NOVOST U ZAGREBU

Poznati svi detalji novog projekta ‘Bajs‘: ‘Danas krećemo s uslugom, ovo su cijene, evo kako sve funkcionira‘

Moguće je uzeti i mjesečnu pretplatu koja stoji 5 eura, kao i godišnju koja će koštati 30 eura

Gradonačelnik Tomislav Tomašević na Bajsu

 Josip Bandic/Cropix
Moguće je uzeti i mjesečnu pretplatu koja stoji 5 eura, kao i godišnju koja će koštati 30 eura

- Danas krećemo s ovom uslugom, četvrtinom stanica i s otprilike četvrtinom bicikala, točnije njih 500. Konkretno, to znači da je za početak pušteno četrdeset stanica koje se nalaze, uglavnom, u širem gradskom središtu - započeo je gradonačelnik Tomislav Tomašević na predstavljanju nove usluge mikromobilnosti nazvane Bajs.

Long time no see, rekao je gradonačelnik na prvoj redovnoj konferenciji za medije nakon završetka ljetne stanke. Do kraja listopada usluga će biti puštena u punom kapacitetu, odnosno na korištenje će biti dostupno 2000 bicikala raspoređenih na 180 lokacija diljem Zagreba. Postoji i mogućnost proširenja broja bicikala na 3000, u slučaju da usluga bude dobro korištena. Posao je dogovoren s tvrtkom Nextbike, koja je sličnu uslugu već nudila Zagrepčanima. Sada će glavna razlika biti u cijeni, koja je dosta niža, ali i u izgledu bicikala na kojima se neće nalaziti reklame. Bicikli će biti u prepoznatljivoj plavoj boji Zagreba.

- Naime, ono što nam je bilo najbitnije i zašto smo kao grad ušli u partnerstvo s privatnim sektorom u znatno proširenje i povećanje ove usluge jest da što više ljudi koristi bicikle, a posebno oni koji koriste javni prijevoz. Ovi bicikli će se koristiti u dobrom dijelu slučajeva upravo za onaj prvi kilometar od kuće do javnog prijevoza, ali i za onaj zadnji kilometar od stanice javnog prijevoza do željene lokacije - objasnio je gradonačelnik.

image

Bajs bicikli

Josip Bandic/Cropix

Istaknuo je da je i velika razlika što će se stanice nalaziti u kvartovima, u blizini zgrada gdje živi puno ljudi. Prije su stanice bile postavljene u blizini kulturnih institucija. Izjavio je da će ugovorena usluga trajati 4 godine, to jest 48 mjeseci, a Grad će koštati 9,3 milijuna eura bez PDV-a. Po ugovoru, svi bicikli su investicija privatne tvrtke koja je dobila natječaj. Osim toga, iz Grada su ispregovarali i neke uvjete kojih će se Nextbike trebati pridržavati.

- Imamo jamstvo da će 95 posto bicikala cijelo vrijeme biti ispravno. Isto je i za održavanje, cijeli trošak spada na privatnu tvrtku. Radit će i distribuciju bicikala s jedne lokacije na drugu, kako bi se izbalansirao broj bicikala na stanicama. To je, znači, otprilike oko 64-65 eura mjesečno po biciklu usluge. To je trošak kada ovih 9,3 milijuna eura podijelimo u četiri godine - detaljno je pojasnio Tomašević.

Objasnili su da podaci pokazuju da se bicikli voze, gotovo isključivo, točnije u 98 % slučajeva, ispod pola sata. Cijena je niža zato što će je Grad financirati iz proračuna. Cilj im je, nastavljaju, da se što više ljudi vozi javnim prijevozom.

image

Raspored Bajs stanica

Nextbike/

- Nama je u interesu da imamo što manje korištenja automobila. To odmah znači i manje gužvi, manje emisija stakleničkih plinova, manje zagađenja zraka, manje buke. Zbog toga ćemo za korisnike subvencionirati iz gradskog proračuna ovu uslugu - dodao je Andro Pavuna, pročelnik Gradskog ureda za promet.

