što mogu sudovi?

‘Kažnjavan 10 puta, što radi na cesti?!‘ Dok nekoga ne ubiju, mogu najviše 60 dana u zatvor. A ovo su najstrože kažnjeni

Prekršajne sankcije, koliko god bile stroge, mogu ‘dozvati pameti‘ one koji ‘makar zrno pameti imaju u glavi‘. No ovi drugi su problem!

 ilustracija/Cropix

Nakon velike tragedije koja se dogodila u subotu popodne na državnoj cesti u Kaštelima, kada je 29-godišnji vozač motocikla Honda CBR 600 projurio kroz crveno svjetlo na semaforu i zabio se u Audi A4, koji je vozila 32-godišnja žena, a u kojem je bio i njezin trogodišnji dječak, koji je spašen zahvaljujući hrabrosti i požrtvovnosti ostalih vozača, po društvenim se mrežama vrlo brzo val ogorčenja "obrušio" na policiju i sudstvo.

Pogotovo kad se doznalo da je motociklist iz Klisa već deset puta kažnjavan zbog nepoštovanja prometnih propisa, i to sedam puta zbog prekoračenja brzine te tri puta zbog vožnje pod utjecajem alkohola.

Pojavila se odmah i informacija da je motociklist neposredno prije nesreće pijan bježao policiji, no to nije točno. Nikakva policijska patrola, dakle, nije slijedila motociklista, a splitska policija je, doznajemo neslužbeno, dojavu da je najvjerojatnije pijani motociklist prešao "cilu kolonu od DVD-a prema Solinu" dobila nekih 20 do 30 sekundi prije nego se tragedija dogodila.

"Sedam puta kažnjavan zbog prekoračenja brzine i tri puta zbog vožnje pod utjecajem alkohola? Znači, nju su ubile neke institucije Republike Hrvatske...", "Najvažnije je da ste vi štrajkali i tražili veće plaće, a presude i pravdu, tko je*e...", "Oće li se i nakon ovoga u komentarima javljati oni koji su ‘imali razumijevanja‘ za ovog ubojicu i napadati sve one koji nakon ovakvih događaja traže drakonske zatvorske kazne za divljake na cestama?", "DESET!!! puta kažnjavan, a motor nije oduzet, a on u zatvoru... sudstvo za Nobelovu nagradu", "Ova žena je na duši pravosuđa jednako koliko i ovog debila. A nije jedina i neće biti zadnja", "Koliko vidim, policija ih hvata, ali sudovi ne rade svoj posao. Ili su zakoni preblagi. Ovo će se nastaviti dok kazne ne budu brutalne. Jedno divljanje sa motorom – oduzimanje vozačke trajno, oduzimanje vozila, kazna zatvora od barem 2 godine i masna novčana kazna u skladu sa primanjima... Ne drže se u Švicarskoj ljudi prometnih pravila zato jer su pametniji, nego zato jer su kazne rigorozne", samo su neki od stotina komentara ogorčenih ljudi.

image

Policija na mjestu tragične nesreće u Kaštelima

/Cropix

Kakva je uopće sudska praksa u ovakvim situacijama?

Dakle, prvo istaknimo da su sve ove gore navedene kazne koje je motociklist dobio iz sfere prekršajne, a ne kaznene odgovornosti. Za brzu vožnju se, dakle, za najteže prekršitelje izriču novčane kazne ili do 60 dana zatvora (samo za one koji se vozilom u naselju kreću brzinom koja je za više od 50 km na sat veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine), negativni bodovi, oduzimanje vozačke dozvole te privremeno ili trajno oduzimanje vozila. Isto je i s pijanim vozačima koje se uhvati u kršenju Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Sve te sankcije, koliko god bile stroge, mogu "dozvati pameti" one koji "makar zrno pameti imaju u glavi". No ovi drugi su problem!

A kakva je kaznena politika? Koliko su u praksi blagi ili strogi domaći sudovi prema onima koji vozeći brzo, pijani, s mobitelom u ruci ili na neki drugi način izazovu tragediju u kojoj se ugase ljudski životi? Do prije četiri godine prometne nesreće sa smrtnom posljedicom s neizravnom namjerom "spadale" su pod "općinsku" nadležnost i kazne su bile manje nego danas. Tako je do 2006. godine kazna bila od jedne do 10 godina, od 2013. godine "skočila" je na tri do 12 godina, a od 2020. godine maksimalna propisana kazna je 15 godina i sudi se na županijskim sudovima.

image

Miljenko Stričak skrivio je nesreću u tunelu Ledenik, u kojoj su poginule dvije majke i njihovo dvoje djece

Vladimir Ivanov/Cropix

Sjetimo se Miljenka Stričaka, vozača tegljača koji je krajem studenoga 2009. godine skrivio nesreću u tunelu Ledenik, kada su poginule dvije majke i njihovo dvoje djece koji su se vraćali s ljetovanja. Vozio je 120 kilometara na sat na ulazu u tunel iako je ograničenje 60, slao je poruke s mobitela u vožnji. Na zadarskom Općinskom sudu nepravomoćno je dobio osam i pol godina zatvora, ali mu je Županijski sud smanjio kaznu na sedam godina i 10 mjeseci zatvora.

