OVO UZIMA MAHA

Usamljeni ljudi navlače se na opasni trend s TikToka i tamo ostavljaju svu ušteđevinu

Business Insider pričao je s 15 korisnika i influencera na ovoj mreži za koju sve više stručnjaka upozorava da izaziva ovisnost sličnu kockanju

Ilustracija, žena za kompjutorom

 Prathan Chorruangsak/Alamy/Alamy/Profimedia/Prathan Chorruangsak/alamy/alamy/profimedia

Za 54-godišnju Cindi White najbolje bi bilo da nikada nije niti otkrila društvene mreže, ali jest, i to ju je u konačnici koštalo nasljedstva nakon što se navukla na TikTok na kojemu je potrošila desetine tisuća dolara.

Profitirali su influenceri koje je bogato darivala u takozvanim TikTok bitkama - natjecanju uživo u kojemu pobjeđuje onaj influencer kojeg su gledatelji darivali s najviše virtualnih poklona, a stvar se za Cindi pokazala toliko ovisničkom da je na kraju dane i noći provodila na ovoj mreži, sklapajući lažna prijateljstva s osobama kojima je zapravo samo bilo stalo do njena novca.

Svoju je priču povjerila Business Insideru kojemu je ispričala kako je prije pandemije uživala u putovanjima, no s izolacijom je svoj stil života malo morala ostaviti po strani što se dodatno pogoršalo nakon što je zadobila ozbiljnu ozljedu ramena.

Bila je sama, izuzev mačke Belle, i nije joj dugo trebalo da se navuče na TikTok bitke.

Stvar je dosta jednostavna - dva influencera istovremeno se bore za pažnju pratitelja, plešu, pjevaju, a korisnici također bildaju svoj status na ovoj mreži ovisno o tome koliko su novca potrošili na influencere.

Nakon što je otkrila ovu platformu, White će narednih godinu i pol dana najmanje 50 sati tjedno provesti online, najveći gušt osjetit će kad će nekog influencera darivati s 13 dolara disco kuglom ili 29 $ vrijednim virtutalnim jet-skijem, nakon čega bi je influenceri obasuli zahvalama. U tom trenutku White je dnevno na TikToku ostavljala stotinjak dolara, a do svibnja 2023. ukupno je potrošila 25 tisuća dolara i nije više imala za režije.

Osjećaj za vrijednost

Postala je ovisna, i to na društvenoj mreži za koju su studije pokazale kako namjerno nudi iznimno privlačan sadržaj prilično labilnim korisnicima, s ciljem da ih što duže zadrži online kako bi im uvalila što više promotivnog sadržaja.

Stručnjaci koji su pristali govoriti za Business Insider ispričali su kako TikTok bitke nisu nalik ničemu što su dosad vidjeli. Kako bi sudjelovali u bitkama, korisnici dolare mijenjaju za virtualnu TikTok valutu čime gube osjećaj za vrijednost novca, a mreža koristi i takozvane crne obrasce kojima uspijeva korisnike praktički učiniti ovisnicima.

White dakako nije jedina - Business Insider za potrebu svojeg istraživačkog teksta razgovarao je s najmanje 15 korisnika, ali i influencera koji se bore na TikToku te stručnjaka kako bi razotkrili kako ova stvar funkcionira i zašto je za mnoge opasna.

Kulturna antropologinja Natasha Schull ispričala je kako TikTok bitke korisnicima pružaju osjećaj sličan onome kod ovisnika - osjećaju praktički jednaki osjećaj neizvjesnosti i uzbuđenja, a i sama White priznala je da se većinu vremena doista osjećala ovisnom.

U isto vrijeme iz TikToka su Business insideru poručili kako njihove bitke od gledatelja ne zahtijevaju da daruju sudionike, da je influencerima zabranjeno tražiti da ih se daruje te da platforma nije ništa nalik kockanju.

Pa ipak, White kaže kako je osjećala uzbuđenje svaki put kad bi nekom od omiljenih influencera pomogla da pobijedi u natjecanju. Naravno, mogla ih je darivati malim poklonima, ali s većom cijenom rastao je i njen status, influenceri su je sve više "voljeli" i nakon početnih malih uloga kasnije više nije bilo moguće održati taj status bez većih ulaganja.

TikTok to svakako potiče - što više korisnik troši, otvara mu se mogućnost kupovine još luksuznijih darova i prikazuju su njegove poruke, a mnogi korisnici završe tako da svoj status na TikToku počinju smatrati statusnim simbolom.

"Po tome te ljudi prepoznaju, to je nešto kao da živiš na Beverly Hillsu ili voziš Rolls Royce", ispričala je 54-godišnja Laurie Garcia iz Denvera.

Veze s influencerima

45-godišnja Destanie Hess priznala je kako je na TikToku trošila znatno iznad svojih mogućnosti, darujući influencere novcem kojeg je dobivala na ime invalidnine.

Mnogi danas stoga vjeruju kako bi TikTok bitke trebalo ograničiti jer predstavljaju predatorske sheme, na način da se na njih počnu primjenjivati slična pravila kakva se primjenjuju na kockanje.

Mnogi od korisnika priznali suda im je bio problem osloboditi se TikToka zbog "veza" koje su uspostavili s influencerima. White ih je imala nekoliko, no najviše se povezala s 54 - godišnjim Rick Brownom, vjerujući da su razvili neku vrstu prijateljstva, iako je Brown to u komentaru za Business Insider relativizirao.

Oni su u jednom trenutku razmijenili brojeve i počeli redovito komunicirati, ali ono što je White smatrala nekom vrstom povezanosti, Brow je shvaćao kao dio usluge koju pruža putem TikToka.

"Nisam siguran u neku duboku povezanost između nas dvoje iako nas smatram prijateljima. Ne znam, možda je to nešto što ona osjeća prema meni", kazao je, ali priznao kako je shvatio da su neki njegovi gledatelji razvili ovisnost i da se zbog toga osjećao loše. Kad je shvatio da se to dogodilo s White, tražio ju je da na njega više ne troši novac, ali se nikad nije ponudio vratiti makar dio onoga što mu je platila. Njihova se veza u međuvremenu razvodnila, a White se suočila sa svojom ovisnošću.

Danas tako na TikToku prati country pjevače te ih povremeno daruje malim, besplatnim poklonima, iako je u studenome jednoj influencerici iznimno uplatila poklon od 13 dolara.

"Poklonila sam joj taj poklon jer je rekla da će, ako ga ikad dobije, zaplakati. Htjela sam vidjeti što će biti njena reakcija", kazala je White.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. travanj 2024 09:12