Tijekom blagdanskog razdoblja potrošnja skače u svim kategorijama, ali jedna brojka posebno odskače: količina kratkotrajne plastike koja završava u smeću samo nekoliko sati nakon što je donesena u kuću. Papiri za zamatanje, ukrasne vrpce, ambalaža za poklone, plastični ukrasi, jednokratne vrećice, plastične folije i stiropor - sve to u prosincu stiže u naš dom, a tek kada se blagdani primaknu kraju, vidi se razmjer problema.
Prema pisanju Associated Pressa, količina kućnog otpada u SAD-u poveća se za oko 25 posto između Dana zahvalnosti i Nove godine. Dio toga čini hrana, ali značajan dio otpada odnosi se na ambalažu i dekoracije. (AP navodi da otpad u tom razdoblju u Americi čini dodatnih milijun tona.)
Slična stvar događa se i u Europi. Britanski Waste and Resources Action Programme (WRAP) ističe da se u Ujedinjenom Kraljevstvu tijekom prosinca baci oko 30 posto više plastične ambalaže nego u ostatku godine. Papir za zamatanje, iako se čini bezazlenim, često ima plastični premaz ili metalizirane čestice zbog čega završava na odlagalištu umjesto u reciklaži. WRAP procjenjuje da Britanci tijekom blagdana potroše oko 365.000 kilometara papira za zamatanje, a velik dio toga nije moguće reciklirati.
Što se ostatka Europe tiče, francuska ekološka agencija ADEME kaže da se u prosincu u francuskim kućanstvima pojavi dvostruko više plastične ambalaže nego u prosjeku ostalih mjeseci. ADEME posebno naglašava da većina potrošača i dalje kupuje novi papir za zamatanje, iako se alternativa u obliku višekratnih vrećica i tekstila polako širi tržištem. Njemačko udruženje za upravljanje otpadom (BDE) upozorava da se tijekom adventa količina jednokratne plastike - naročito ukrasnih vrpci, celofana i plastičnih zaštitnih punila u paketima - penje i do 20 posto iznad prosjeka.
Jedan od razloga zašto brojke rastu jest eksplozija internetske kupovine. Eurostat bilježi da prosinac u EU kontinuirano drži rekord po broju naručenih paketa tijekom godine. S porastom online kupovine raste i količina zaštitne plastike, pogotovo LDPE folija i stiropora. U Kanadi je Waste Reduction Week Canada izračunao da prosinac donosi čak 50 posto više maloprodajnih plastičnih vrećica, jer dio kupaca i dalje ne koristi višekratne platnene torbe.
Kako se sve to razlikuje od ostatka godine?
Kad se blagdani prođu, potrošnja plastike ostaje visoka, ali stabilna. U proljetnim i ljetnim mjesecima ambalažni otpad u pravilu ovisi o turističkoj sezoni, ali ostane daleko ispod prosinačkih količina. WRAP navodi da je tijekom uobičajenih mjeseci odlaganje ambalaže u Ujedinjenom Kraljevstvu približno 30 posto niže nego u prosincu. U Francuskoj, ADEME kaže da kućanstva prosječno proizvode oko 1,2 kg plastičnog otpada mjesečno, dok se u prosincu ta vrijednost diže na gotovo 2 kg. Njemački BDE procjenjuje da se potrošnja plastičnih dekoracija i ukrasne ambalaže u prosincu poveća za oko petinu, ali već u siječnju pada na najniže razine u godini.
Posebno je problematično to što je mnoge ‘blagdanske‘ vrste plastike teško reciklirati. Sjajni omotni papiri često sadrže plastiku, vrpce su uglavnom polipropilen, a ukrasne celofanske vrećice nerijetko su višeslojne, što ih čini gotovo nemogućim za recikliranje u standardnim postrojenjima. Za razliku od toga, obična PET ambalaža (npr. boce) normalno se reciklira kao i u ostatku godine i čini manje opterećenje za sustav.
Zbog svega toga prosinac je mjesec u kojem sustav gospodarenja otpadom radi na rubu maksimalnog kapaciteta. Dok je ostatak godine relativno predvidljiv, kraj prosinca donosi skok koji se teško amortizira. U nekim gradovima, poput Londona, Berlina i Toronta, komunalna poduzeća godišnje objavljuju posebne blagdanske rasporede kako bi se lakše nosila s navalom dodatnog otpada.
Što možemo učiniti da smanjimo plastični otpad?
Unatoč velikom opterećenju, dio problema može se ublažiti jednostavnim odlukama koje ne zahtijevaju veliku prilagodbu. Nekoliko europskih ekoloških organizacija u proteklim godinama objavilo je savjete koji se lako primjenjuju u svakodnevnom životu.
Prvo, zamjena papira za zamatanje: umjesto sjajnih i plastificiranih papira, WRAP preporučuje korištenje običnog smeđeg papira, starijih novina i ostalog papira bez plastike. Mogu se ukrasiti konopcem, grančicama ili jednostavnom naljepnicom, a razlika u otpadu je značajna. ADEME posebno potiče zamatanje u višekratne tekstilne marame po uzoru na japansku tehniku furoshiki, jer takav materijal traje godinama.
Drugo, ponovna upotreba kutija i vrećica. Iako se mnogima čini da će ponovno korištena vrećica izgledati ‘previše korišteno‘, iskustva iz Kanade pokazuju da većina ljudi zapravo uopće neće zamjeriti takvu odluku. Waste Reduction Week Canada navodi da višekratne vrećice i čvršće kutije mogu izdržati i desetak ciklusa darivanja prije nego što se istroše.
Treće, odabir darova bez pretjerane ambalaže. Mnogi mali proizvođači nude poklone bez plastike, a u brojnim europskim gradovima postoje božićni sajmovi koji se trude izbjeći plastičnu ambalažu. ADEME već nekoliko godina vodi kampanju koja potiče kupce da biraju proizvode s manje ambalaže ili one koji su u sustavu povratne ambalaže.
Četvrto, izbjegavanje jednokratnih ukrasa. Plastične kuglice i umjetni snijeg teško se recikliraju i često se raspadaju u mikroplastiku. BDE ističe da se drveni ili metalni ukrasi mogu koristiti desetljećima, dok plastični modeli najčešće traju samo nekoliko sezona prije nego što postanu otpad.
I na kraju, pravilno odvajanje otpada. Iako se čini banalnim, komunalna poduzeća tvrde da upravo tijekom prosinca raste broj pogrešno odloženih materijala. Miješanje plastificiranog papira s reciklabilnim, odlaganje vrpci u papir ili ubacivanje stiropora u pogrešan spremnik često onemogućuje recikliranje cijele kante otpada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....