DONOSIMO KARTE

Totalna transformacija gradskog središta: Ovako bi za godinu dana mogao izgledati centar Zagreba

Prije svake realizacije, objašnjavaju iz Grada, provodit će se detaljne prometne i urbanističke analize
 Goran Mehkek/krešimir Antunović/Cropix/grad Zagreb
Prije svake realizacije, objašnjavaju iz Grada, provodit će se detaljne prometne i urbanističke analize

Danas je posljednji dan privremenog zatvaranja dijela Gajeve i Tesline za motorni promet. Pretvaranje navedenih ulica u pješačke zone dio je Europskog tjedna mobilnosti kojim Grad Zagreb označava početak postupka širenja pješačke zone u samom centru. Međutim, gradska vlast ne planira stati samo na ovim ulicama, nego joj je cilj širi centar pretvoriti u jedinstvenu pješačku zonu. Kroz iduću godinu dana Zagreb će dobiti približno 4 tisuće kvadratnih metara nove pješačke zone što je približno 60% terena Maksimir.

image
Damjan Tadic/Cropix

Širenjem pješačkih zona, poručuju iz Grada, smanjuje se prometno opterećenje u središtu, poboljšava se kvaliteta zraka i smanjuje buka. Nastavljaju kako tim potezom javni prostor postaje sigurniji i ugodniji, a dodavanjem zelenila stvaraju se hladovitija i ljepša mjesta za druženje. Iskustva europskih gradova pokazuju i da pješačke zone jačaju lokalnu ekonomiju jer privlače više posjetitelja, povećavaju korištenje terasa i trgovina te dokazano podižu kvalitetu života – stoji u priopćenju Grada.

Nove pješačke zone

Novi planovi uključuju i širu transformaciju gradskog središta. Prošlotjednim izmjenama Generalnog urbanističkog plana otvorena je mogućnost za cjelovito uređenje zone od Gundulićeve do Praške, uključujući sjeverni dio Preradovićeve i Gajeve. Projekt bi obuhvatio novo opločenje, ozelenjivanje i postavljanje urbane opreme.

image

Žutom bojom su prikazane postojeće pješačke zone

/Grad Zagreb
image

Prikaz u crvenoj boji planiranih novih pješačkih zona

Krešimir Antunović/Grad Zagreb

Na popisu za širenje nalaze se i Ulica Pod zidom, za koju već godinama postoji inicijativa, te dio Martićeve kod HNB-a, koji i danas prirodno funkcionira kao pješačka zona zbog brojnih terasa i prolaznika. Grad, međutim, naglašava da se planovi ne odnose samo na centar. Pozvani su i mjesni odbori te gradske četvrti da predlože vlastite lokacije za nove pješačke zone.

Aktualna gradska vlast i ranije je širila mrežu pješačkih zona, a njihovu provedbu pratila su negodovanja dijela građana. U prošlom su mandatu za promet vozila trajno postale zatvorene Masarykova, Stara Vlaška te dio Draškovićeve u samom središtu Zagreba.

image
Goran Mehkek/Cropix

Detaljne analize

Prije svake realizacije, objašnjavaju iz Grada, provodit će se detaljne prometne i urbanističke analize. One će obuhvatiti simulacije prometa, procjene utjecaja na stanovnike te rješenja koja osiguravaju pristup stanarima, dostavi i hitnim službama.

image
Goran Mehkek/Cropix

Gradska vlast tvrdi da se ovim potezima Zagreb svrstava uz bok europskim metropolama koje već godinama sustavno ulažu u javne prostore. Dodaju kako Beč širi pješačke ulice i ozelenjuje kvartove, Ljubljana je gotovo cijeli centar pretvorila u zonu bez automobila, dok Pariz i Madrid provode ambiciozne planove smanjenja prometa u povijesnim jezgrama. Najavljena transformacija signalizira da i Zagreb sve odlučnije kreće istim putem – prema pristupačnijem, sigurnijem i ugodnijem gradu za život.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 21:42