Pitomi pejzaž, vedar dan, gotovo prazna autocesta i poneki borbeni avioni ležerno parkiran preko dvije trake... to su prizori koje se u srijedu moglo vidjeti u švicarskom kantonu Vaud, na samom zapadu zemlje.
- Da, i onda je svizac čokoladu smotao u omot, rekli bi cinici vadeći omiljenu Milka referencu.
I bili bi u krivu, budući da su se F/A-18 Horneti Zračnih snaga Švicarske tog dana doista nalazili na potezu autoceste A1 između Avenches i Payern, gdje su vježbali slijetanje i uzlijetanje s improviziranih lokacija.
Iako je stoljećima neutralna, Švicarska itekako drži do svoje sigurnosti. To, između ostalog, znači i da Oružane snage pokušavaju predvidjeti razne prijetnje te po mogućnosti izvježbati reakcije svojih postrojbi u određenim, po njih nepovoljnim, scenarijima.
U ovom slučaju, vježbe djelovanja borbenih aviona s autoceste vlada smatra nužnima zbog činjenice da su oni smješteni u "samo" tri zračne baze (Payerne, Meiringen i Emmen), što ih čini ranjivima na potencijalne napade dalekometnim projektilima, piše Reuters. Iskustva rata u Ukrajini, tijekom kojeg su deseci borbeni aviona uništeni ili oštećeni dok su stajali na pistama, pokazuju da je to vrlo realna opasnost.
Kako bi umanjile taj rizik, Oružane snage Švicarske vježbaju kako svoje najvrjednije oružane sustave upotrijebiti i s lokacija koje za to inače nisu namijenjene, pa tako borbeni avioni, eto, polijeću s autocesta. Što zapravo i nije neobično - čitatelji koji prate rat u Ukrajini sjetit će se prizora u kojima ukrajinski vojni piloti svojim MiG-ovima 29, čak i velikim Su-27-icama, polijeću s autocesta. Slične vježbe poput ove u Švicarskoj vidjeli smo nedavno i u Finskoj (također Horneti), a nije im nesklona ni Švedska, čiji su Gripeni osmišljeni tako da i ceste mogu koristiti kao piste.
Zanimljivo je da je vježbu u Švicarskoj prenosila i televizija, a osim aviona, pilota, tehničara i pomoćnih vozila, na autocesti su za svaku slučaj bile i hitne službe. Srećom njihov intervencija nije bila potrebna.
- Sve je prošlo jako dobro, rekao je za Reuters Alain von Bueren, prvi pilot koji je tog dana sletio na autocestu.
Ista agencija navodi i kako je ovo prva takva vježba u Švicarskoj od 1991. godine - razlog za to može se tražiti u činjenici da je invazijom Rusije na Ukrajinu stari kontinent postao nesigurnije mjesto u kojem se treba pripremati i za rat, ali još više u tome da se se u Švicarskoj uskoro održava mirovni summit o Ukrajini. Na njemu Rusije neće biti, odustala je i Kina, ali dolaze predstavnici 80-ak zemalja što predstavlja veliki sigurnosni izazov. Samo je na ukrajinskog predsjednika Zelenskog, prema tvrdnjama Kijeva, više puta planiran atentat.
Napomenimo na kraju i da Zračne snage Švicarske trenutno koriste 25 F/A-18 Horneta (inače omiljenih aviona američke mornarice), a osim njih i dalje koriste i 18 Northrop F-5-ica, sve više raritetnih u zapadnim zrakoplovstvima.
No, već za nekoliko godina, od 2027. do 2030., oba aviona polako će ići u povijest, a Švicarska će u svoje zračne snage uvoditi 36 novih F-35A. Riječ je o američkim borbenim zrakoplovima pete generacije koje se nabavlja u sklopu ugovora potpisanog u rujnu 2022., a koji je težak 6,25 milijardi dolara.