Najava američkog predsjednika Donalda Trumpa o novoj klasi bojnih brodova koja bi nosila njegovo ime - "klasa Trump" - baca posve novo svjetlo na američki program razvoja i izgradnje ratnih brodova, koji je posljednjih godina kasnio u isporukama novih ratnih brodova na vrijeme i u okviru budžeta, što je Trump posebno istaknuo u govoru u Mar-a-Lagu u ponedjeljak.
"Proizvodimo najbolju opremu na svijetu, daleko najbolju, nitko joj nije ni blizu. Ali ne proizvodimo je dovoljno brzo", ustvrdio je Trump, najavljujući da će se uskoro sastati s vodećim američkim vojnoindustrijskim proizvođačima kako bi povećao proizvodnju novih bojnih brodova i drugih oružanih programa.
Ipak, kako u svojoj analizi piše CNN, barem po pitanju planova za bojne brodove, američka mornarica izgleda kao da bi "plovila uzvodno", s obzirom na samu izgradnju brodova i neke oružane sustave za koje se govori da bi se trebali naći na njima. CNN u analizi stoga navodi nekoliko ključnih momenata koji predstavljaju posebno velik izazov razvoju i izgradnji brodova o kojima je govorio Trump.
Vizija
U informativnom mornaričkom biltenu objavljenom u ponedjeljak navodi se da će klasa Trump – okosnica šire "Zlatne flote" – biti "najsmrtonosniji ratni brod ikada izgrađen". S duljinom do otprilike 268 metara i istisninom od 30.000 do 40.000 tona, ovi bi brodovi bili najveći površinski borbeni brodovi koje je američka mornarica izgradila od Drugog svjetskog rata. Ti raniji golemi bojni brodovi iz razdoblja Drugog svjetskog rata, poput slavnog USS Missouri, na kojem je Japan potpisao kapitulaciju 1945. godine, bili su dugački oko 270 metara s istisninom od oko 58.000 tona. Trenutačno najveći površinski borbeni brodovi u američkoj floti su razarači klase Zumwalt, s istisninom od 15.000 tona.
Novi brodovi trebali bi raspolagati "najsnažnijom destruktivnom vatrenom moći ikad viđenom na površinskom brodu, s mogućnošću da pogode protivnika na 80 puta većoj udaljenosti od prethodne klase", kako se navodi na internetskoj stranici američke mornarice posvećenoj brodovlju.
Ti bojni brodovi, kako je zamišljeno, bit će naoružani novim krstarećim raketama sposobnima nositi nuklearno oružje, koje bi se lansirale iz 12 lansera na brodu. Te bi rakete bile hipersonične - više od pet puta brže od zvuka - i sposobne za izvođenje manevara kako bi zbunile i izbjegle neprijateljsku obranu. Brodovi klase Trump također bi raspolagali sa 128 vertikalnih lansera koji bi se mogli koristiti za ispaljivanje daleko sporijih krstarećih raketa Tomahawk, protubrodskih raketa ili protuzračnih raketa-presretača.
Ostalo naoružanje uključivalo bi elektromagnetski top, konvencionalne topove, niz lasera i manjih oružja. Sveukupno gledajući, planirani brodovi trebali bi biti stotinu puta moćniji od bojnih brodova iz doba Drugog svjetskog rata, rekao je Trump.
Problem izgradnje
Predsjednička administracija nije otkrila vremenski okvir za fazu dizajna - u kojoj će Trump, kako je rekao, osobno sudjelovati - niti za izgradnju prva dva broda. Projekt bi vodila brodogradilišna baza mornarice koja je posljednjih godina imala problema s isporukama, a mornarički tajnik John Phelan rekao je ranije ove godine da je ta baza u kaosu. "Svi naši programi su u kaosu", rekao je na saslušanju u Zastupničkom domu Kongresa u lipnju. "Mislim da je naš najbolji [brod] kasnio šest mjeseci i koštao 57 posto iznad budžeta... I to je najbolji", dodao je.
Phelan je prošlog mjeseca ukinuo program fregata klase Constellation, koji je kasnio oko tri godine i od kojeg se očekivalo da će iznjedriti znatno manje složene ratne brodove od novih bojnih brodova koje Trump sada predlaže.
Što se tiče velikih i složenih brodova, najnoviji nosač zrakoplova američke mornarice, USS John F. Kennedy, kasni otprilike dvije godine u odnosu na planirani datum isporuke, koji je bio u srpnju ove godine. To se kašnjenje pripisivalo novim sustavima dizala za slijetanje i oružje, koja mornarica još uvijek pokušava certificirati.
