HRVAT U DR KONGU

‘Prespavao sam na tom vulkanu uoči erupcije i odletio zadnjim avionom prije dolaska lave‘

Poznati hrvatski putopisac bio je na opasnom vulkanu u Kongu netom prije erupcije i kaže da ništa nije ukazivalo na to da se div budi
Kristijan Iličić na vulkanu Nyiragongo
 Kristijan Iličić

Vijest o erupciji jednog od najaktivnijih vulkana na svijetu, Nyiragongo u Demokratskoj Republici Kongo, obišla je svijet kao i dramatične fotografije lave koja se slijeva niz planinu. Zbog toga je naređena i hitna evakuacije stanovnika obližnjeg grada Gome pa su tisuće ljudi napustile svoje domove.

Kristijan Iličić

No samo nekoliko sati prije nego se div Nyiragongo probudio, na samom njegovom vrhu bio je naš poznati putopisac Kristijan Iličić. Štoviše, Kristijan je noć prije erupcije proveo na samom vrhu vulkana, a s planine se spustio i ukrcao u avion skoro u posljednji tren, već kad je lava priprijetila samoj zračnoj luci.

Kristijan na vulkanu Nyiragongo
Kristijan Iličić

Kristijan se trenutačno nalazi u Republici Kongu, kamo je odletio iz Demokratske Republike Kongo. Kratko nam se javio na telefon i ispričao svoje iskustvo.

"Trenutno sam u Republici Kongo. Vulkan Nyiragongo se nalazi u DR Kongo, blizu grada Gome, a ja sam nakon erupcije odletio Ethiopian Airlinesom u ovaj drugi Kongo", kaže Kristijan pojašnjavajući da ljudi ponekad brkaju ta dva Konga.

Kristijan na vulkanu Nyiragongo
Kristijan Iličić

Kaže da je došao u DR Kongo kako bi vidio tamošnje planinske gorile u Nacionalnom parku Virunga.

"Dok smo se vozili prema nacionalnom parku, morali smo biti u konvoju s naoružanim rendžerima jer je to jedno od najopasnijih područja na svijetu", priča Kristijan i podsjeća da su na tom mjestu pobunjenici u veljači ove godine ubili talijanskog ambasadora Lucu Attanasija i policajca koji mu je bio u pratnji.

Kristijan s planinskim gorilama
Kristijan Iličić

"To je crvena zona i tamo se već godinama ratuje pa se obavezno mora ići u štićenim konvojima. To nije zezancija i pobunjenici su posvuda. Zaputio sam se ondje vidjeti planinske gorile, doista sam ih i vidio i to je bilo nevjerojatno iskustvo. Nakon dva dana zaputio sam se na vrh vulkana Nyiragongo, koji se nalazi u istom tom Nacionalnom parku Virunga. Popeo sam se na sam krater visok 3500 metara. Tamo sam prenoćio i izbliza gledao taj vulkan koji je najaktivniji i jedan od najopasnijih - barem tako kažu - vulkana na svijetu", kaže Kristijan koji tada nije bio svjestan da ga od erupcije dijeli tek nekoliko sati.

Kristijan s naoružanim rendžerima
Kristijan Iličić

Snimka vulkana koju je Kristijan napravio dronom:

"Taj vulkan na vrhu ima i najveće jezero lave na svijetu koje konstantno ključa i doista izgleda spektakularno, pogotovo po noći. Spavao sam u kućici odmah pored kratera, a ujutro sam popio kavu odmah uz jezero lave. Nakon toga sam se počeo spuštati jer sam imao let za Etiopiju i onda za Kongo. Iako je to bilo svega par sati prije erupcije, ništa nije nagovještavalo da će se vulkan probuditi. Mi smo se spustili s planine i ukrcali u avion doista u zadnji čas", kaže Kristijan.

Čim je stigao na sigurno, Kristijan je putem Facebooka javio da je dobro.

Jutarnja kava na vulkanu:

Vulkan Nyiragongo u Nacionalnom parku Virunga, manje od 20 kilometara sjeverno od Gome i nedaleko od granice s Ruandom, erumpirao je u subotu navečer. Lava je krenula i prema Gomi, koja ima oko 2 milijuna stanovnika, no zaustavila se prije nego što je došla do grada.

Kristijan i vulkan Nyiragongo
Kristijan Iličić

Stanovnici koji su napustili grad i pobjegli u Ruandu, počeli su se vraćati svojim domovima u nedjelju ujutro. Ruandske vlasti olakšale su granične restrikcije kako bi pustili da prođu stanovnici Gome.

Veći dio lave prošao je kroz nacionalni park, rekao je državnom radiju RTNC šef vulkanološkog opservatorija iz Gome, Celestin Mahinda.

Kristijan Iličić

Park je dom najraznovrsnijim biljnim vrstama u Africi te zaštićenim planinskim gorilama.

Vulkan Nyiragongo posljednji put je erumpirao 2002. godine, kad je lava uništila velike dijelove Gome. Oko 250 ljudi je poginulo, a bez domova je ostalo 120.000 ljudi.

Kristijan Iličić

Vulkanolozi su bili zabrinuti da vulkanska aktivnost zabilježena u posljednjih pet godina na Nyiragongu odražava onu u godinama koje su prethodile erupcijama 1977. i 2002.