PORUKA MINISTRU

Dr. Krolo o preopterećenosti obiteljskih liječnika: Hitna mi je vratila djevojčicu da joj ispišem uputnice za pretrage

Svakog svog pacijenta koji je zaražen svakodnevno kontaktiram
 Željko Puhovski/Cropix

Ministar zdravstva Vili Beroš izjavio je kako Ministarstvo zdravstva "dobiva dojave da liječnici obiteljske medicine ne obavještavaju ni osobe koje su zaražene, ni njihove kontakte".

"S obzirom na to da je i WHO objavio da je potraga kontakata, tzv. "contact tracing", jedna od najučinkovitijih metoda, potrebno je da se svi angažiramo. Znamo i sami, svjedočimo tome da su kapaciteti epidemiologa ograničeni. Molim i apeliram da se zapošljavaju novi ljudi, to se i radi. Jučer sam svima poslao dopis, prešao sam svoju ingerenciju. U većim gradovima se osnivaju call centri pod nadzorom epidemiologa. To je od osnovne važnosti", rekao je Beroš.

Na ponovni upit o obiteljskim liječnicima je rekao:

"Uvedite u centralni registar COVID pozitivne i kontaktirajte njihove kontakte. Po Zakonu uloga je primaraca da u tome sudjeluju. Molim da svi skupa budemo svjesni svoje odgovornosti. Nikoga ne prozivam za nerad, za bilo što. Najmanje sam u toplom kabinetu, moja fotelja je prevruća, dajem sve od sebe. Oni kažu da su pretrpani. Dođite u Ministarstvo i pokazat ću vam koliko primjedbi dobivamo da građani ne mogu dobiti primarnu zdravstvenu zaštitu", istaknuo je Beroš.

'Riješite napokon e-naručivanje!'

I ovim izjavama je otvorio Pandorinu kutiju, barem kada je u pitanju dr. Vikica Krolo, bivša predsjednica KOHOM-a, a sada članica Izvršnog odbora.

– Nije u hrvatskom zdravstvu problem što se neki liječnik obiteljske medicine nije javio na telefon pacijentu koji ga je nazvao. To znači da je liječnik radio, odnosno bio zauzet. Puno veći problem u hrvatskoj medicini, koji nitko ne rješava, jest što liječnici obiteljske medicine, recimo u Splitu, još uvijek ne mogu u splitskoj bolnici, preko e-naručivanja, naručiti na preglede ili pretrage svoje pacijente, pa ljudi "šetaju" od KBC-a Split do obiteljskog liječnika, "kao guske u magli". To e-naručivanje nikako da zaživi u KBC-u Split – kaže dr. Krolo, koja te svoje riječi potkrepljuje i primjerima:

– U utorak sam 12-godišnju djevojčicu poslala na pregled na Hitni pedijatrijski prijam KBC-a Split. Imala je jake glavobolje i na pregled ju je odvela majka. Pregled je obavljen i onda je liječnica koja ju je pregledala u bolnici zatražila da mala napravi tri pretrage. I umjesto da joj je izdala unutarbolničke uputnice, odnosno da joj je odmah našla termine za te pretrage koje traži, ona je dijete s majkom vratila meni. I kada su došle kod mene ja sam ušla u e-naručivanje, ali dijete nisam mogla naručiti ni za jednu od tih pretraga ili pregleda, jer mi KBC Split još uvijek ne nudi opcije za te preglede ili pretrage. Još uvijek nemaju opcije e-naručivanja za sve preglede ili pretrage. Nude ih jako malo, odnosno nude jako malo termina – veli dr. Krolo.

I nije to jedini primjer. Drugi je sa starijom ženom koju je pokušala preko e-naručivanja naručiti na citološku punkciju. Nije uspjela jer KBC Split ni to ne nudi.

– To su stvarni problemi hrvatskog zdravstva, koji izluđuju pacijente, ali i nas obiteljske liječnike – upozorava dr. Krolo, koja ponovno podsjeća da svaki obiteljski liječnik dnevno obavi gomilu "nevidljivog" posla.

– Osobno dnevno "obradim" preko telefona, faksa, maila... više od sto mojih pacijenata, a uz to još mi u ordinaciju dođe najmanje njih 50. Za svakog pacijenta odvajam najmanje po 15 minuta. Ponekad, kao jučer kada sam radila UZV trbuha, i po 30 minuta – navodi dr. Krolo.

{embed_photo}1640302{/embed_photo}

'Radimo preko mogućnosti'

Pritužbe stižu zbog neobavještavanja pozitivnih na koronu, kao i njihovih kontakata.

– Ja mogu govoriti u svoje ime. Svakog svog pacijenta koji je zaražen svakodnevno kontaktiram, kao i njihove kontakte, ako su moji pacijenti. Tko meni daje mandat da ja nazivam i kontaktiram one ljude koji nisu moji pacijenti? Za to su zaduženi epidemiolozi – govori dr. Krolo.

Naša sugovornica svjesna je da pacijenti ne mogu "odmah i sad" dobiti svoje liječnike na telefon ili mail.

– Pa ne mogu liječnik i medicinska sestra istovremeno biti na deset mjesta. Javljati se na telefon, odgovarati na mailove, pregledavati pacijente, cijepiti ih protiv gripe... Mi smo cijelo vrijeme ove korona-krize bili najdostupniji dio hrvatskog zdravstva. Nitko od nas nije nikada zatvorio svoju ambulantu, ukoliko nije bio pozitivan ili u samoizolaciji. Dostupni smo na mobitelu 24 sata dnevno. I sada smo opet mi nešto krivi. Pa recite vi meni, ima li prigovora na rad ostalih liječnika, a ne samo nas "primaraca". Teško ćete naći sustav zdravstva u kojemu su svi pacijenti uvijek zadovoljni – kaže dr. Krolo.

Napominje kako je dobro da od administrativnog posla i stignu pregledavati pacijente.

– Nama se stalno dodjeljuju novi administrativni poslovi. E-uputnice, e-naručivanje koje je nemoguće obaviti, vođenje bolovanja, naručivanje na testove za COVID-19, ispunjavanje ortopedskih doznaka... Radimo preko svojih mogućnosti i ostajemo na svojim radnim mjestima i nakon završetka posla, i onda nam se prigovara – zaključuje dr. Krolo.

{embed_photo}1640300{/embed_photo}

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2020 21:09