PROJEKT ELEFANT

‘Uključio se i Schröder‘: Priča o tajnoj operaciji protiv bosanske firme koju je skovao vrh VW-a

Nijemci traže zviždača koji je javnosti otkrio supertajni projekt. Procurilo je 50 sati snimaka
Glavni izvršni direktor koncerna Volkswagen Herbert Diess na sajmu u Frankfurtu 2019. (na glavnoj fotografiji); bivši kancelar Gerhard Schröder ima prijateljske odnose s Putinom (gore lijevo)
 Profimedia

“Uključio se i Gerhard Schröder”, rekao je projekt menadžer. A bivši se njemački socijaldemokratski kancelar (1998. - 2005.) ne uključuje u poslove ako oni nisu izuzetno važni. Jer, riječ je o čovjeku koji sjedi u vrhu ruskih energetskih kompanija. Bliski prijatelj Vladimira Putina.

Riječ je o novom skandalu najvećeg svjetskog proizvođača automobila, Volkswagenu (VW), tvrtki na koju bi se mogla primijeniti negdašnja parola: što je dobro za VW, dobro je i za Njemačku. BusinessInsider.de je objavio da je u posjedu snimke 50 sati razgovora vrha tvrtke o osjetljivoj temi: kako onemogućiti tvrtku Prevent da preuzme tvrtku Grammer.

Prijetnja

O veličini i važnosti tvrtke Prevent govori sljedeći podatak: svaki četvrti automobil u Europi ima neki dio proizveden u Preventovim tvornicama. Osim presvlaka, to može biti i mjenjačka kutija. Grammer pak proizvodi naslone za glavu i središnje konzole. VW, ali i Daimler i BMW su zaključili da bi im Prevent nakon pripojenja Grammera mogao uvjetovati pravila igre. I nije taj strah bez osnove. Prevent je 2016. godine prekinuo dostavu presvlaka i dijelova za mjenjačku kutiju pa je VW morao prekinuti proizvodnju Golfa i Passata. Sve je bila posljedica odluke uprave VW-a da, nakon što je u javnost izbio skandal s varanjem u mjerenju štetnih tvari u ispušnim plinovima, dio gubitaka prebaci na svoje kooperante. No, Prevent se nije dao preplašiti nego je prekinuo isporuku dijelova koje VW nije dovoljno brzo mogao pronaći drugdje na tržištu. I Prevent je pobijedio, ali u Wolfsburgu, sjedištu VW-a, nisu bili spremni mirno prijeći preko toga da ih neka tamo “bosanska” tvrtka može tako lako ucjenjivati.

Ovo je dio koji je bio do sada poznat. A BusinessInsider.de je sada objavio da je VW-u još 12. lipnja 2013. izradio “strategiju izlaza Preventa”. Dobavljač autodijelova je trebao biti osujećen, a projekt je nosio naziv “Elefant”. Prema tadašnjim kalkulacijama Volkswagena, isključivanje Preventa je moglo biti završeno do 2020. godine jer se dobavljači ne mogu tako lako zamijeniti zbog dugoročnog planiranja u proizvodnji automobila. No, njihovi razgovori, vođeni 2017. i 2018. godine, sada su izašli u javnost. U VW-u su u šoku, prenosi Deutsche Welle (DW). Koji potvrđuje da je u VW-u krenula potraga za zviždačem. Iz Preventa su za DW rekli kako oni nemaju nikakvih informacija o snimkama.

Dionice

U VW-u se alarm upalio kad je Prevent kupio 20 posto dionica Grammera. U jednom internom dokumentu VW-a, čiji je faksimil BusinessInsider.de objavio, stoji da bi u priču trebalo uključiti jednog “VW-u prijateljski naklonjenog dioničara Grammera” te uz njegovu pomoć povećanjem kapitala ograničiti Preventov utjecaj. “To je trenutno u raspravi između nas, Daimlera i BMW-a. I jednog financijskog investitora koji bi to napravio za nas. Već sam jučer imao prvi nacrt kako bi to izgledalo”, tvrdi jedan menadžer u audiozapisima. VW sada tvrdi da nije postojala usklađena suradnja s drugim proizvođačima automobila. Koji šute. Dionice u Grammeru na kraju je kupilo kinesko poduzeće Ningbo Jifeng, a VW je bio treći po veličini kupac. Jedna menadžerica predlaže da Gerhard Schröder iskoristi svoju bliskost s Putinom kako bi Preventu zaustavili dotok novca u Rusiji. Schröder ne odgovara.

Tužbe

Specijalna jedinica zatim diskutira kako spriječiti Prevent da sudjeluje u novim projektima. Skovan je plan da ga isključe iz natječaja za autopresvlake za novi Golf 8. Menadžer pita: “Kako modificirati liste dobavljača da izbacimo Prevent?” I tu nastaje problem: Prevent proizvodi po najnižim cijenama, najpovoljniji je dobavljač. “Moralo bi se odlučiti da se ne ide po ‘best-bid’ (najbolja ponuda) principu”, tvrdi sudionik razgovora. Jer skinuti Prevent s liste dobavljača bilo bi “vrlo sumnjivo”. Ali, našli su rješenje i Prevent nije dobio posao na Golfu 8. VW na upit potvrđuje da se diskutiralo o tome “kako se nositi s novim ponudama Preventa”.Navodno je potpuno uobičajeno da, osim cijene, u ocjenu ulaze i kvaliteta i posebno jamstvo isporuke.

Posebno je interesantan sljedeći dio: “Znamo da Prevent zna sve što radimo. Čak i kod tema, gdje je samo šačica ljudi bila upućena, oni su unatoč tome sve znali. Možda je ispod stola nešto zalijepljeno”.

Suradnja s Preventom je završena nakon što je VW u ožujku 2018. godine raskinuo sve ugovore s grupacijom. Rezultat toga su bile bezbrojne međusobne optužbe.

13 tisuća radnika širom svijeta

Prevent je tvrtka iz Bosne i Hercegovine koju kontrolira obitelj Hastor. Na svojoj mrežnoj stranici Prevent navodi da je “sve je počelo od zaštitne odjeće”, a 1997. godine proizvedena je prva presvlaka za automobilska sjedala.

Poveznica između Preventa i VW-a je Nijaz Hastor koji je radio je kao menadžer u Tvornici automobila Sarajevo (TAS) koja je izrađivala poznati Golf. Hastor prije rata odlazi u Njemačku i radi u VW-ovoj tvornici u Wolfsburgu.

U BiH se vraća 1995. godine i osniva ASA grupaciju, koja je do 2013. bila uvoznik VW-ova koncerna. Okrenuo se proizvodnji i danas u 15 pogona u BiH radi više od 6000 ljudi, a globalno 13.000.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 17:45