Putujuća pop-up trgovina u kojoj na kile možete kupiti zalutale, ostavljene i izgubljene pošiljke stigla je u zagrebački Avenue Mall. "Suvremeni lov na blago" od jučer stvara goleme redove i gužve u prizemlju popularnog shopping centra, a svoju poslovnicu francuski start-up King Colis ima i na internetu. Reporterke Jutarnjeg stale su u najdulji red u gradu i provjerile o čemu se radi.
King Colis svoju je pop-up trgovinu smjestio u prizemlje, u prostor nekadašnjeg Orsaya. U red, u kojem je već bilo 70-ak ljudi, stale smo u 10:50 sati. S nama pretežito žene mlađe životne dobi, a osim njih popriličan je broj umirovljenica, od kojih su neke ponijele i male stolčiće te štivo za skratiti vrijeme čekanja. Umirovljenica Zorica nije došla pripremljena, ona je dugački red spazila tijekom redovite kupovine.
- Sada su izašle žene s vrećama i otvorile ih; jedna je dobila dron, a druga dva mobitela - govori Zorica, kojoj je, kako kaže, ovo kao zanimljiva igra.
- Ljudi vole ovakve igrice, ja sam prije igrala Bingo i jednom sam dobila gotovo cijelu mirovinu.
Deset minuta za izbor
Jedan od zaposlenika nadzire red ispred trgovine. Pravila su jasna: u prostor ulazite u grupi od 15-20 ljudi. Imate 10 minuta za odabir zamotanih paketa, koji su posloženi u velike bokseve. Nakon 10 minuta zaposlenici će vas uputiti prema blagajni na kojoj ćete svoj ulov izvagati i platiti.
A one koji su svoje pakete odlučili otvoriti na licu mjesta pratile su mnoge znatiželjne oči.
- Ne mogu sada otvoriti jer mi je supruga rekla da ne otvaram bez nje, pa ćemo ih tek navečer otvoriti - odvraća jedan od kupaca znatiželjnicima iz reda. Razgovarali smo sa ženom koja je svoje misteriozne kutije platila 500 eura. Haljina, mali tepih, navlaka za vanjsku garnituru, plahte, plastične tube, držač za televizor - ni sama nije zadovoljna, priznaje. Drugi kupac, koji je na lov poveo kćer, potrošio je 50 eura.
- Dobili smo večernju haljinu i mali tepih - govori kupac koji je ipak nešto zadovoljniji.
Upitali smo jednog od prodavača postoji li limit po jednoj kupnji, ili bi, teoretski, mogli odjednom kupiti sve što se u trgovini nalazi.
- Nema limita, možete kupiti sve, ako imate u čemu to i odvesti - pojašnjava i uvjerava nas da zaposlenici ne znaju što se u paketima nalazi. Nakon sat i 15 minuta čekanja dolazimo na red.
Pomalo kaotično stanje u trgovini zahtijeva malo laktarenja. Sve nadzire trgovac koji upozorava one koji pokušavaju zaviriti u pakete prije plaćanja. Vaga u trgovini je samo jedna i nalazi se na blagajni, čime je kupcima onemogućeno da pakete izvažu prije same kupnje. Željeni limit bio je 20 eura.
Uzeli smo tri omanja paketa od kojih je jedan označen kao "secret pack" - radi se o premium paketima za koje prodavači tvrde da skrivaju nešto bolju robu od klasičnih pakiranja bez oznake. Cijena standardnog paketa je 1,99 eura za 100 g, dok biste za premium paket trebali platiti 2,79 eura za 100 g. Naš je račun iznosio 59,90 eura. Na izlasku smo upitali prodavača za najneobičnije sadržaje paketa koje je netko kupio ovim putem.
Hvale se Rolexom
- Jedan od kupaca, ne ovdje u Hrvatskoj, dobio je Rolexa. Najveće je iznenađenje bilo kada je jedna gospođa kupila urnu u kojoj je bio pepeo.
Naša dva standardna paketa skrivala su putno sušilo za kosu brenda 7MAGIC i Shein haljinu, dok smo u premium paketu dobili žensko odijelo za surfanje marke NWT. Provjerili smo i redovne cijene ovih proizvoda. Cijena tog surferskog kostima u internetskoj prodaji varira između 29 i 34 dolara, što je između 24,7 i 29 eura. Haljina se sa Sheina može naručiti za 15,59 eura na popustu, dok joj je redovna cijena 17,35 eura. Sušilo za kosu košta 29,99 eura na stranici tvrtke koja ga proizvodi. Usporedimo li zbrojene cijene ovih proizvoda bez popusta i u najskupljoj mogućoj varijanti, platili bismo ih 76,34 eura. Uštedjeli smo tako 16,44 eura - pod pretpostavkom da bismo ikada samoinicijativno kupili navedene artikle.
