EKONOMIJA ADVENTA

‘U kućicama nam je trebalo 300.000 kn da budemo u plusu, bez njih je dovoljno i 30‘

Ugostitelji objašnjavaju kako se pripremaju za zimski rad na proširenim terasama: Nećemo baš zaraditi, ali ćemo zadržati radna mjesta
Dražen Biljan i Marin Medak

Zagrebački ugostitelji pripremaju se za Advent kakav, zbog epidemije koronavirusa, neće smjeti biti isti kao prethodnih godina kad je proglašavan najboljim u Europi.

Unatoč izazovima, ne predaju se. Mnogi su odlučili iskoristiti odluku Grada Zagreba i gradonačelnika Milana Bandića kojom se Advent sa središnjih trgova seli u kvartove gdje će gostima biti moguće pružiti gastronomsku ponudu na proširenim terasama, potpuno besplatno i bez komplikacija, uz, dakako, poštivanje minimalnih tehničkih uvjeta.

Ostati na pozitivnoj nuli

Među njima je i Dražen Biljan, vlasnik tri bara u lancu Egoist koji posluju u metropoli. Jedan je na Jarunu, drugi u Cvjetnom naselju, a treći u sklopu trgovačkog centra City Center u naselju Jankomir.

- Odlučio sam da ću se ove godine pridružiti ovakvom, drukčijem Adventu kako bismo barem ostali na pozitivnoj nuli, ali i ponudili duh Božića sugrađanima - rekao nam je Biljan.

Zanimala nas je ekonomska računica. Hoće li ugostitelji zbog epidemioloških mjera biti u minusu jer neće biti kućica s burgerima i kobasicama te kuhanim vinom ili će ostati na nuli ili, možda, čak u plusu? Što će sve morati poduzeti i koliko namjeravaju uložiti da bi se prilagodili?

image
Neja Markicevic/Cropix

- Nema novca za velika ulaganja. Mi smo ionako odavno na gubitku, otkad je krenula epidemija. U svojim barovima namjeravam posluživati kuhano vino, kolače i tople sendviče i za to imamo dozvolu. Postavit ćemo štandove ispred kafića i paziti na propisani razmak. Kobasice, primjerice, ne smijem pripremati jer nam to u dva lokala minimalni uvjeti ne dopuštaju. No, u trećem baru, u Cvjetnom naselju, moći ćemo pripremati i neka složenija jela, od kojih su neka iznenađenje - najavio je.

Putem Nacionalne udruge ugostitelja upravo se dogovara zajednička marketinška akcija "kodnog imena" ZG ŽićBo. Prema planu, svaki bi ugostitelj platio dvije tisuće kuna kako bi se pokrenula jedinstvena kampanja kojom bi kafići i restorani predstavili adventsku ponudu. Ako to ne naiđe na odobravanje ugostitelja, svatko će sam morati voditi vlastite marketinške aktivnosti, što će na kraju svakog vlasnika kafića ili restorana više koštati.

Nužno ulaganje

Mnogim je ugostiteljima, osim tog troška, nužno ulaganje u dodatnu opremu. Naš sugovornik procjenjuje da će na organizaciju terasa, grijalica i struje za grijalice te štandove i marketinšku akciju potrošiti oko dvanaest tisuća kuna.

- Srećom, dugo sam ugostitelj pa ne moram kupovati mnogo stvari jer većinu već imam, poput kuhala za vino i grillova za sendviče - priznaje.

Ipak, neku će opremu morati kupiti. Jedna od značajnijih stavki su grijalice. Njihova cijena kreće se od tisuću do dvije tisuće kuna, ovisno o energentu koji koriste, a najskuplje su električne sa senzorima koje koštaju i do tri tisuće kuna po komadu. Prosječna terasa, poput one u Petrinjskoj s 55 mjesta ili one na Trgu bana Josipa Jelačića sa 65 mjesta, zahtijeva najmanje osam takvih grijalica. Najzahvalnije su, tvrde naši sugovornici, grijalice sa senzorom, koje su ujedno i najskuplje..

Predsjednik Nacionalne udruge ugostitelja Marin Medak, vlasnik zagrebačkog restorana Rougemarin, dodaje kako će se mnogi ugostitelji ove godine čak na neki način riješiti velikog financijskog opterećenja najma kućica. Organizatorima, agencijama koje su prethodnih godina uzimale ozbiljan novac za najam kućica, plaćali su između 50 i 120 tisuća kuna za 40 dana Adventa, ovisno o lokaciji i kvadraturi kućice.

image
Neja Markicevic/Cropix

- Prosječna bruto plaća ljudi koji su radili u kućicama bila je od devet do 12 tisuća kuna mjesečno i za manje nitko nije htio raditi. U netu je to oko pet do sedam tisuća kuna mjesečno- objašnjava Medak koji smatra kako je Zagreb ovom odlukom dao mogućnost svima da sudjeluju u Adventu, a da to bude prema epidemiološkim mjerama. Medak smatra da će zagrebački ugostitelji ovom odlukom ipak profitirati.

Hrana s nogu

- Nekad ti je trebalo 150.000 kuna da bi bio na nuli, kad isplatiš kućicu i sve troškove, a na nekim lokacijama i u nekim slučajevima čak i do 300 tisuća kuna. Sad si na nuli s trideset tisuća kuna prometa. Tu je, naravno, i nabava opreme, ali ona će ugostitelju ostati godinama. Ne treba misliti da se radi o velikoj zaradi, prije se Advent temeljio na oko petsto kućica, a sad će se raditi o više od četiri tisuće ugostiteljskih objekata u Zagrebu, ovisno o tome koliko ih se odluči pridružiti. No, ključno je što rizik više nije takav kao prethodnih godina. Prije, ako sam htio imati kućicu, morao sam je plaćati do kraja Adventa. Sad, vidim li da mi nešto ne ide, bez rizika jednostavno prestanem. Bandić nam je za nula kuna dao mogućnost proširenja terase, a ulaganje i rizik su minimalni - kaže Medak.

I njegov će restoran posluživati svoje specijalitete te "hranu s nogu", ali u priču, kaže, ulazi mnogo mirniji nego prethodnih godina.

- Tko danas ugostitelju može garantirati da tijekom Adventa neće biti novog lockdowna? Ovako barem znamo na čemu smo. Nećemo baš zaraditi, ali ćemo zadržati radna mjesta. Računajte: ako imamo četiri tisuće terasa u Zagrebu, to je, skromno rečeno, najmanje osam tisuća zaposlenih na Adventu - zaključio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2020 00:01