FATALNA NESREĆA

U blizini Cipra poginulo pet elitnih američkih specijalaca, pripadnika ‘Noćnih uhoda‘

Svih pet poginulih američkih vojnika bili pripadnici 160. zrakoplovne pukovnije za specijalne operacije, poznatije kao ‘Noćni uhode‘

Pripadnici 160. zrakoplovne pukovnije za specijalne operacije

 Apfootage/Alamy/Alamy/Profimedia/Apfootage/alamy/alamy/profimedia

Pet pripadnika američkih specijalnih snaga poginulo je tijekom izvođenja vježbi u blizini jugoistočne obale Cipra. Europsko zapovjedništvo Sjedinjenih Američkih Država (USEUCOM) u priopćenju je pojasnilo da je do nesreće došlo u petak navečer tijekom rutinske zračne operacije punjenja vojnog zrakoplova gorivom. The New York Times i The Washington Post neslužbeno saznaju kako su svih pet poginulih američkih vojnika bili pripadnici 160. zrakoplovne pukovnije za specijalne operacije, poznatije kao "Noćni uhode".

Njihov moto "Smrt čeka u mraku" i "Noćni uhode ne odustaju!" govori sve što se o njima treba znati. To su noćni lovci koji djeluju nakon što sunce zađe iza horizonta, koristeći okrilje sumraka i držeći se nisko pri tlu kako bi izbjegli otkrivanje. Poznati kao "Noćni uhode" zbog svojih vještina letenja s opremom za noćno gledanje i infracrvenim uređajima, piloti ove elitne postrojbe briljiraju u navigaciji kroz neprijateljski teritorij i loše vrijeme, a specijalizirani su, između ostalog, za prijevoz specijalaca u neka od najopasnijih mjesta na svijetu. Mnogi piloti ove pukovnije imaju više sati letačkog iskustva s naočalama za noćno gledanje nego što piloti komercijalnih zračnih prijevoznika imaju ukupno sati leta. Od terorističkog napada na Svjetski trgovinski centar 2001. godine jedinice "Noćnih uhoda" su aktivno angažirane u borbenim akcijama diljem svijeta i sudjeluju u supertajnim misijama od pustinja Bliskog istoka do džungli tropske Azije. Zbog prirode svojih misija "Noćni uhode" se oslanjaju na svoje helikoptere kako bi dobro funkcionirali, čak i u ekstremnim uvjetima. Upravljaju najnaprednijim vojnim zrakoplovima na svijetu, uključujući helikoptere MH-60M Black Hawk, MH-47 Chinook i MH-6M Little Bird.

Osnivanje "Noćnih uhoda" izravna je posljedica neuspjelog pokušaja spašavanja talaca u Iranu u travnju 1980. godine. Tad se pokazalo da postoji potreba za zračnim snagama specijaliziranim za noćne operacije. Nakon debakla operacije "Orlova kandža" formirana je zrakoplovna jedinica 101. zračno-desantne divizije, nazvana Task Force 160, koja je počela opsežnu i intenzivnu obuku noćnog letenja. U listopadu 1981. postrojba je službeno priznata kao 160. zrakoplovni bataljun. Neke od najznačajnijih borbenih akcija "Noćnih uhoda" uključuju specijalnu operaciju 1987. za zaštitu naftnih tankera od iranskog napada u Perzijskom zaljevu korištenjem infracrvenih uređaja, operaciju 1988. za vraćanje jurišnog helikoptera iz Čada, akciju oslobođenja Paname od Manuela Noriege 1989. te operaciju izvedenu 1994. kako bi se spriječio potencijalni vojni udar na Haitiju. Otkako su 1990. godine "Noćni uhode" službeno postali zračno-desantna pukovnija za specijalne operacije, postrojba je narasla i razvila se u elitne snage vojnog zrakoplovstva s četiri jurišne bojne, bojnom za obuku i dvije satnije za bespilotne letjelice, koje pružaju napredne izviđačke i obavještajne sposobnosti kako bi se snagama za specijalne operacije na zemlji omogućilo gađanje ciljeva s velikih udaljenosti.

"Noćni uhode" prvi su put raspoređeni kao podrška ratu protiv terorizma u listopadu 2001. za operaciju "Enduring Freedom - Afghanistan", a 2003. su sudjelovali i u operaciji "Iraqi Freedom".

Otkad je počeo rat između Izraela i Hamasa, Pentagon je rasporedio dvije udarne skupine nosača zrakoplova, od kojih svaka broji oko 7500 vojnika. Na Cipru su raspoređeni timovi specijalaca iz Združenog zapovjedništva za specijalne operacije, uključujući pripadnike specijalnih postrojbi Delta i SEAL, koji su raspoređeni u slučaju da je potrebna evakuacija američkih građana iz regije. Specijalci su također obučeni za operacije spašavanja talaca. Desetak američkih talaca zarobljeno je kada je Hamas napao Izrael 7. listopada.

Zasad nije jasno kako je točno došlo do nesreće u kojoj se helikopter MH-60 srušio u Sredozemno more u petak navečer, ali američkoj vojsci se povremeno događaju nesreće koje uključuju punjenje goriva. Postupak zahtijeva spajanje cijevi koja se proteže od prednjeg dijela helikoptera do leteće cisterne. Američka vojska je ove godine pretrpjela nekoliko helikopterskih nesreća. U ožujku je devet pripadnika američke vojske poginulo nakon što su se dva helikoptera Black Hawk srušila u južnom Kentuckyju tijekom rutinske obuke. Nekoliko tjedana poslije dva jurišna helikoptera Apache sudarila su se na Aljasci, pri čemu su poginula tri vojnika. Fatalne nesreće potaknule su američku vojsku da prizemlji sve zrakoplovne jedinice, osim onih koje izvode kritične misije, dok ne završe sigurnosnu obuku.

Cipar i Grčka povijesno su bili više proarapski nego proizraelski nastrojeni. Do promjene je došlo u posljednjih nekoliko godina zbog zategnutih odnosa između Izraela i Turske te otkrića rezervi plina u blizini izraelske obale, nakon čega je došlo do snažnijih veza i energetskog saveza između Cipra, Grčke i Izraela. Ciparski predsjednik Nikos Christodoulides i grčki premijer Kyriakos Mitsotakis brzo su osudili napade Hamasa i javno podržali pravo Izraela na samoobranu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 14:20