No, postavlja se i pitanje tko će graditi te nove bojne brodove. Američka brodogradilišta već su opterećena trenutačnim poslovima izgradnje, održavanja i remonta. "Više nemamo brodograđevnu i pomorsku industrijsku infrastrukturu da to učinimo brzo", objašnjava analitičar Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice. Brodovi veličine klase Trump zahtijevali bi isti prostor u brodogradilištu kao veliki amfibijski i logistički brodovi koje mornarica također treba, pa bi zatvorena brodogradilišta trebala biti ponovno aktivirana ili bi se morala izgraditi nova, kaže Schuster.
A tu je i problem radne snage. "Bila bi potrebna regrutacija na nacionalnoj razini i program obuke za radnike u brodogradilištima te za električne, informacijske i senzorske sustave, kako bi se podržao ovaj program", ističe Schuster. Phelan je nedavno ukazao na poteškoće u regrutiranju radne snage, osobito kada je riječ o plaćama. "Ako radnici mogu zarađivati isto u Amazonovu skladištu ili u trgovini, manje je vjerojatno da će odabrati teške, iscrpljujuće poslove u mornaričkom brodogradilištu", upozorio je on prošlog mjeseca na obrambenoj konferenciji u Indiani.
Alessio Patalano, specijaliziran za pitanja rata i strategije na King’s Collegeu u Londonu, ističe da Washington raspolaže tehničkim znanjem za izradu ovih brodova, ali mora prevladati problem brodogradilišta. "Pitanje jest... ima li SAD dovoljno kapaciteta u brodogradilištima i radne snage da zamišljenu zlatnu flotu transformira u nešto što doista plovi", rekao je on.
Također, kako navodi CNN, tu je i pitanje troškova. Trump je u ponedjeljak rekao da će novi bojni brodovi na kraju zamijeniti razarače klase Arleigh Burke, koji čine okosnicu američke površinske flote. Ti razarači koštaju oko 2 milijarde dolara po brodu, dok bi brod klase Trump imao cijenu do 15 milijardi dolara, prema pisanju neprofitne i neovisne publikacije Pomorskog instituta USNI News u ponedjeljak.
Problem kašnjenja i razvoja elektromagnetskog topa
Schuster je istaknuo problematične negativne rekorde mornarice u dovršavanju ambicioznih brodograđevnih programa. Jedan primjer su razarači klase Zumwalt, program koji je započeo 90-ih. Plan za izgradnju 32 visokotehnološka, nevidljiva (stealth) broda na kraju je smanjen na tri, a posljednji brod klase, USS Lyndon B. Johnson, još uvijek čeka na odobrenje za rad i sada se očekuje tek 2027. godine. Primjer je i fregata klase Constellation, čija je proizvodnja smanjena s 20 na samo 2 broda.
Schuster ističe da su čak i nedavni brodograđevni programi koji su postigli planirani broj brodova uvelike kasnili, posebice program Littoral Combat Ships. Taj program, koji je iznjedrio više od 30 plovila, doživio je da su neki brodovi povučeni iz službe nakon samo pet godina zbog problema s pouzdanošću i nedostatkom jasno definirane misije.
Također, najmanje jedno od oružja planiranih za klasu Trump - elektromagnetski top - morat će biti izvučeno "iz kante za smeće", odnosno morat će se ponovno pokrenuti proces intenzivnog razvoja ako ga se planira koristiti na novom bojnom brodu. Mornarica je, naime, ukinula svoj program elektromagnetskog topa 2021. godine, kada su se tehnički izazovi pokazali previše teškima za prevladavanje.
Tehnologija elektromagnetskog topa koristi elektromagnetsku energiju za ispaljivanje projektila brzinama mnogo većim od trenutačnih oružanih sustava, ali zahtijeva goleme količine energije, a većina programa u svijetu, kako ističe CNN, do sada je ostvarila vrlo mali napredak u smjeru komercijalno održivog i pouzdanog oružja.
Schuster navodi da Trumpova administracija također mora izvršiti određene promjene u upravljanju ako želi da klasa Trump bude uspješna. "Ovaj će projekt voditi NAVSEA (Zapovjedništvo mornaričkih pomorskih sustava), organizacija i osoblje koji su uprskali svaki program površinskih ratnih brodova u ovom stoljeću", rekao je on. "Vjerujem da Trump mora provesti pospremanje u toj organizaciji ako želi da bilo koji brodograđevni program uspije."
Patalano ističe još jedan problem unutar mornarice - popunjavanje posada na novim velikim brodovima, za koje se očekuje da će ih opsluživati od 650 do 850 mornara. "Američka mornarica nije poznata po tome da prednjači u automatizaciji i inovativnim rješenjima u pogledu upravljanja manjim brojem posade", kaže on. To će, dodaje, zahtijevati "kulturalnu promjenu – s obzirom na druge nove klase koje se grade - ne beznačajnih razmjera."