Pošiljka, koju su iz King Colisa poslali u redakciju, sadržavala je standardni i premium paket. Standardni je paket skrivao grijući jastuk za ublažavanje bolova u leđima, koji se na eBayu može naručiti za 19,95 dolara, odnosno 17 eura, dok se u premium paketu nalazio navigacijski sustav tvrtke Shenzhen Hangrui Hechuang Technology, koji na eBayu drži cijenu od 84,99 dolara odnosno 72,45 eura.
Inače, francuska start-up tvrtka King Colis, koja je organizirala pop-up trgovinu koja prodaje misteriozne pakete u Zagrebu, prema francuskoj poslovnoj bazi Pappers, osnovana je u ožujku prošle godine. Njihova glavna djelatnost, odnosno misija, jest kupnja i prodaja izgubljenih ili nepreuzetih paketa iz e-commercea — bilo putem interneta ili na pop-up „blind sale“ događanjima. Ideja je pretvoriti inventar koji bi inače završio uništen, u uzbudljivo iskustvo „lova na blago“ za kupce.
“U King Colisu volimo vas iznenaditi i pomoći vam da napravite odlične kupnje. Zato prikupljamo izgubljene e-commerce pakete i nudimo ih po vrlo povoljnim cijenama na našoj web-stranici ili u različitim pop-up trgovinama. Kupnjom izgubljenih paketa nikad ne znate što ćete dobiti: High-tech? Nakit? Odjeća? Cipele? Torbice? Gadgeti? Videoigre? Kolekcionarski predmeti? Svako otvaranje je nova avantura”, stoji na njihovoj web-stranici.
Pakete prodaju diljem Europe
Ovaj događaj u Zagrebu nije prvi ovakve prirode koji su organizirali. Velike gužve stvorili su u Parizu, Rimu, Madridu, Beču, Amsterdamu, Kopenhagenu, Stockholmu i Berlinu. Kod kupaca se stvara velik interes diljem svijeta jer nikada ne znaju što će dobiti, a organizatori napominju kako se ponekad u paketima skrivaju vrijedne nagrade kao što su skupi satovi, zlatne poluge ili vrijedna tehnologija.
Iako je koncept jedinstven, pravila su vrlo jednostavna. Paketi se prodaju po težini, po vrlo povoljnim cijenama, kažu, a postoje dvije kategorije – standard i premium. Za standard pakete kupci će trebati izdvojiti 1,99 eura za 100 grama, dok je cijena premium paketa 2,79 eura za 100 grama. Zainteresirani kupci imat će 10 minuta da odaberu koliko kilograma i paketa žele, no ne smiju ih otvarati prije kupovine. Maloljetnici mogu sudjelovati samo u pratnji odraslih. Oni koji ne žele čekati satima mogu kupiti takozvanu fast pass ulaznicu, no broj paketa je ograničen.
„Uvijek je zabavno i uzbudljivo, jer nikad ne znate što ćete otpakirati. Ponekad se u paketima nalaze prava mala blaga. Primjerice, u Francuskoj je jedan od kupaca otpakirao zlatnu polugu, a u Italiji je pronađen rabljeni Rolex. Naravno, sreća igra veliku ulogu u tome što ćete pronaći u svojim paketima, ali jedno je sigurno – iskustvo je nezaboravno! Vjerujem da će odaziv, kao i do sada, biti velik, a svim zainteresiranim kupcima savjetujem da dođu što prije jer su količine ograničene.“, izjavio je Killian Denis, izvršni direktor i suosnivač King Colisa, a piše after5.
Otkupljuju pakete prije uništenja
Osim događaja poput ovog, koji kupcima omogućuju kupnju izgubljenih paketa uživo te o kojima trgovina redovito obavještava korisnike na svojoj stranici, nude i opciju naručivanja preko interneta. Kupci mogu birati između tri veličine normalnih izgubljenih paketa: kutija od tri kilograma za 59,90 eura, od pet po cijeni od 99,90, od deset za 199,88 te 15 kilograma za 299,88 eura. Tu je također opcija i premium paketa koji stoje 79,90 eura za kutiju od tri kilograma, 139,42 za pet, 280,37 za kutiju od deset kilograma i 407,76 za 15 kilograma.
