspio staviti masku s kisikom, ubili bismo sve putnike", napisao je Tellman kasnije u pismu koji je poslao sindikatu pilota.
Posljedice tjednima kasnije
Obojica su danima nakon leta patila od povraćanja i proljeva. Anderberg se vratio na posao, ali se njegovo zdravstveno stanje nastavilo pogoršavati. Nekoliko tjedana kasnije žalio se na drhtanje udova i nesanicu, a dan nakon liječničkog pregleda pronađen je kako dezorijentiran i agresivan viče na nepoznatu ženu na ulici. Policija ga je privela, a ubrzo je doživio smrtonosni srčani udar.
Službeni uzrok smrti nije izravno povezan s izlaganjem parama, no kasnija istraživanja ukazala su na moguće veze između kemikalija iz izgorjelog motornog ulja i teških oštećenja srca.
WSJ navodi i druge slučajeve. Pilot Ron Weiland razvio je teške neurološke bolesti nekoliko mjeseci nakon incidenta s prodorom para tijekom leta Boeingom 767 u Miamiju te je preminuo 2019. godine. Prema pisanju lista, Boeing je s njegovom udovicom postigao nagodbu izvan suda. Član kabinskog osoblja British Airwaysa Matthew Bass preminuo je 2014. nakon naglog kolapsa tijekom večere s kolegama; obdukcija je pokazala slična oštećenja srca kao u drugim opisanim slučajevima.
Zrakoplovne kompanije i proizvođači motora priznaju da do prodora para dolazi, ali tvrde da su koncentracije preniske da bi bile opasne. Ipak, WSJ navodi da znanstvena istraživanja povezuju izloženost određenim kemikalijama iz motornih ulja s povećanim rizikom od neuroloških i srčanih bolesti kod pilota i kabinskog osoblja.
Iako nema potvrđenih slučajeva smrti putnika tijekom leta, WSJ upozorava da su posade i putnici često nesvjesni koliko se blizu potencijalnoj katastrofi mogu naći.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....