‘ŽELIMO LI TO?‘

Talijanski vojni div mogao bi završiti u stranim rukama, u Rimu sve veća nelagoda, spominju se ozbiljne posljedice...

Prodaja IDV-a prijeti strateškoj neovisnosti Italije i slabi njezin položaj u Europskoj uniji i NATO savezu.

Vojno vozilo Iveco Manticore, prototip

 Rob Engelaar/afp/profimedia/Rob Engelaar/afp/profimedia
Prodaja IDV-a prijeti strateškoj neovisnosti Italije i slabi njezin položaj u Europskoj uniji i NATO savezu.

Najveći talijanski proizvođač vojnih vozila, Iveco Defence Vehicles (IDV), mogao bi do kraja godine promijeniti vlasnika. Više izvora potvrdilo je da su u tijeku pripreme za izdvajanje IDV-a iz matične kompanije Iveco, čime se otvara prostor za njegovu prodaju, potencijalno i inozemnim kupcima.

Talijanska vlada, iako zabrinuta za nacionalnu sigurnost i strateške interese, možda neće imati dovoljno pravnih instrumenata da spriječi odlazak tvrtke u strane ruke.

IDV je ključni dobavljač borbenih vozila za talijanske oružane snage, a vlasnik mu je grupacija Exor, pod kontrolom obitelji Agnelli, koja je ujedno i najveći dioničar automobilskog diva Stellantisa. Prema riječima glasnogovornika Iveco Grupe, izdvajanje IDV-a započet će do kraja godine, a u međuvremenu će se razmatrati ponude zainteresiranih kupaca.

Više ponuda

Financijska direktorica Iveco Grupe, Anna Tanganelli, potvrdila je da je tvrtka već primila više preliminarnih ponuda od strateških aktera. Među njima je i talijanski obrambeni div Leonardo, koji je 8. svibnja potvrdio zajedničku ponudu s njemačkim Rheinmetallom.

Leonardo i Rheinmetall već surađuju na velikom projektu opremanja talijanske vojske s više od tisuću borbenih vozila i 132 tenka, a IDV je uključen u 12–15 % poslova unutar tog programa, procijenjenog na čak 23 milijarde eura. Osim toga, Leonardo i IDV godinama surađuju kroz zajedničku tvrtku CIO, koja proizvodi oklopna vozila VBM i tenkove Centauro.

Unatoč dugogodišnjoj povezanosti, Leonardo prošle godine nije uspio preuzeti IDV, iako je ponudio 750 milijuna eura. Prema informacijama iz industrijskih krugova, ponuda je odbijena jer nije dosegnula traženih milijardu eura, doznaje Defence News.

PROČITAJTE VIŠE Hrvatska želi nabaviti dva najmoćnija ratna broda u svojoj povijesti

Osim Leonarda, u igri su i brojni drugi potencijalni kupci. Prema pisanju španjolskih medija, tvrtka Indra spremna je ponuditi milijardu eura, dok su interes iskazali i francusko-njemački konzorcij KNDS, američki investicijski fondovi te britanski BAE Systems, koji je nedavno objavio partnerstvo s IDV-om na ponudi vozila BvS10 za talijansku vojsku.

Iako interes stranih aktera raste, u Italiji raste i zabrinutost da bi prodaja IDV-a izvan zemlje mogla ugroziti stratešku neovisnost talijanske obrambene industrije. Kao moguće rješenje spominje se primjena tzv. Golden Power zakona, mehanizma kojim talijanska vlada može nadzirati i blokirati prodaju strateških tvrtki. No, prema mišljenju pravnih stručnjaka, njegova primjena u ovom slučaju nije zajamčena.

„Zakon se primjenjivao za postavljanje uvjeta ili sprječavanje preuzimanja od strane geopolitički osjetljivih kupaca, poput kineskih kompanija, ali nikada za isključivanje određenih ponuditelja unutar otvorenog procesa prodaje“, rekao je stručnjak upoznat s pravnim okvirom, dodajući: „Ako bi se, primjerice, blokirala ponuda Indre, koja dolazi iz zemlje članice EU, to bi moglo izazvati pravne kontroverze i optužbe za narušavanje tržišnog natjecanja.“

Ozbiljne posljedice za Italiju

Prodaja Iveco Defence Vehiclesa mogla bi imati ozbiljne posljedice za Italiju, ne samo u ekonomskom i sigurnosnom smislu, već i u političkom. Ako ključna obrambena tvrtka prijeđe u strane ruke, Italija riskira gubitak kontrole nad proizvodnjom vojne opreme, ali i slabljenje svoje političke pozicije unutar Europske unije i NATO-a.

Zemlje koje imaju snažnu domaću obrambenu industriju imaju i veću težinu u pregovorima i donošenju odluka. Dugoročno, Italija bi mogla postati više ovisna o stranim partnerima, izgubiti dio svog utjecaja u zajedničkim europskim projektima i oslabiti svoju sposobnost da samostalno odgovori na sigurnosne izazove. Iako bi prodaja mogla donijeti kratkoročnu dobit, postavlja se pitanje isplati li se to ako dugoročno šteti interesima države.

PROČITAJTE VIŠE Ovo je F-47, borbeni avion za koji Amerikanci kažu da će biti ‘najmoćniji ikad

Talijanska vojska (Esercito Italiano) ubraja se među najorganiziranije i tehnološki najnaprednije oružane snage u Europi. Sa oko 100.000 aktivnih pripadnika i snažnim zračnim, kopnenim i pomorskim kapacitetima, Italija ima važnu ulogu unutar NATO-a i Europske unije. Sudjeluje u brojnim međunarodnim misijama, od Balkana do Bliskog istoka i Afrike, gdje se ističe kao pouzdan i stabilan partner. Iako nije među globalnim vojnim velesilama poput SAD-a ili Kine, Italija u europskom kontekstu ima srednje jaku, ali strateški važnu vojsku, uz razvijenu obrambenu industriju (Leonardo, Fincantieri, IDV) koja joj daje dodatnu političku i sigurnosnu težinu.

Njezina sposobnost da samostalno razvija i proizvodi ključne sustave svrstava je među zemlje koje imaju stvarni utjecaj na sigurnosnu arhitekturu Europe. Upravo zato je potencijalna prodaja Iveco Defence Vehiclesa stranim kupcima razlog za zabrinutost. Gubitak kontrole nad ovako važnom tvrtkom ne bi značio samo ekonomski udarac, već i slabljenje talijanske sposobnosti da samostalno oblikuje svoju obrambenu politiku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 14:19