Još prije nekoliko godina odnosi Saudijske Arabije i Katara bili su toliko zategnuti da se u Rijadu ozbiljno razmatrao projekt kopanja velikog kanala kojim bi se katarski poluotok pretvorio u otok. Bio je to gotovo simboličan pokušaj fizičkog razdvajanja dviju država usred duboke diplomatske krize koja je prijetila trajnim prekidom veza. No upravo ta dramatična pozornica današnjem je trenutku dala dodatnu težinu: nakon godina razdora, dvije zaljevske monarhije sada zajednički ulaze u jedan od najambicioznijih infrastrukturnih pothvata u regiji, piše Al Jazeera.
Saudijska Arabija i Katar potpisali su službeni sporazum o izgradnji brze željezničke pruge koja će povezati njihova glavna grada, prvi projekt te vrste između dviju država koje su donedavno bile duboko zavađene.
Muhamed bin Salman Bijeloj kući nudi ulaganja, naftu i suradnju u razvoju AI-ja
Prema priopćenju objavljenom u saudijskim državnim medijima, ‘brza električna putnička željeznica‘ trebala bi povezati međunarodnu zračnu luku kralja Salmana u Rijadu s međunarodnom zračnom lukom Hamad u Dohi, uz postaje u saudijskim gradovima Al-Hofuf i Dammam.
Od Dohe do Rijada za dva sata
Vlakovi će voziti brzinama većim od 300 kilometara na sat, a putovanje između Rijada i Dohe trajat će oko dva sata – tek nešto dulje od današnjeg 90-minutnog izravnog leta. Projekt, čije se dovršenje očekuje za šest godina, trebao bi godišnje prevoziti oko 10 milijuna putnika i otvoriti 30.000 radnih mjesta u obje zemlje.
Sporazum su potpisali saudijski prijestolonasljednik Mohammed bin Salman i katarski emir šeik Tamim bin Hamad Al Thani tijekom njegovog posjeta Rijadu, čime je simbolično potvrđen novi zamah suradnje. Riječ je o jednom od najznačajnijih modernih infrastrukturnih projekata dviju država i još jednom pokazatelju naglog, neočekivanog poboljšanja odnosa posljednjih godina.
Podsjetimo, Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Bahrein i Egipat prekinuli su sve diplomatske i prometne veze s Katarom u lipnju 2017., optužujući Dohu za potporu organizacijama poput Muslimanskog bratstva te za približavanje Iranu, glavnom suparniku Rijada, optužbe koje je Katar oštro odbacivao. Odnosi su normalizirani tek u siječnju 2021. na summitu u saudijskom AlUli, što je otvorilo put postupnom približavanju.
Već iste godine bin Salman je, prvi put nakon zbližavanja, posjetio Dohu, a od tada se čelnici dviju monarhija redovito sastaju i sve čvršće surađuju, uključujući zajedničke pozive na prekid vatre u izraelskom, više od dvije godine dugom, ratu protiv Palestinaca u Gazi.
Rijad je, osim toga, stao uz Katar nakon izraelskog napada u rujnu, prvog poznatog napada na katarski teritorij, u kojem je pogođen kompleks katarske vlade u kojem su se nalazili čelnici Hamasa okupljeni na razgovorima o prijedlogu primirja koji je iznio američki predsjednik Donald Trump. U tim je napadima poginulo najmanje šest osoba, a četvero ih je ranjeno.
S obzirom na povijest dubokog nepovjerenja, današnji projekt brze pruge, koji doslovno i metaforički povezuje dvije prijestolnice, predstavlja jedan od najjasnijih dokaza koliko su se odnosi promijenili.
Od prijetnji kopanjem kanala do zajedničke izgradnje željezničke mreže, Rijad i Doha u manje od desetljeća prošli su put od gotovo potpunog prekida veza do partnerstva koje bi moglo mijenjati kartu regije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....