IZVELI NAPAD

Rusi uništili Institut za fiziku i tehnologiju u Harkivu, unutra se nalazi i mali nuklearni reaktor

Odmah su se pojavile spekulacije o mogućem oslobađanju radioaktivnosti u okoliš...

Uništene ulice Harkiva

Sergey Bobok/AFP

Ruske snage izvele su napad na Institut za fiziku i tehnologiju u Harkivu, objavio je New York Times, pozivajući se na ukrajinske izvore. Kako se u tome institutu nalazi mali nuklearni reaktor koji služi za znanstvena istraživanja i proizvodnju izotopa u medicinske svrhe, odmah su se pojavile spekulacije o mogućem oslobađanju radioaktivnosti u okoliš.

"Uništenje nuklearnog postrojenja i skladišta nuklearnih materijala moglo bi dovesti do ekološke katastrofe velikih razmjera", objavili su ukrajinski izvori.

Bombardirani Harkiv

Sergey Bobok/AFP

Ipak, na Zapadu su oprezni oko takvih tumačenja. Dr. Edwin Lyman, stručnjak za nuklearnu sigurnost iz Unije zabrinutih znanstvenika, ugledne američke nevladine organizacije osnovane još 1969. godine, smatra da je teško procijeniti rizik od ispuštanja radioaktivnih čestica iz nuklearnog postrojenja u okoliš s obzirom na nedostatak detaljnih informacija o ozbiljnosti napada. No, čini se da je taj rizik nizak.

Institut za fiziku i tehnologiju u Harkivu najveći je i najstariji fizikalni institut u Ukrajini. Utemeljen je 1928. godine za istraživanja u nuklearnoj i fizici kondenzirane tvari. Postojeći nuklearni reaktor koji je operativan od 1995. godine je mali i koristi srednje obogaćeni uran (low-enriched uranium) za istraživačke svrhe. Njegovu gradnju financirao je SAD, a zauzvrat se Ukrajina odrekla oko 227 kilograma visoko obogaćenog urana koji se koristi za nuklearno oružje. Prema Međunarodnoj agenciji za atomsku energiju (IAEA), slični reaktori nalaze se u akademskim i istraživačkim institucijama diljem svijeta.

Prizor iz Harkiva

Sergey Bobok/AFP

No, na osnovi izvješća o nuklearnoj sigurnosti u Ukrajini za 2020. godinu može se zaključiti da je reaktor nije radio neprestano, nego s prekidima. Zbog toga je vjerojatno da je na Institutu za fiziku i tehnologiju u Harkovu nakupljeno malo radioaktivnog otpada koji bi mogao prouzročiti katastrofalne štetu za okoliš.

- Moja pretpostavka je da je količina akumuliranog otpada relativno mala u usporedbi s bilo kojim energetskim reaktorom – utvrdio je Edwin Lyman. Međunarodna agencija za atomsku energiju još se nije oglasila oko istraživačkog nuklearnog reaktora u Harkivu.

07. svibanj 2024 15:12