Vrijeme je da se studenti prestanu snalaziti, za Jutarnji ističe Gordan Kragić, predsjednik Studentskog zbora.
- Ako se ne snađu i prespavaju kod prijatelja, studenti s adresom u prigradskim naseljima,jedini dostupan način za sigurno stići kući jest odlazak zadnjim vlakom u 22:45. S obzirom na to da je 2025. godina, živimo u Europi koja naginje zelenim politikama, od HŽ-a bi trebali dobiti adekvatnu uslugu.
Podsjećamo, studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu zatražio uvođenje noćnih prigradskih linija vlakova u voznom redu za 2025./2026. godinu, pozivajući se na uspješan pilot projekt HŽPP-a proveden u sklopu EU projekta YOUMOBIL. U službenom prijedlogu HŽ Putničko prijevozu navode kako se mladi iz prigradskih područja nemaju kako vratiti kući, te često riskiraju vožnju u alkoholiziranom stanju. Također, prigradska naselja postala bi atraktivnija za život studenata, stoji u zahtjevu.
Uspješan pilot projekt
- Tražili smo točno one linije koje su se pokazale potrebnim i korisnim. Iako je pilot projekt bio izuzetno uspješan, jednostavno se sa noćnim linijama nije nastavilo, govori nam Kragić.
Predstavnici oko 70 tisuća zagrebačkih studenata predlažu da se noćni vlakovi uvedu i prošire na šire urbano područje Zagreba, uključujući gradove i općine iz Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke županije. Kao ključne argumente ističu sigurnost, održivost, demografske koristi i kulturnu povezanost mladih s glavnim gradom.
Studentski zbor predlaže pokretanje linija koje bi vikendom prometovale iza ponoći, primjerice s polascima oko 00:00, 02:00 i 04:00 sati, s mogućnošću presjedanja na Zagreb Glavnom kolodvoru i u Dugom Selu. Preporuka uključuje 3–5 linija koje bi povezivale Zabok, Zaprešić, Sisak, Ivanić Grad, Vrbovec i Jastrebarsko.
Ne postoji alternativni prijevoz
- Potreba za kasnijim noćnim polascima osobito je izražena vikendom, kada mladi ostaju u Zagrebu zbog društvenih i kulturnih događanja. Zadnji vlakovi za mnoge okolne gradove kreću već oko 22:30, a nakon toga ne postoji alternativni javni prijevoz, ističe se u dopisu Zbora.
Naglašavaju i grafičkim prikazom kako bi se samo uvođenjem tri do pet linija već postigla visoka pokrivenost cijelog šireg zagrebačkog područja.
- Ako su ove linije bile tražene u dvije neizvjesne godine za vrijeme pandemije, potražnja danas može biti samo veća, što potvrđuju u naše ankete, ističe Kragić.
‘Spriječavanje vožnje u alkoholiziranom stanju‘
U pismu se navodi da bi dostupnost noćnog prijevoza doprinijela smanjenju vožnje u alkoholiziranom stanju, na što upućuju i podaci MUP-a – u jednoj vikend akciji 2024. zabilježena su čak 92 prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola samo na području PU zagrebačke.
Podsjećaju i da Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa 2021.–2030. cilja na smanjenje smrtnosti na cestama za 50 posto, te da iskustva iz drugih zemalja pokazuju konkretne učinke. Naime, kako tvrde, u Izraelu je uvođenje noćnih autobusnih linija vikendom smanjilo nesreće mladih vozača za 37 posto.
- Jasno je zašto je željeznički prijevoz najbolja opcija. Kolegama iz Karlovca do centra Zagreba željeznicom treba svega 25 minuta, potpuno sigurno, ističe Kragić
Demografski i ekološki potencijal
Nadodaje i kako su sada njegove kolege često prinuđene i unajmiti stan u Zagrebu, zbog neadekvatne željezničke povezanosti.
- Uvođenjem noćnih linija studenti iz okolnih mjesta mogli bi, ukoliko to žele, nastaviti živjeti u rodnom gradu, a da ne propuštaju ništa što Zagreb nudi. Na taj načinvjerojatno bi se smanjile i cijene nekretnina, ističe Kragić
Osim ravnomjernije naseljenosti, u svom dopisu ističu i smanjenje emisije CO₂ iz osobnih vozila. Inicijativa ima i snažan ekološki i demografski potencijal, navode u zahtjevu, nadodavši kako prigradske pruge su već elektrificirane i koriste obnovljive izvore energije.
- Riječ je o održivoj, relativno jeftinoj mjeri s višestrukim koristima za javni prijevoz, sigurnost, okoliš i društveni život mladih, poručuju iz Studentskog zbora, uz nadu da će prijedlog biti ozbiljno razmotren i pretočen u konkretne promjene u novom voznom redu,
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....