‘STARA DAMA‘

Provjerili smo koliko je sigurna zagrebačka uspinjača koja prometuje već 135 godina: U svakom trenutku na njoj rade četiri radnika...

Uspinjača prolazi sveobuhvatnu obnovu koja će biti gotova do ožujka 2026.






 

 Damjan Tadic/cropix/Cropix
Uspinjača prolazi sveobuhvatnu obnovu koja će biti gotova do ožujka 2026.

Tragedija u Lisabonu, gdje je iz tračnica iskočila poznata uspinjača pri čemu je poginulo najmanje 17 osoba, otvorila je pitanje sigurnosti i održavanja uspinjače u Zagrebu. I dok je ovo već drugo iskakanje lisabonske uspinjače u posljednjih sedam godina, zagrebačka uspinjača, koja u Tomićevoj ulici prometuje već 135 godina, nikada nije zabilježila nesreću.

Sigurnost i dugovječnost zagrebačke uspinjače, popularne "Stare dame", krije se u njezinoj duljini, jer je sa svojih 66 metara najkraća na svijetu, ali i u redovitim stručnim servisima. Ovo posljednje, naravno kad je u funkciji jer trenutačno uspinjača prolazi sveobuhvatnu obnovu koja će biti gotova do ožujka 2026.

Dugogodišnji upravitelj uspinjače Zdravko Delavec je u razgovoru za Jutarnji u veljači ove godine rekao da je sadašnja obnova bila neizbježna.

- Ovakvi pogoni rade na rok od 30 godina. Mi smo to navukli na 50. Možda bi još jednu godinu vozila, ali to je maksimum - rekao je Delavec.

image

U tragediji iskakanja uspinjače iz tračnice u Lisabonu poginulo je prema posljednjim informacijama najmanje 17 osoba

Patricia De Melo Moreira/Afp

Vagoni iz 1973. već su uklonjeni: jedan će biti pohranjen u ZET-u, drugi u Tehničkom muzeju. Novi će biti replike, ali opremljeni modernim sustavom kočenja, grijanjem i klimatizacijom.

A kad obnova vrijedna 7,2 milijuna eura završi i uspinjača opet krene nesmetano i na siguran način povezivati Donji s Gornjim gradom, ZET-ovi radnici morat će proći tečaj za rad na novom pogonu. I to sve kako bi mogli nastaviti na dnevnoj bazi pružati podršku sustavu uspinjače.

Naime, kako su otkrili iz ZET-a, uspinjača se servisira na više razina: dnevno, tjedno, mjesečno, polugodišnje i godišnje. Po potrebi se provode i izvanredni pregledi. Održavanje uspinjače uključuje pregled i ispitivanje postrojenja, podvozja kabina, vučnog užeta, sustava kočenja i upravljanja te elektromotora.

image

U svojih 135 godina postojanja zagrebačka uspinjača ne bilježi nijednu nesreću

Kako bi održavanje i rad uspinjače prolazili što jednostavnije i bez poteškoća, na njoj istodobno rade dva radnika, strojari ili električari, koji uz vožnju putnika obavljaju i osnovne tehničke zadatke. Njima se pridružuje jedan do dva djelatnika za servisne preglede. Osoblje se nalazi na donjoj i gornjoj stanici te u strojarnici u sklopu cijelog postrojenja, tako da je rad postrojenja neprekidno pod nadzorom.

Uspinjača godišnje preveze oko 725 tisuća putnika, većinom turista. Ipak, ostala je i lokalni prometni alat za stanovnike Gornjeg grada, premda ih je sve manje. Prepoznatljive 64 sekunde vožnje između Tomićeve i Strossmayerova šetališta pretvorile su je u jedno od najčešće fotografiranih mjesta u Zagrebu. Uzmemo li u obzir njezin vozni red prema kojem uspinjača kapaciteta 28 putnika prometuje svaki dan od 6.30 do 21.50 sati, s polaskom svakih deset minuta, dolazimo do brojke da se uspinjačom u jednome satu može prevesti 336 putnika.

Usporedba uspinjača u Zagrebu i Lisabonu

Zagreb koristi klasični model sa stacionarnim pogonom i vrlo kratkom trasom, dok Lisabon ima hibridnu varijantu s pogonom na samim vagonima i uličnim kolosijekom s utorom.

Zagrebačka uspinjača "Stara dama"

Model: klasična dvotračna uspinjača s dva trajno povezana vagona

Duljina trase: 66 metara (najkraća uspinjača na svijetu)

Širina kolosijeka: 1200 mm

Pogon: stacionarni elektromotor Siemens smješten u gornjoj stanici, mehanika Waagner-Biro

Kapacitet: 28 putnika po vagonu (ukupno 56 po vožnji)

Brzina: do 1,5 m/s

Lisabonska uspinjača "Glória"

Model: ulični funikular s dvama vagonima povezanim kabelom i protutežom

Duljina trase: oko 265 metara (nagib 17-20 %)

Širina kolosijeka: 900 mm

Pogon: elektromotori ugrađeni u same vagone, kabel služi za povezivanje i uravnoteženje

Kapacitet: oko 42 putnika po vagonu (22 sjedeća + 20 stajaćih mjesta)

Posebnost: kolosijek je u razini ulice s centralnim utorom (cable slot)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2025 22:21