Problem nosača i kako odgovoriti na izazov Kine
Ako mornarica uspije na kraju porinuti flotu bojnih brodova klase Trump u more i odvesti ih na pučinu, još uvijek postoji pitanje hoće li oni biti prikladni za zadatke koji ih očekuju. To je pitanje koje se postavlja i za trenutačne dragulje američke flote - nosače zrakoplova. Pitanje je mogu li ti masivni brodovi - dugački oko 335 metara, što je dužina triju nogometnih igrališta - preživjeti sukob s ravnopravnim protivnikom poput Kine.
Narodna oslobodilačka vojska (PLA) hvali se balističkom raketom srednjeg dometa DF-26, nadimka "ubojica nosača zrakoplova" jer je dizajnirana da uništi američke nosače na velikim udaljenostima od kineskog kopna, daleko prije nego što američki zrakoplovi mogu uzletjeti u napad na kineske ciljeve.
Neki analitičari navode da bi Washington trebao fokus staviti na velik broj malih brodova, sposobnih nositi nekoliko raketa ili dronova, i raspoređivati ih po velikom području, što bi poništilo prednost Pekinga u broju raketa jer bi bilo previše ciljeva za obranu.
Faktografija Ministarstva obrane iz 2023. bilježi kako Washington čini svoje snage u Pacifiku "mobilnijima, raspodijeljenijima, otpornijima i smrtonosnijima" kako bi odvraćao protivnike i umirio saveznike. A, kao i kod nosača zrakoplova, veliki bojni brodovi mogli bi značiti previše vatrene moći na jednoj platformi, kažu kritičari. "Prednosti malih bojnih brodova i bespilotnih sustava su u tome što se količina može povećati po relativno niskoj cijeni, a izvedivost se može povećati raspodjelom rizika preko više platformi", objašnjava Yu Jihoon, istraživač u Korejskom institutu za obrambene analize i bivši južnokorejski podmornički časnik.
Satelitske snimke iz Daliana definitivno su potvrdile: Kina gradi nosač aviona s nuklearnim pogonom
Drugi stručnjaci upozoravaju i na to da veliki brodovi nisu ranjivi samo na rakete. Pitanje je i kako će se nositi s dronovima, jeftinim bespilotnim platformama u zraku, na moru i ispod morske površine, za koje je Ukrajina tijekom rata s Rusijom pokazala da mogu u najmanju ruku onesposobiti, ako ne i potopiti, površinske brodove i podmornice.
Kina je pokazala niz podvodnih pomorskih dronova na vojnoj paradi u Pekingu u rujnu, u prisutnosti predsjednika Xi Jinpinga, ruskog čelnika Vladimira Putina i sjevernokorejskog diktatora Kim Jong-una. Analitičar H. I. Sutton ovog je mjeseca na stranici Naval News napisao da se veliki kineski dronovi mogu koristiti za postavljanje mina koje bi mogle blokirati američke pomorske luke u Pacifiku. Ako predloženi američki bojni brodovi neće moći isploviti na pučinu, neće moći ni iskoristiti svoju ofenzivnu vatrenu moć.
Promjena odnekud mora krenuti
U svakom slučaju, radi se o dugačkom popisu izazova za predloženi program bojnih brodova klase Trump, no analitičari ipak ističu da sposobnosti Washingtona ne treba otpisati. Uostalom, kako je i Trump podsjetio u ponedjeljak, radi se o zemlji koja je tijekom Drugog svjetskog rata povećala vojnu proizvodnju u mjeri da je gradila nekoliko brodova u jednom danu.
Schuster, pak, podsjeća i na noviji primjer iz 60-ih. "Mislim da Trump pokušava postići pomorski ekvivalent JFK-ovog poziva na razvoj svemirskog programa. Sjetite se, činilo se da su Sovjeti ispred nas kad je svemir u pitanju, izravna prijetnja našoj nacionalnoj sigurnosti", prije nego što je Washington pokrenuo Apollo program, koji je doveo do toga da Amerikanac kroči na Mjesec 20. srpnja 1969.
No, Schuster također smatra da SAD ovaj put ne može sve učiniti samostalno. Potrebni su mu saveznici u poslu, što je problem kojim je teško upravljati zbog zakona koji trenutačno reguliraju američku brodogradnju.
"PLAN (kineska Narodna oslobodilačka mornarica) približava se sposobnosti da izazove naš pristup Zapadnom Pacifiku, izravna i jasna prijetnja našoj nacionalnoj sigurnosti. Budući da također predstavlja prijetnju Japanu i Južnoj Koreji, uključivanje njihove pomoći kako bi se taj izazov savladao nužno je rješenje", kaže Schuster.
Taj saveznički angažman još je u ranoj fazi, ali sjeme je posijano - Trump je u ponedjeljak pohvalio južnokorejsku kompaniju Hanwha Ocean, koja ulaže milijarde u brodogradilište Philly Shipyard, koje bi moglo graditi buduće brodove američke mornarice, zaključuje CNN.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....