Službeno je sklopljen ugovor za izradu dizajna vizualnog identiteta Grada Zagreba. Nakon što je u ožujku pobijedio na natječaju koji je provodilo Hrvatsko dizajnersko društvo, a po narudžbi Grada Zagreba, Borislav Malešević je krajem prošlog mjeseca potpisao ugovor vrijedan 35.000 eura, odnosno 43.750 eura s PDV-om.
Ugovor je sklopljen na šest mjeseci, a ugovorena je izrada izvedbenog rješenja dizajna vizualnog identiteta i priručnika osnovnih grafičkih standarda, i to pregovaračkim postupkom bez prethodne objave poziva na nadmetanje.
Ovaj postupak je izabran temeljem članka 133. stavka 1. Zakona o javnoj nabavi, koji govori da se pregovarački postupak bez prethodne objave poziva na nadmetanje za dodjelu ugovora o javnoj nabavi može provesti u slučaju da "predmetni ugovor slijedi projektni natječaj proveden u skladu s odredbama ovog Zakona i dodjeljuje se, u skladu s pravilima predviđenima u projektnom natječaju, pobjedniku ili jednom od pobjednika toga natječaja". Dakle, pobjeda Maleševićeva rada na HDD-ovu natječaju značila je i potpisivanje ugovora s Gradom.
Podsjećamo, o dizajnu vizualnog identiteta Grada počeli smo pisati već krajem prošle godine kada se pojavila vijest o skorašnjem natječaju. Tada smo o značenju vizualnog identiteta grada općenito, kao i o specifičnom značenju identiteta Zagreba, razgovarali s nekolicinom umjetnika i dizajnera, među kojima je bio i budući pobjednik HDD-ova natječaja, Malešević. Već tada je podijelio svoju viziju kreiranja vizualne reprezentacije, koja će kasnije ovjekovječiti njegovo rješenje, a temelji se na performansu Toma Gotovca iz 1981., kada je gol trčao od Ilice 8 do Trga Republike, izjavljivao ljubav gradu i ljubio pločnik.
‘Slobodan čovjek u slobodnom gradu‘
- Kada bismo razmislili o onome što Zagreb ima, a da je svjetski relevantno i ujedno predstavlja vrijednosti modernog i slobodnog grada, onda bih se odlučio za legendarni performans Toma Gotovca koji u kontrasvjetlu uzdignutih ruku gol korača voljenim gradom prema Trgu. Ima li veće geste ljubavi slobodnog čovjeka prema gradu od te?, tada je izjavio za Jutarnji list Malešević. Gotovčev uzvik ‘Zagreb volim te‘, zajedno s idejom ‘Slobodnog čovjeka u slobodnom gradu‘ postali su ključni dio njegova rješenja.
Jednoglasnu je odluku izglasao ocjenjivački sud, koji su činili Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Ira Payer, zamjenik gradonačelnika Luka Korlaet i Luka Thumm. Sveukupno je bilo prijavljeno 59 radova, a prvo mjesto, koje je osvojio Malešević, došlo je s nagradom od 15.000 eura.
Autorstvo koncepta ‘Slobodnog čovjeka‘ Malešević je podijelio s Katjom Malešević i Feđom Vukićem, ali i suradnicima Goranom Trbuljakom, Vladom Martekom, Markom Lulićem, Lindom Golik Horvat te Suzanom Potrebić.
‘Grb se ne mijenja‘
Ipak, javnost nije bila toliko oduševljena vizualima kao i Hrvatsko dizajnersko društvo. Najveći je problem nastao kada se novi dizajn vizualnog identiteta grada pogrešno izjednačio s grbom Grada. Brza reakcija gradonačelnika Tomislava Tomaševića ugasila je lavinu kritika.
- Želim pojasniti sve ove dezinformacije koje se javljaju od nekih protukandidata da je ovo vizualni identitet ili da će ovo grafičko rješenje zamijeniti grb Grada Zagreba. To je naravno potpuno netočno. Grb Grada Zagreba je grb Grada Zagreba, on je tu, ostaje, ne mijenja se. Nalazi se u statutu Grada Zagreba isto kao i zastava, opisan je jasno u statutu i to nije ideja, izjavio je gradonačelnik.
Javna se rasprava na temu nagrađenog rješenja vodila još par tjedana nakon objave, ali se otad prašina slegnula i vijest o novom vizualnom identitetu otišla je u drugi plan. Do sada. Sada kad je službeno potpisan ugovor, hoće li se rasprava ponoviti ili će ovoga puta sve proći mirno?
‘Implementacija tek slijedi‘
Možda će na to utjecati i eventualne promjene koje su bile najavljene, a o kojima se možda raspravljalo u ovih nekoliko mjeseci šutnje. Kada je proljetos rasprava već jenjala, gradonačelnik je izjavio da je prezentirano rješenje idejno te da su moguće dorade.
- Što se tiče tog rješenja, ono je idejno rješenje koje tek treba slijediti proces rasprave i tek ćemo vidjeti u kojim će se vizualnim situacijama primjenjivati, ali ono ni u kojem kontekstu neće zamjenjivati grb Grada Zagreba, izjavio je Tomašević.
Ugovor je potpisan tek sada jer implementacija rješenja tek slijedi, a krajnji rok završetka je 6 mjeseci, koliko ugovor i traje. - Nakon uvođenja u posao, kreće se u izradu knjige grafičkih standarda, a nakon toga se očekuje implementacija rješenja sukladno redoslijedu prioriteta koje utvrdi Grad. Novi vizualni identitet primjenjivat će se postupno u vizualnim obilježjima Grada i pravnim osobama u vlasništvu Grada. Riječ je o složenom procesu za čiju punu implementaciju je potreban određen vremenski period, odgovorili su nam iz Grada Zagreba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....