NAREDILI MU?

Nakon pisanja Jutarnjeg da bliješti 50 puta iznad dopuštenog, Tomašević ugasio reklamu na Autobusnom

92 posto naših čitatelja u anketi se izjasnilo da im smeta svjetlina uličnih megareklama
 Cropix/Privatna arhiva/

Nakon što je Jutarnji list prošlog tjedna pisao o digitalnoj reklami na vanjskom zidu Autobusnog kolodvora koja je svjetlila gotovo 50 puta jače od propisa, reklama je cijeli ovaj tjedan ugašena. Podsjećamo, mjeračem svjetline izmjerili smo kako reklama svijetli svjetlinom od 997,7 kandela po kvadratnom metru umjesto dopuštenih 20.

Postavili smo tad anketu u kojoj se 92 posto naših čitatelja izjasnilo kako im smeta svjetlina reklama.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja prije tri godine donijelo je Pravilnik o zonama rasvijetljenosti, dopuštenim vrijednostima rasvjetljavanja i načinima upravljanja rasvjetnim sustavima. Postoji pet zona: područja prirodne rasvijetljenosti (E0), područja tamnog krajolika (E1), područja niske (E2), srednje (E3) i visoke (E4) ambijentalne rasvijetljenosti.

Iako zone još nisu određene, svjetlina velezaslona (megadisplay-a) ne smije prelaziti 20 cd/m2 niti u najrasvjetljenijim zonama. Druga pak stavka zabranjuje postavljanje oglasnih ploča ili medija za oglašavanje u zoni prometnih raskrižja u naseljenim mjestima.

- Kao što smo vidjeli, to nije slučaj. Ne samo da nisu uklonjene stare reklame, nego se stalno postavljaju nove. Što se tiče svjetline, golim okom i bez potrebne tehnologije ljudi ne mogu prepoznati da ovo odstupa od zakona jer se vid lako privikne na različite intenzitete rasvijetljenosti - rekao je astronom Boris Štromar koji se već dvadeset godina bavi problemom svjetlosnog onečišćenja.

Upravo Štromar nam je izmjerio nekoliko odabranih reklama pomoću luminance metera koji je doniran udruzi Naše nebo čiji je on dopredsjednik. Rješenje zasigurno postoji, primjerice da se poštuju postojeći propisi situacija bi bila barem malo bolja.

Neke države otišle su korak dalje pa su tako Slovenci ograničili potrošnju energije za javnu rasvjetu na do 50 kWh po stanovniku (u Hrvatskoj je gotovo dvostruka), a Francuska je u svoj zakon uvrstila zabranu svjetlećih reklama od jedan do šest sati ujutro.

U ranije objavljenom tekstu, osvrnuli smo se na posljedice koje svjetlosno onečišćenje i nepoštivanje propisa ima na zdravlje ljudi i životinja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 10:53