ŠEF PROPAGANDE

Ovo je ruski kralj lažnih vijesti: Sve je počelo kad je Putinu za rođendan napravio - erotski kalendar

Opisujući Tabaka, njegovi kolege novinari najčešće posežu za epitetima ‘mažor‘ (pripadnik zlatne mladeži) i ‘lijenčina‘

Vladimir Tabak

 Kommersant Photo Agency/Ddp Usa/Profimedia/Kommersant Photo Agency/ddp Usa/profimedia

ANO Dijalog, ruska neprofitna organizacija koju je osnovao Moskovski odjel za informacije i tehnologiju i koja se od srpnja nalazi na EU popisu subjekata odgovornih za širenje propagande, od države dobiva više novca nego vodeći TV kanal u Rusiji. Istraga neovisnih ruskih medija Meduza, Važne priče i Zvono otkrila je da je samo u 2023. godini Dijalog iz proračuna Ministarstva digitalnog razvoja dobio čak devet milijardi rubalja.

Na čelu te propagandne mašine nalazi se Vladimir Tabak, diplomirani novinar i poduzetnik koji u Rusiji redovito sudjeluje na konferencijama na kojima govori o problemima širenja dezinformacija i lažnih vijesti.

Tabak je izvršni direktor Dijaloga od 2021., ali je široj javnosti postao poznat još 2010. kad je objavio erotski kalendar u povodu 58. rođendana Vladimira Putina. Većina Tabakovih kolega iz studentskih dana nemaju najbolje mišljenje o njemu.

‘Mažor‘, ‘lijenčina‘ i ‘ljigavac‘

Opisujući Tabaka, njegovi kolege novinari najčešće posežu za epitetima "mažor" (pripadnik zlatne mladeži) i "lijenčina". Njegova kolegica sa studija, novinarka i aktivistica Nastja Krasilnikova, naziva ga "ljigavcem". "Svih pet godina koliko smo Tabak i ja studirali novinarstvo, bio je vrlo zapažen. Uvijek se elegantno odijevao, ali nije sudjelovao u fakultetskim aktivnostima. Još se sjećam gađenja koje sam osjetila kad je izašao kalendar sa studenticama. Bilo mi je jako čudno što je toliko djevojaka pristalo sudjelovati, ali me nije nimalo začudilo što je to učinio baš Tabak", rekla je Krasilnikova za Zvono.

Njegovi kolege kažu da je Tabak bio tipičan "dečko iz dobre židovske obitelji", koji je tijekom studentskih godina rado izlazio u noćne klubove. "Studentice koje je fotografirao bile su djevojke koje su ga okruživale i koje su bile u njegovu điru - automobili, kokteli i tulumi u klubu Pacha do jutra", prisjeća se Tabakov poznanik iz studentskih dana.

Tabak se hvalio svojim poznanicima da je ideju o erotskom kalendaru prodao Vladislavu Surkovu, koji je tada bio zamjenik šefa predsjedničke administracije, prisjeća se jedan Tabakov kolega s fakulteta, dodajući kako je Tabak često znao reći da je ključ dobre karijere pronaći nekog "velikog čovjeka" i "prilijepiti se" za njega.

Prvi "veliki čovjek" za kojeg se Tabak "prilijepio" bio je Surkov, a potom ga je zamijenio Sergej Kirijenko, prvi zamjenik šefa predsjedničke administracije. Uz pomoć njih dvojice Tabak se uspio popeti do pozicije direktora Dijaloga.

Kako je počela propagandna kampanja

Nekoliko mjeseci nakon početka sveobuhvatne invazije na Ukrajinu Dijalog je održao sastanak na koji je pozvao predstavnike Readovke i Masha, neke od najvećih Telegram kanala u Rusiji.

"Dobili smo zadatak da smislimo kako odgovoriti na news feed. Svi su počeli nabacivati ideje i prijedloge, mozgati... I nekako se pojavila ta ideja - da stvaramo fake vijesti", ispričao je jedan od djelatnika Dijaloga koji je bio prisutan na sastanku.

Tako je počela propagandna kampanja stvaranja lažnih vijesti na Telegram kanalima koji su izravno pod kontrolom Dijaloga.

Konkretno, objavljene su lažne vijesti o tome da ukrajinska vojska prodaje svoje nagrade na platformi eBay, o švicarskim nekretninama predstavnika ukrajinske vlade, masovnoj mobilizaciji žena u Ukrajini i tabletama za povećanje agresije koje konzumiraju ukrajinski vojnici. U stvaranju tih lažnih vijesti o Ukrajini sudjelovalo je najmanje 60 ljudi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 05:16