Kupcima garantiraju brzu dostavu diljem Europe, sigurno plaćanje i korisničku podršku. Kako stoji na njihovoj web-stranici, svake godine u Europi milijuni paketa naručenih putem interneta izgube se iz raznih razloga, često povezanih s pogrešno unesenom adresom. Ranije su, nakon povrata novca primateljima, ti nedostavljeni paketi bili uništavani od strane logističkih platformi zaduženih za njihov prijevoz, ali oni su tome odlučili stati na kraj. Od tih tvrtki preuzimaju izgubljene pakete i na ovaj način im daju novi život te se uključuju u ekološki odgovoran pristup koji potiče kružno gospodarstvo, a istovremeno doprinosi smanjenju ugljičnog otiska nastalog rasipanjem.
Svojim kupcima obećavaju veliku zabavu prilikom lova na izgubljene pakete, da će neke i razmaziti jer se u paketima nalaze i vrijedne nagrade te da će ih uključiti u zaštitu planeta.
„U King Colisu se ne šalimo s borbom protiv rasipanja. Štoviše, sve naše pop-up trgovine su 100% ekološki dizajnirane od recikliranih materijala. Dođite ih otkriti“, pišu.
Njihova pop-up trgovina u Zagrebu smještena je u trgovačkom centru Avenue Mall, u prizemlju, ispred trgovine „Women’s Secret“, od ponedjeljka 8. rujna do subote 13. rujna. Radno vrijeme ponedjeljkom je od 14 do 21 sat, a ostalim danima od 10 do 20 sati. Unatoč tome što je galerija na njihovoj internetskoj stranici prepuna fotografija zadovoljnih kupaca koji u rukama drže vrijedne nagrade, iskustvo korisnika u Hrvatskoj nije bilo baš tako.
Što su dobili razočarani?
Nakon prvog dana otkako je trgovina bila otvorena, društvenim se mrežama šire videozapisi razočaranih kupaca. Jedna je korisnica TikToka objavila videozapis koji prikazuje kilometarski red za trgovinu te je izrazila svoje razočaranje kada je u paketu dobila CD mehanizam. Druga je korisnica također podijelila svoj ulov koji ju je čekao na kraju višesatnog stajanja u redu; dobila je MP3 player, punjač za baterije i još jedan dio tehnologije koji nije identificirala. U još nekoliko paketa dobila je torbicu, paket gumba, žica i računalni miš za kojeg joj je netko od pratitelja rekao da košta oko 85 eura.
Ovaj, ali i slični videozapisi, pokrenuli su lavinu komentara od kojih većina govori o tome da su paketi zapravo jedna velika prevara.
„A mislim da su oni već to otpakirali, uzeli što im je valjalo, ostavili bezveze neke stvari i ponovo zapakirali. A čula sam da su čekali po 3-4 sata u redu, da bi kupili pakete i to pojedinci plaćali i po 200 e, a unutra katastrofa. Uzalud potrošeno vrijeme, a i novac“, napisala je jedna korisnica.
„Uključite malo logike. Kako bi oni zaradili? Oni to sve pootvaraju, uzmu vrijedne stvari i zapakiraju gluposti i preprodaju kao ‘izgubljen‘ paket. Koliko ja znam, svaki paket koji se ne preuzme, vraća se pošiljatelju ili, ako pošiljatelj odredi, može ići na uništenje. Zbog zaštite podataka nitko ga ne smije otvarati i mora na uništenje, tako da ova priča da su ‘nepreuzeti‘ paketi ne drži vodu. I da jesu, odakle njima ti nepreuzeti paketi“, napomenuo je drugi.
Brojni su ljudi istaknuli kako se kupnja misterioznih paketa već uvelike prakticira u ostatku svijeta pa se oni mogu naručiti i preko popularnih stranica kao što su Temu ili AliExpress. Neki korisnici napomenuli su kako su u Sloveniji tu trgovinu inspektori zatvorili već prvi dan zbog sumnje da organizatori sami u pakete pakiraju robu.
Kupnja misterioznih paketa polako se uvlači i u trgovine pa je tako jedan veliki trgovački lanac početkom ove godine u više od 50 svojih poslovnica postavio takozvane misteriozne automate s paketima iznenađenja. Za iznos između 10 i 15 eura kupci mogu kupiti neotvorene povratne pakete na ovim automatima – koncept koji izaziva senzaciju, posebno na TikToku i Instagramu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....