Tragedija u Lisabonu, gdje je iz tračnica iskočila poznata uspinjača pri čemu je poginulo najmanje 17 osoba, otvorila je pitanje sigurnosti i održavanja uspinjače u Zagrebu. I dok je ovo već drugo iskakanje lisabonske uspinjače u posljednjih sedam godina, zagrebačka uspinjača, koja u Tomićevoj ulici prometuje već 135 godina, nikada nije zabilježila nesreću.
Sigurnost i dugovječnost zagrebačke uspinjače, popularne "Stare dame", krije se u njezinoj duljini, jer je sa svojih 66 metara najkraća na svijetu, ali i u redovitim stručnim servisima. Ovo posljednje, naravno kad je u funkciji jer trenutačno uspinjača prolazi sveobuhvatnu obnovu koja će biti gotova do ožujka 2026.
Dugogodišnji upravitelj uspinjače Zdravko Delavec je u razgovoru za Jutarnji u veljači ove godine rekao da je sadašnja obnova bila neizbježna.
- Ovakvi pogoni rade na rok od 30 godina. Mi smo to navukli na 50. Možda bi još jednu godinu vozila, ali to je maksimum - rekao je Delavec.
Vagoni iz 1973. već su uklonjeni: jedan će biti pohranjen u ZET-u, drugi u Tehničkom muzeju. Novi će biti replike, ali opremljeni modernim sustavom kočenja, grijanjem i klimatizacijom.
A kad obnova vrijedna 7,2 milijuna eura završi i uspinjača opet krene nesmetano i na siguran način povezivati Donji s Gornjim gradom, ZET-ovi radnici morat će proći tečaj za rad na novom pogonu. I to sve kako bi mogli nastaviti na dnevnoj bazi pružati podršku sustavu uspinjače.
Naime, kako su otkrili iz ZET-a, uspinjača se servisira na više razina: dnevno, tjedno, mjesečno, polugodišnje i godišnje. Po potrebi se provode i izvanredni pregledi. Održavanje uspinjače uključuje pregled i ispitivanje postrojenja, podvozja kabina, vučnog užeta, sustava kočenja i upravljanja te elektromotora.
Kako bi održavanje i rad uspinjače prolazili što jednostavnije i bez poteškoća, na njoj istodobno rade dva radnika, strojari ili električari, koji uz vožnju putnika obavljaju i osnovne tehničke zadatke. Njima se pridružuje jedan do dva djelatnika za servisne preglede. Osoblje se nalazi na donjoj i gornjoj stanici te u strojarnici u sklopu cijelog postrojenja, tako da je rad postrojenja neprekidno pod nadzorom.
Uspinjača godišnje preveze oko 725 tisuća putnika, većinom turista. Ipak, ostala je i lokalni prometni alat za stanovnike Gornjeg grada, premda ih je sve manje. Prepoznatljive 64 sekunde vožnje između Tomićeve i Strossmayerova šetališta pretvorile su je u jedno od najčešće fotografiranih mjesta u Zagrebu. Uzmemo li u obzir njezin vozni red prema kojem uspinjača kapaciteta 28 putnika prometuje svaki dan od 6.30 do 21.50 sati, s polaskom svakih deset minuta, dolazimo do brojke da se uspinjačom u jednome satu može prevesti 336 putnika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....