StoryEditor
MUZEJ AUTOMOBILA FERDINAND BUDICKI

TUŽNA PRIČA O PROPASTI JEDNOG OD NAJPOZNATIJIH ZAGREBAČKIH MUZEJA Zbog duga od pola milijuna kuna bit će izbačeni iz prostora

 
Valentin Valjak
 Goran Mehkek / CROPIX

Muzej automobila Ferdinand Budicki zbog duga od gotovo pola milijuna kuna i financijske blokade u kojoj je posljednjih mjeseci do kraja godine mogao bi biti zatvoren te izbačen iz gradskog prostora na Zavrtnici.

Zbog dugovanja su u sudskom sporu s Gradom, a voditelj muzeja Valentino Valjak napominje kako gradske namete unatoč dobrom posjetu građana jednostavno ne mogu izdržati. Naime, muzej godišnje posjeti oko 13 tisuća djece, od ulaznica se uprihodi oko 350 tisuća kuna, no to ipak nije dovoljno da bi se pokrili svi troškovi.

- Riječ je o prostoru od 1500 kvadrata. Svaki mjesec su nam nameti od Zagrebačkog holdinga bili viši od 20.000 kuna, čime bismo svaku godinu završili s dugom od 180.000 kuna. S takvim troškovima nismo mogli preživjeti - tvrdi Valjak.

Epilog slučaja

Priča o propadanju počela je, zapravo, još u svibnju 2014. godine, samo godinu dana nakon što je muzej otvoren, kada je Grad utvrdio dugovanja zbog neplaćanja najma i režija za korištenje prostora. Voditelj Valentino Valjak kaže kako su s Gradom dogovorili da ne moraju plaćati gradske namete jer su, ističe, sami uložili gotovo milijun kuna u obnovu prostora. Iz Grada, s druge strane, kažu kako je taj dogovor bio privremen, samo u vrijeme spomenutih radova.

- Svi građevinski radovi te vizualni identitet stvaranja muzeja iz napuštene i devastirane tvorničke hale realiziran je bez financijske pomoći gradskih i državnih institucija, tj. isključivo privatnim donacijama i besplatnim volonterskim radom članova udruge - kaže Valjak. Prije tri godine Grad je s njima raskinuo ugovor i zatraženo je da napuste prostor. Uskoro su uslijedili ovrha i stečaj, a konačni epilog slučaja bit će poznat za nekoliko mjeseci, kada završi sudski proces.

Unatoč tome, u muzej svakodnevno dolaze školske grupe djece te mnogi turisti jer je i dalje u turističkim vodičima. Godišnje uprihode oko 350.000 kuna od ulaznica, što im je dovoljno za plaćanje režija, ali ne i za normalno funkcioniranje. Ne mogu plaćati radnike, a dug je postao prevelik da bi ga mogli sanirati.

- Naš je prostor, čini se, na meti nekih gradskih dužnosnika. Ovo je jedini način kako nas se mogu riješiti. U slučaju da dođe do iseljenja, Europa će imati priliku vidjeti kako to izgleda kada se jedan muzej prazni - ističe.

Iako Muzej automobila Ferdinand Budicki bilježi velike gubitke u poslovanju, neki drugi privatni muzeji u Zagrebu nemaju problema s dugovima.

Sami se bore

Primjerice, Backo Mini Express, muzej s najvećom maketom željeznice u ovom dijelu Europe, svaki mjesec na računima ostavi oko 15.000 kuna. U taj trošak treba dodati i najam koji plaćaju Gradu za jedan dio prostora, a jedini prihod im dolazi od prodaje ulaznica. U sličnoj je situaciji i Muzej iluzija. U prosjeku plaćaju 5000 kuna režija za svojih 220 kvadrata uz najamninu privatnog prostora. Roko Živković i Tomislav Pamuković dignuli su kredit i sami uložili u prostor u Ilici 72. Muzej su otvorili prije dvije godine, a danas imaju čak 20 zaposlenih te muzeje u Zadru, Ljubljani i Beču.

Od Grada novac dobiju samo za posebne projekte, dok od TZ-a  dobiju sredstva na godišnjoj razini. Ipak, Živković ističe kako se radi o minimalnim iznosima. Muzej prekinutih veza pak na režije daje 10 tisuća kuna godišnje, a nijedna institucija im ne osigurava redovne dotacije. Muzej se prijavi na različte natječaje, no direktorica Marija Curić kaže kako taj novac čini između 2 i 3 posto  njihovih godišnjih prihoda.

 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. lipanj 2020 02:57