NOVO RJEŠENJE

Ovo bi mogla biti prva država koja će uvesti vozačke ispite i dozvole samo za električna vozila

Umjesto 20 sati, obuka vozača za ispit na električnom vozilu trajala bi 13 sati.

Autoškole bi se u Francuskoj mogle suočiti s zahtjevom obvezne obuke vozača na električnim vozilima (ilustracija). 

 Davor Pongracic/Cropix/Cropix
Umjesto 20 sati, obuka vozača za ispit na električnom vozilu trajala bi 13 sati.

Nije tajna da pretežiti dio Europske unije ni približno ne napreduje željenom brzinom u prelasku s ‘klasičnih‘ na električna vozila, pa prijedlog za uvođenjem posebnih vozačkih ispita i dozvola za električne automobile koji se ovih dana zavrtio u Francuskoj moguće krije u sebi ozbiljan potencijal. Iza spomenutog prijedloga stoji francusko udruženje kompanija u elektroenergetskom sektoru (UFE) koje okuplja oko 500 tvrtki s 300 tisuća zaposlenih.

- Modeli električnih vozila bez ručnog mjenjača i jednostavniji za vožnju, zahtijevali bi manje sati obuke, slično kao i za vozačku dozvolu s automatskim mjenjačem. Za potonju je trenutno potrebno najmanje 13 sati praktične obuke, u usporedbi s 20 sati za standardnu ​​B dozvolu. Primijenjen na električna vozila, ovaj model bi, prema organizaciji, mogao značajno smanjiti konačne troškove za kandidate, s obzirom na to da prosječni trošak dozvole često prelazi 1800 eura po osobi, prema vladinim podacima - prenosi dnevnik argumente iz UFE-a. Poslodavci iz francuskog elektroenergetskog sektora smatraju da bi autoškole trebale podržati njihov prijedlog jer, kažu, električna vozila generiraju niže troškove rada od vozila s unutarnjim sagorijevanjem.

- Električna vozila nude autoškolama ekonomsku prednost, što bi se odrazilo na cijenu vozačke dozvole. To rješava potrebu za pristupačnijim vozačkim dozvolama i omogućava izravan odnos električne dozvole i električnog vozila - smatraju u udruzi UFE koja polazi od strateških niskougljičnih planova da u 2030. prodaja električnih vozila u toj članici EU dosegne 67 posto ukupne prodaje novih automobila naspram sadašnjih 17 posto.

Posebni moduli

Automobili na ‘baterije‘ trenutno u voznom parku Francuske sudjeluju s četiri posto, a 2030. trebali bi imati udjel od 15 posto, podsjeća portal Auto moto.com. U svakom slučaju, razvijajući tezu o interesu autoškola za ubrzane vozačke ispite i posebne vozačke dozvole u slučaju električnih vozila, UFE predlaže da se obuka za ‘električne‘ vozače raščlani na posebne module o upravljanju dometom, ekološkoj vožnji i punjenju, kako bi se, ističu u UFE-u, novi vozači upoznali s tim praksama od prvih kilometara.

- Organizacija također poziva na financijsku podršku autoškolama, posebno putem programa kredita s nultom kamatnom stopom za kupnju ili najam električnih vozila za obuku vozača - piše Le Figaro, koji je pribavio i prve reakcije iz autoškola na spomenuti prijedlog. Marie Martinez, ravnateljica autoškole i potpredsjednica udruženja autoškola Unica, poručila je kako nisu potrebni posebni propisi za polaganje vozačkog ispita i vozačku dozvolu za električne automobile.

- Dozvola za električne automobile je dozvola za automatski mjenjač koja postoji već dugi niz godina, a koja vam omogućuje vožnju električnog vozila ili vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem s automatskim mjenjačem - napominje Marie Martinez. Dio kritičara prijedloga udruženja UFE podsjeća kako su vozila s unutarnjim sagorijevanjem još uvijek izrazito zastupljena u francuskom voznom parku pa stvaranje kategorije vozača ograničene na jednu vrstu motora predstavlja rizik.

Udar na autoškole

Ima i razmišljanja da se posebnim propisima o vozačkim ispitima za električna vozila u Francuskoj zapravo želi natjerati same autoškole na nabavu električnih automobila jer, prema općoj ocjeni, prosječno opremljene autoškole uopće nemaju električne modele. Štoviše, u francuskim medijima prenose se ocjene instruktora vožnje kako se 90 posto njihovih učenika obučava na vozilima s unutarnjim sagorijevanjem jer namjeravaju kupiti takve rabljene modele do maksimalne cijene od 5000 eura jer si, kažu instruktori, mladi Francuzi s prosječnim primanjima više od 5000 eura za automobil ne mogu ni priuštiti.

I pretežiti dio vlasnika autoškola, ocjenjuje portal Franceinfo.fr mogao bi upasti u financijske poteškoće ako bi ih se prisililo na nabavu električnih automobila, sve temeljem realnih tržišnih pokazatelja da su električni modeli i dalje vrlo izrazito skuplji od ‘benzinaca‘ i ‘dizelaša‘.

- Zasad je prijedlog UFE-a samo početna točka za raspravu, bez definiranog vremenskog okvira ili vladine odluke - napominje Le Figaro. S druge strane, prema saznanjima portala Lesechos.fr, UFE je svoj prijedlog kao dio šireg plana energetske tranzicije od 50 točaka već dostavio francuskoj Vladi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 19:09