Sustav javnih bicikala Bajs pušten je u promet krajem kolovoza kao novi element gradske mobilnosti, predstavljen s ciljem rasterećenja kratkih relacija i poticanja jednostavnijeg kretanja po gradu. Nakon nekoliko mjeseci korištenja, dostupni podaci omogućuju osnovni, faktografski uvid u popularnost najnovijeg oblika javnog prijevoza.
U razdoblju od nešto više od dva mjeseca u sustav se registriralo 34.366 korisnika. Više od 20.000 registracija ostvareno je tijekom prvog mjeseca rada, što predstavlja rast od približno 70 posto u vrlo kratkom vremenu. Međutim, bez podataka o tome koliko registriranih korisnika zaista aktivno koristi sustav, moguće je analizirati samo nominalni rast, a ne i stvarnu razinu uključenosti. Naime, nije poznato koliki je broj registriranih korisnika ujedno i aktivan, odnosno koliko je ljudi nakon registracije u aplikaciji koristilo uslugu Bajs.
Prosječna brzina Bajsa je 5,5 km/h
Korištenje bicikala raslo je brže od samog broja registracija. Ukupno je zabilježeno 100.000 najmova, od čega je u prvom mjesecu ostvareno 22.520 vožnji. To znači da je broj najmova u sljedećem razdoblju višestruko porastao, što ukazuje na povećanje potražnje, ali ne govori ništa o tome dolazi li to od većeg broja aktivnih korisnika ili intenzivnijeg korištenja od strane manjeg broja njih.
Ukupno su korisnici odvozili 2,3 milijuna minuta, uz prosječno trajanje vožnje od 25 minuta. Prosječna udaljenost iznosi 2,3 kilometra, što daje okvirnu prosječnu brzinu od oko 5,5 km/h. Najintenzivniji korisnici ostvaruju između 46 i 56 vožnji, što znači da manji broj pojedinaca sustav koristi gotovo svakodnevno.
Predstavljeni podaci trajanja vožnji otkrivaju izrazitu dominaciju kratkih najmova. 43 posto vožnji traje do 15 minuta, a dodatnih 38 posto završava unutar 30 minuta. Time 81 posto svih vožnji pripada najkraćim kategorijama. Takav obrazac uobičajen je u javnim biciklističkim sustavima, no visoki udio najkraćih vožnji sugerira da se Bajs ponajprije koristi za mikromobilnost, odnosno kratke, svakodnevne relacije. Istodobno, 8 posto vožnji traje dulje od sat vremena.
Bajs popularan među studentima
Najkorištenije stanice nalaze se na lokacijama: Trg kralja Tomislava, Jarun i Vlaška ulica. U širem poretku ističu se i SD Cvjetno naselje, SD Stjepan Radić, Ulica Hrvatskog sokola - Jarun te Trešnjevački trg.
Ovakav raspored ukazuje na tri dominantne osi korištenja, a to su: gradski centar kao najčešći početni i završni punkt, studentske zone kao područja visoke svakodnevne potražnje, rekreacijske zone poput Jaruna.
Koncentracija korištenja u relativno malom broju stanica pokazuje i neravnomjernu prostornu raspodjelu, čemu u prilog idu i fotografije stanica na zapadu i istoku grada. Kako javljaju čitatelji, stanice u naseljima van šireg središta često su krcate parkiranim Bajsevima koji se ne koriste ni za pogodnog vremena ni u vršnim satima.
Dostupni podaci pokazuju snažan početni interes, izrazitu dominaciju kraćih najmova i koncentraciju korištenja u nekoliko ključnih područja grada. Istodobno, relativno visoki udio dugih vožnji, nepoznat stvarni broj aktivnih korisnika i neravnomjerna teritorijalna raspodjela korištenja predstavljaju elemente koje će biti potrebno dodatno pratiti kako bi se razumio dugoročni smjer razvoja sustava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....