Cijena vožnje bit će 50 centi za pola sata vožnje. Moguće je uzeti i mjesečnu pretplatu koja stoji 5 eura, kao i godišnju koja će koštati 30 eura. Što se tiče pretplata, one će izgledati ovako: bicikl će se moći voziti, bez dodatne naknade, pola sata, nakon čega slijedi period od pola sata pauze. Tek nakon toga može se ponovno voziti bicikl bez dodatne nadoplate. Moguće je voziti se i više od pola sata, ali će se onda usluga naplaćivati po komercijalnoj cijeni - 50 centi po pola sata vožnje.

Rupe, popucali pločnici, prekinute staze...Ovako izgledaju ulice na koje Tomašević pušta bicikle za 50 centi

- Zašto to tako funkcionira? Ovo nije najam bajka, to nije najam bajka na cijeli dan. Ovo je upravo korištenje bicikla kao putovanje od destinacije A do destinacije B i u tom smislu želimo rotaciju bicikala, želimo da što više ljudi koristi tih 2000 bicikala. Zato je tih pola sata, i to je takvo ograničenje u većini europskih gradova - govori gradonačelnik.

image

Vožnja Tomislava Tomaševića i pročelnika Andre Pavune u Parku Stjepana Srkulja

Josip Bandic/Cropix

Dotaknuo se i pitanja infrastrukture gradske mreže biciklističkih staza. Uzeo je primjer Splita koji ima sličnu uslugu, a samo jednu biciklističku stazu.

- Kao što znate, mi smo u zadnje četiri godine dosta radili na biciklističkoj infrastrukturi, a radit ćemo još više u ove sljedeće četiri godine. Postavljanje bicikala paralelno treba razvijati uz daljnji razvoj biciklističke infrastrukture i zato radimo jedno i drugo paralelno. Po toj logici, kažem, Split ne bi imao sustav bicikala jer ima samo jednu biciklističku stazu. To nije kokoš ili jaje situacija, nego treba raditi jedno i drugo - zaključio je.

Što se tiče krađe, objašnjava da su tu ‘‘osigurani‘‘. Kaže da je za korištenje usluge potrebno skinuti mobilnu aplikaciju, što daje jedan vid zaštite. Također, bicikli su opremljeni GPS sustavom. Na taj način će se i provjeravati jesu li ostavljeni na stanici za bicikle. Za štete na biciklima slijede penali, a određena je i kazna za krađu Bajsa - 1500 eura.

image

Gradonačelnik i zamjenici predstavili su novu uslugu Bajs

Josip Bandic/Cropix

- Kao što možete vidjeti, mi nemamo model tzv. ‘‘docking stations‘‘, odnosno prostora gdje morate uglaviti i zaključati bicikl, nego se bicikl ostavlja pored ovih ‘‘klamerica‘‘. Ono što je bitno jest da svaki bicikl ima GPS i zapravo morate bicikl ostaviti u određenom prostoru koji je definiran unaprijed i GPS na biciklu vam daje informaciju jeste li stavili bicikl točno unutar tog mjesta. Međutim, on ne mora biti u potpunosti naslonjen na klamericu, ne mora biti zaključan za klamericu, niti može biti zaključan za klamericu. Kao što možete vidjeti, bicikl sam stoji - pojašnjava.

Za kraj je postavljeno pitanje o biciklističkoj magistrali Greenway. Izgradnja 10 kilometara staze po nasipu započela je prije gotovo godinu dana. Iako se očekivalo da će biti završena u roku od šest mjeseci, ona se već sada probila za gotovo četiri mjeseca. Radove staze pratile su i neke nelogičnosti, kao što je prolazak staze kroz Aleju skulptura.

- Pa dakle, ova četvrtina je sada pri kraju. Ona bi trebala biti dovršena do sredine rujna. Mi smo taj projekt parcelirali u četvrtine, kako se ne bi radovi istovremeno izvodili na cijelom potezu, što se sada vidi da je bila dobra odluka budući da izvođač ne vodi radove po ugovorenom planu, a imali smo i određene izazove. To bi trebalo biti gotovo do 15. rujna i onda se prebacujemo na iduću fazu, koja je između Mosta Slobode i Mosta Mladosti. Nakon toga se prebacujemo na južni nasip, i tako dalje dok se ne završi cijeli taj projekt. Onda se nastavlja dalje projekt Greenway u onoj trećoj fazi od Jadranskog mosta prema zapadu - za kraj je rekao Pavuna.

image

Grad predstavio novu uslugu mikromobilnosti

Josip Bandic/Cropix

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 03:04