Prije 13 godina je i na splitskom Općinskom sudu na deset mjeseci zatvora osuđen tada 23-godišnji T. Z., koji je na Čiovu vozeći Renault Megan ušao u zavoj s brzinom od 100 kilometara na sat, iako je ograničenje bilo 50 kilometara na sat. Izgubio je kontrolu, izletio iz zavoja, udario u usjek, odbio se i prevrnuo na krov te otklizao i pokupio skuter Piaggio, kojim je iz suprotnog smjera na posao u Trogir išla 18-godišnja studentica. Odbacio ju je na morske hridi, zadobila je teške ozljede te je preminula desetak dana poslije. Tada mladom vozaču nisu oduzeli vozačku dozvolu jer dotad nije bio prekršajno i kazneno kažnjavan, a olakotno je bilo što je bio mlad i vozački neiskusan te što je priznao i pokajao se.

Da su suđeni po današnjim propisima, možda bi i kazne bile dosta strože. Sudeći po nekoliko primjera koje smo izvukli, sudska je praksa poprilično neujednačena jer ovisi, naravno, od slučaja do slučaja.

image

Ivana Tena Gotovac Soldić pijana je na pješačkom prijelazu u Splitu usmrtila studenticu

Ante Čizmić/Cropix

Svojedobno je najstrožu kaznu ikad dotad u Hrvatskoj, od deset godina zatvora, "zaradila" Ivana Tena Gotovac Soldić, koja je pijana vozila Audi A3 te na pješačkom prijelazu kod splitske bolnice projurila kroz crveno svjetlo na semaforu ubivši 19-godišnju studenticu i potom pobjegla. Osudio ju je splitski sudac Dinko Mešin, a tada joj je doživotno zabranjeno upravljanje motornim vozilima, što je postalo i pravomoćno. No Vrhovni sud zatvorsku je kaznu smanjio na sedam godina smatrajući da su "podcijenjene olakotne okolnosti, osobito okolnost da je optuženica djelo priznala i time doprinijela učinkovitosti kaznenog postupka te da nije osuđivana za kaznena djela".

Isti je sudac, što je izazvalo odobravanje šire javnosti, prije nekoliko dana na sedam godina zatvora osudio 19-godišnjeg Antu Barišića iz Solina, koji je u ljeto 2022. godine, vozeći očev terenac, prošao kroz dva crvena svjetla na semaforima na brzoj cesti kroz Kaštela. Prošavši kroz drugo, sa 123 kilometra na sat zabio se u Hondu koja je prolazila kroz svoje zeleno svjetlo. Ubio je vozačicu, a samo srećom njezin je maloljetni sin preživio uz teške ozljede. Nije bio ni pijan ni drogiran, već se htio pokazati prijateljima. No pitanje je što će odlučiti viši sud, posebice jer obrana "upire" da se mladiću trebalo suditi po Zakonu o sudovima za mladež, po kojem su maksimalne sankcije puno blaže.

image

Ante Barišić u prometnoj nesreći u Kaštelima usmrtio je majku dvoje djece

Joško Šupić/Cropix

Ipak, nije uvijek viši sud tako blag! Prošle je godine tako sa šest i pol na devet godina zatvora povećana kazna Ivanu Pavloviću (41), koji je s 2,6 promila, razgovarajući na mobitel, automobilom sa 113 km na sat prošao kroz crveno svjetlo na semaforu u središtu Zagreba (a prije toga u još dva navrata kroz crveno i jednom kroz žuto na semaforu), naletio na taksi te usmrtio njegova vozača, dok je putnik ostao "u vegetativnom stanju". Kazna mu je povišena jer je prvostupanjski sud "propustio otegotnim cijeniti dosadašnju višestruku prekršajnu osuđivanost" te činjenicu da su žrtve u vrijeme nesreće imale 40, odnosno 32 godine, kao i "posljedice kaznenog djela koje pogađaju njihove obitelji".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2025 16:58